Societat

Aena no evita el caos al Prat

La protesta del personal de seguretat col·lapsa les sortides de l’aeroport de Barcelona, tot i la intervenció de l’ens aeroportuari en el conflicte

A última hora d’ahir els treballadors eren a l’espera d’una segona proposta d’Eulen per valorar si suspenien la vaga de demà i dilluns

Cues i més cues. Cues per a tot i a tot arreu. Un laberint de cues interminables. Aquesta és la imatge que oferia ahir a mig matí la gran terminal T-1 de l’aeroport de Barcelona en el primer dia de la vaga dels treballadors d’Eulen que atenen els controls de seguretat. La intervenció a última hora i a contrarellotge d’Aena en el conflicte, citant les dues parts a negociar i seient a la taula –tal com va reclamar el comitè de vaga des del primer dia– no va ser suficient perquè es desconvoqués la protesta i, d’aquesta manera, la jornada d’ahir va esdevenir un caos absolut amb milers de persones passant un suplici per poder agafar un dels més de 500 avions que ahir sortien de l’aeroport barceloní.

Les cues van ser presents tot el dia i es van allargar o escurçar en funció de si coincidien amb una de les tres franges horàries on hi havia vaga convocada. A un quart d’onze del matí, per exemple, al gran vestíbul de facturació de la terminal T-1 les cues per passar el control de seguretat s’organitzaven a l’interior d’un interminable serpentí, en forma de ziga-zaga, i quan la cinta s’acabava la filera continuava estenent-se cap als dos laterals amb centenars de persones avançant penosament i ordenada. En aquella hora la cua era de com a mínim una hora. Aquest és el temps que havia fet la Sílvia, una viatgera que volava a Nova York, i que abans ja s’havia esperat una hora i mitja per facturar el seu equipatge a la finestra de la companyia United.

A aquella mateixa hora, les cues eren especialment importants a la terminal T-2, on Aena va reconèixer esperes de fins a 111 minuts, quasi dues hores. En cap dels passos de seguretat de les dues terminals els serveis mínims dictats pel govern espanyol, del 90%, sembla que van servir per agilitar el ritme de pas.

Ni els serveis mínims van alleugerir la situació ni el reforç de personal que ha fet Eulen aquests dies, amb 60 treballadors nous vinguts d’altres punts de l’Estat, van donar resultat. Segons els treballadors en vaga, els companys que han arribat a Barcelona no estan formats per estar davant de la pantalla on es visualitza la lectura que fa l’escàner, i per tant la seva presència no els permet obrir més controls per agilitar el pas dels viatgers.

Tot i el gran col·lapse, ahir a la gran terminal del Prat l’ambient dels passatgers era una mescla de resignació, sorpresa per la falta d’informació i, en alguns casos, desesperació d’alguns passatgers que eren a punt de perdre el vol i demanaven a la resta de persones de la cua si els deixaven passar. Tampoc es van produir escenes de tensió ni es van haver de lamentar incidents. A l’aeroport la presència dels Mossos d’Esquadra era evident, tot i ser l’habitual d’un dia d’estiu, mentre que altres cossos com el de la Guàrdia Civil van reforçar el servei, segons va informar el Ministeri de l’Interior.

Les negociacions

Mentre els passatgers acceptaven amb resignació les cues, representants dels treballadors, de l’empresa Eulen i directius d’Aena, amb la màxima responsable de l’aeroport barceloní, Sonia Corrochano, al capdavant, van protagonitzar un dia de llarguíssimes negociacions que van començar de bon matí a les instal·lacions de l’aeroport, que al migdia es van traslladar al Departament de Treball, amb la intervenció del secretari general Josep Ginesta, i que en el moment de tancar aquesta edició encara no s’havien tancat.

A última hora de la nit les converses encara continuaven perquè els treballadors eren a l’espera de rebre una segona proposta de l’empresa després que la primera la van rebutjar en considerar-la insuficient. Durant la tarda es va creure que aquesta primera proposta podia fer que els treballadors decidissin suspendre la vaga de demà i dilluns, en senyal de bona voluntat i per entrar a negociar a fons, però el document d’Eulen va resultar del tot decebedor, tant que fonts dels treballadors van assegurar que només donava satisfacció a un 5% de les demandes. “Estem a mil anys”, van assegurar les mateixes fonts.

El rebuig frontal dels treballadors al primer document d’Eulen va anar en contra de les expectatives que un parell d’hores abans havia generat el mateix Josep Ginesta, quan va explicar que hi havia certes possibilitats que les dues parts entressin a aprofundir en el “canal de consens” que, al seu entendre, s’havia obert. El cert és, però, que en tot moment els treballadors es van mostrar recelosos i mai es van arribar a plantejar la possibilitat de desconvocar la vaga en considerar que l’empresa no adquiria compromisos ferms.

La negociació d’última hora es va complicar perquè els representants d’Aena havien de consultar a la seu central de la companyia a Madrid fins a quin punt podien flexibilitzar la seva oferta als treballadors. D’aquesta gestió en depenia que demà i dilluns torni la normalitat al Prat.

LES XIFRES

908
euros
és el sou base d’un treballador d’Eulen al Prat, que el complementa amb plusos de tot tipus.
3,63
euros
és la quantitat que cada viatger paga per concepte de seguretat, quantitat que inclou el preu del bitllet.

Eulen, 14 milions de benefici el 2016

El grup Eulen, que des de fa un any gestiona els controls de seguretat del Prat, dona feina a 85.000 persones en diverses divisions i en diversos països amb una activitat empresarial que el 2016 es va saldar amb uns beneficis de 14 milions d’euros. L’empresa és governada per María José Álvarez, filla del multimilionari i marquès de Crémenes, David Álvarez, empresari molt conservador que va ser premiat per l’entitat ultracatòlica Hazte Oir. Integrada al grup Eulen hi ha l’empresa Enebro, vinculada als papers de Bárcenas de finançament il·legal del Partit Popular. No és l’únic vincle amb olor de corrupció dels populars d’aquesta empresa. Des del govern de Galícia es va adjudicar el 2012 1,4 milions d’euros a Eulen, empresa en la qual hi treballa com apoderada Micaela Núñez Feijo, germana del president gallec. Anys enrere, l’exministre de l’Interior del govern d’Aznar, Federico Mayor Oreja, va treballar a la divisió de seguretat d’Eulen.

Aena suspèn la possibilitat de la ‘fast line’

Aena va deixar en suspens dijous al vespre la possibilitat de comprar un passi que permet passar per la via ràpida d’accés a la zona d’embarcament, estalviant-se les cues que hi ha als controls de seguretat per on passen la resta de passatgers. Per poder passar per la fast line s’han de pagar 4 euros.

Un avió a Nova York espera dues hores el passatge

El vol UAÑ 121 de la companyia United amb destinació a Nova York va sortir ahir del Prat a les 12 i 43 minuts, quasi dues hores després del que estava previst. La demora la va motivar la llarga cua que van haver de fer els passatgers que van ser informats per la companyia que s’endarreria la sortida.

La sortida de vols regionals, la més ràpida de totes

La zona d’accés a l’embarcament de la T-1 és a la planta superior de l’edifici. A la primera planta, en un extrem a tocar de la sortida del pàrquing, hi ha la porta de vols regionals. És un accés poc conegut i ahir era el que menys cues tenia. Des d’aquest control es pot accedir a qualsevol porta d’embarcament.

El comerç perd un 60% de vendes per les cues

El comerç de la zona d’embarcament de la T-1 està patint els efectes de les cues als controls. Els passatgers arriben i de seguida facturen i es posen a fer cua, deixant de banda les botigues. En una farmàcia i un establiment de cosmètica aquests dies han vist reduïda un 60% l’activitat comercial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.