Infraestructures i serveis

Es doblen els robatoris de cable a les vies d’Adif en un any a Catalunya

A l’àrea de Barcelona es multipliquen per sis

La companyia ho atribueix a l’encariment del preu dels materials

Els robatoris de material ferroviari a les vies d’Adif s’han disparat aquest últim any i sobretot durant els últims tres mesos. Des del gener s’han registrat 135 sostraccions de material ferroviari arreu de Catalunya, pràcticament el doble que durant tot el 2022, quan se’n van detectar 70. Entre setembre i novembre d’aquest any se n’han registrat 46 a tota la xarxa, la majoria relacionats amb sostraccions de cable de coure. On més s’han accentuat és a l’entorn de Barcelona, on s’han multiplicat per sis en relació amb el mateix període de 2022, segons dades de la companyia facilitades per l’Agència Catalana de Notícies.

Adif vincula l’increment amb les nombroses obres que s’estan fent a la xarxa catalana, ja que la major part d’episodis tenen lloc en punts on s’està treballant i que són més accessibles. Però també ho relaciona amb la situació geopolítica actual i l’encariment de preus del cablejat, que hi han contribuït. Els lladres roben cable per vendre’l al mercat negre.

La sostracció de cable es tradueix, segons remarca el responsable de seguretat d’Adif, Carlos Freire, en danys a la infraestructura i, per tant, en retards en els trens.

Un dels episodis més destacats és el que va tenir lloc a Martorell el passat 31 d’octubre i que va provocar alteracions en el servei de l’R4 de durant més de tretze hores.

Fonts properes a Renfe han indicat que entre setembre i novembre de 2024 s’ha comptabilitzat una quinzena de robatoris de cablejat que han causat demores en diferents línies. Dotze d’aquests fets han estat a l’R4.

Entre les obres que es fan al llarg de les vies i que han patit robatoris que s’han produït en les hi ha les del Corredor del Mediterrani, a Castellbisbal (Vallès Occidental); les que es duen a terme a l’R4, entre Terrassa i Manresa, on s’està implantant el Sistema Europeu de Gestió del Trànsit Ferroviari (ERTMS), o les del desdoblament de l’R3 al Vallès Oriental.

Per intentar reduir el nombre de robatoris, Adif ha reforçat les patrulles de seguretat privada que vigilen les seves instal·lacions i ha intensificat la col·laboració amb els Mossos, que ha fet diverses detencions.

Per territoris, la demarcació més afectada pels robatoris és la de Barcelona amb 91 sostraccions, el triple que durant tot el 2022; Tarragona ocupa la segona posició, amb 33 episodis aquest 2023, gairebé el doble que el global de l’any passat, quan se’n van registrar 17; a Lleida se n’han produït deu, les mateixes que en l’exercici anterior, i l’única província que ha registrat un descens és Girona, amb un únic episodi en contraposició amb els set de l’any passat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.