Medi ambient

medi ambient

L’Arc Metropolità reclama la retirada del decret sobre qualitat de l’aire que afectaria les ZBE

Els alcaldes alerten que Vilanova i la Geltrú, Terrassa, Granollers, Mataró i Sabadell serien les ciutats més afectades per les restriccions

Els alcaldes de l’Arc Metropolità tornen a mostrar les seves discrepàncies sobre la implantació de les Zones de Baixes Emissions (ZBE). Reclamen la retirada del Decret del Pla De Qualitat Ambiental que planteja el Govern i emplacen al departament d’Acció Climàtica a consensuar “mesures més efectives, realistes i adaptades al territori”. En una reunió celebrada dilluns amb la Directora General de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, Mireia Boya, van traslladar el “neguit” que genera una norma “redactada sense consens amb el territori” i van alertar que si tira endavant es veuran afectats “més de la meitats dels vehicles actuals de les ciutats”. En concret, apunten que, segons les dades de la Direcció General de Trànsit, Vilanova i la Geltrú, Terrassa, Granollers, Mataró i Sabadell serien les ciutats més perjudicades per les restriccions de vehicles sense etiqueta i amb etiqueta B. Recorden, a més, que les rendes més baixes , que no poden canviar-se de vehicles, es veurien més afectades per la norma.

Segons expliquen des de l’Arc Metropolità, l’objectiu de la reunió era “traslladar les disconformitats” creades per la presentació del projecte de decret i la necessitat d’acostar posicions en relació a la implantació de les ZBE. En aquesta línia, recorden que els nou municipis de l’Arc ja van començar a consensuar un model propi de ZBE i que ja van presentar a l’anterior consellera, Teresa Jordà, les línies principals el mes de febrer de 2022. Critiquen, però, que el decret del pla, que es troba en fase de resolució d’al·legacions, modifica la proposta dels ajuntaments i no “té en compte la realitat social, econòmica, i de transport de la regió. En aquesta línia, i tal com ja van traslladar al conseller d’Acció Climàtica David Marcort per carta, el nou text “genera una clara invasió de competències municipals”. Creuen que “no respecta l’especificitat dels municipis de la segona corona metropolitana per les grans vies de comunicació d’alta capacitat que travessen el territori i el dèficit estructural de transport públic que pateixen els seus municipis”. En aquest sentit, els ajuntaments reclamen el compromís de la Generalitat per “invertir més en transport públic” i “emprendre accions valentes en la lluita contra el canvi climàtic” que no es tradueixin en “traspassar” la responsabilitat als ajuntaments. El col·lectiu considera que no s’està fent de forma rigorosa un control dels resultats d’aquestes polítiques, i que cal demostrar amb dades empíriques la seva eficàcia en la lluita contra el canvi climàtic.

Segons asseguren des de l’Arc Metropolità, format per Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès, Martorell, Rubí, Terrassa, Sabadell, Mollet del Vallès , Granollers i Mataró, després de la reunió les parts es van emplaçar a seguir treballant a l’espera de resoldre les al·legacions presentades i cercar un punt de consens.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia