Societat

Més zona verda a Girona per reduir l’“ús privatiu” del carrer

L’Ajuntament proposa limitar les places gratuïtes i facilitar aparcament als veïns

El Barri Vell, el Mercadal i Santa Eugènia són els sectors de més dèficit d’estacionament residencial

L’Ajuntament de Girona intervindrà en més de 11.000 places no regulades a la via pública –2.852 en grans bosses– per reordenar la mobilitat. La intenció és que s’ampliï la zona verda perquè els residents tinguin més facilitats per aparcar el seu vehicle –previ pagament– i reduir així l’“ús privatiu de l’espai públic”, en paraules de la regidora de Mobilitat, Marta Sureda (Junts).

Un estudi encarregat per l’Ajuntament analitza el que passa en onze sectors de Girona. S’hi detecta “pressió per aparcar”, diu la regidora. La proposta és ampliar les 869 places actuals de zona verda fins a un total de 9.176. L’equip de govern, de Junts i ERC, ha enviat l’estudi a les associacions de veïns. Al Mercadal, Sant Narcís i les Pedreres ja han demanat una reunió amb els representants municipals per conèixer-ne els detalls.

L’estudi de la consultoria Mcrit exposa que els sectors on hi ha més dèficit d’estacionament és al Mercadal (940 places), Santa Eugènia (622) i el Barri Vell (586 places). La resta de sectors analitzats són: Carme, Eixample Sud, Eixample Nord, Montilivi, Sant Narcís (ciutat jardí), Can Gibert, Pedret i Sant Ponç.

A Girona hi ha 65.952 vehicles censats, segons dades extretes de l’impost de vehicles de tracció mecànica (IVTM) del 2021. L’estudi analitza, però, els hàbits de les persones que condueixen 47.615 vehicles, els dels onze sectors analitzats.

Les propostes d’ampliació de la zona verda abracen tota la ciutat i amb augments sobtats com ara el de l’Eixample Sud, on es podria passar de no tenir cap plaça a tenir-ne 3.596. Aquest sector és un dels més grans de la ciutat i hi viuen 22.340 persones, segons dades del padró municipal del 2021.

Al Barri Vell, les places de zona verda passarien de 23 a 476. En sectors on no hi ha ara zona verda, l’innovador increment podria arribar a les 518 places de Sant Narcís, 734 a Santa Eugènia, 1.057 a Montilivi i 1.131 de Can Gibert, entre d’altres.

El pàrquing “de l’AVE”

A Sant Narcís no els sembla una mala idea que hi hagi zona verda al sector Pare Coll, a la plaça de l’Assumpció i als voltants i fins a arribar al sud del barri, a la plaça d’Empúries i voltants. “No ens sembla malament que hi hagi zona verda perquè Sant Narcís és l’aparcament dissuasiu de la gent que ve de fora de Girona a agafar l’AVE [tren d’alta velocitat], per exemple”, explica la presidenta de l’associació de veïns, Carme Castel.

A Castel la preocupa que la gent amb dificultats econòmiques no tingui cap plaça no regulada per aparcar-hi i es queixa que la terminologia de l’estudi Sant Narcís, ciutat jardí exclou bona part del barri.

A Santa Eugènia arrosseguen una problemàtica des de fa molts d’anys, afirma el president de l’associació de veïns, Reinald Roca. “És imprescindible que hi ha hagi pàrquings públics de cost econòmic per als veïns.”

Roca considera que la creació de la zona verda al barri forma part de la intervenció que cal fer. “És útil i necessari, però cal pensar també a llarg termini. Hi ha d’haver aquests aparcaments públics tenint en compte que, a més, a Mas Masó s’hi fan pisos i que en el futur hi haurà l’hospital Trueta a prop.” El representant veïnal reconeix que hi ha cotxes que estan aparcats als carrers “més d’una setmana i més d’un mes”.

Igual que al Barri Vell i a Santa Eugènia, al Mercadal també hi ha un dèficit d’aparcament, però l’estudi aconsella que sigui tractat dins de l’Eixample Nord, on es proposa ampliar la zona verda de 714 llocs a 947. Al Mercadal, de fet, no hi ha espai físic per implementar zona verda per als residents.

El 68% de no censats

Que els barris són utilitzats per veïns de fora de Girona es veu clarament a Montilivi o a Pedret. Al primer barri, només el 32% dels vehicles són censats a la ciutat i la resta, el 68%, no paguen l’impost de vehicles a Girona. A Pedret és el 31% i el 69%, respectivament. Són dades d’un treball de camp fet dos dies del juny del 2021.

El president de l’Associació de Veïns de Montilivi, Ramon Ternero, reconeix que la proposta de creació de zona verda al seu barri és “immensa” (més de 1.000 places noves). Considera que el que planteja l’Ajuntament és un canvi “de paradigma” i que també està emparat per normatives europees.

Per Ternero, l’ampliació de la zona verda podria facilitar la mobilitat dels residents, i és una qüestió que ja s’aplica a altres ciutats. Igual que a Santa Eugènia, a Montilivi hi ha molts vehicles que no es mouen durant “molts dies” de la via pública. A Montilivi, a més, es crearia zona blava per afavorir els comerços en vies com ara Lluís Pericot, Castell de Solterra i Tuyet i Santamaria, entre d’altres.

L’Estudi del dimensionament i redacció de part del projecte del servei d’estacionament regulat amb horari limitat i en superfície a la ciutat de Girona analitza, entre moltes altres coses, les places no regulades, la concessió dels aparcaments subterranis i els ingressos de la zona blava i la zona verda. El 2019, el consistori va ingressar 2,5 milions, el 75% dels quals de la zona blava i la resta, de la zona verda.

A Girona hi ha un total de 20.011 places d’aparcament, incloent-hi l’aparcament subterrani d’ús públic de pagament (4.165) i les grans bosses no regulades (2.852).

Una les novetats és la zona taronja. Serà un aparcament de dotze hores que hauria de fer dissuadir algunes persones d’accedir a la ciutat amb vehicle privat. De zones taronja n’hi ha de previstes, entre d’altres, al pàrquing Mas Gri, al sud de la ciutat; la rotonda de Pedret (pàrquing de la copa, ara ocupat pels firaires) i el carrer del Poble Sahrauí, entre les hortes de Santa Eugènia i establiments comercials i de menjar ràpid.

LES FRASES

La zona verda té beneficis col·laterals: hi ha menys mobilitat per aparcar i menys contaminació
Marta Sureda
regidora de mobilitat (JUNTS)
El que planteja l’Ajuntament és un canvi de paradigma. L’ús de la via pública és un bé públic
Ramon Ternero
associació de veïns de montilivi
La zona verda no em sembla malament. Em preocupa la gent que no pot pagar un mínim per aparcar
Carme Castel
associació de veïns de sant narcís
És imprescindible que hi hagi pàrquings públics econòmics per als veïns. La zona verda és necessària
Reinald Roca
associació de veïns de sTA. eugènia

La zona verda de les Pedreres, fins a Vista Alegre i el Carme

L’ampliació de la zona verda és extensa –proposa l’estudi– i inclou, entre molts altres sectors, el del Carme-Vista Alegre. A les Pedreres ja hi poden aparcar veïns del sector del Carme, que tenen garantit una plaça a prop de casa. Però la proposta és que la zona verda arribi “a totes les places no regulades del sector Carme”. La bossa d’aparcament del carrer Vista Alegre també hauria de ser –diuen els autors– de zona verda “a causa de l’alt percentatge de vehicles de fora de Girona que actualment hi estacionen i el dèficit d’estacionament residencial”. En aquest sector del Carme, les places de zona verda haurien de passar de les 128 actuals a les 178.

Entre altres objectius reconeguts per l’estudi, del mes d’abril, amb l’ampliació de la zona verda es pretén “reduir la pressió dels cotxes de fora de la ciutat en aquelles zones on ja hi ha la zona verda (Eixample Nord i Carme)”.

Horari únic per posar fi a la “confusió”

L’estudi encarregat per l’Ajuntament constata que la diferència d’horaris entre la zona blava i la zona verda “comporta una confusió als usuaris d’aquests estacionaments”. Per això, els autors demanen que hi hagi un horari unificat. Així, en principi, quan s’ampliï la zona verda –amb preus diferenciats entre veïns del sector o veïns de la resta de Girona– i la zona blava, i es creï la taronja, la blava i la verda tindran l’horari següent: de dilluns a dissabtes feiners de les 9h a les 14h i de les 17h a les 20 h. A la taronja, l’horari serà de les 8h a les 20 i valdria 2,20 euros.

Sureda explica que abans d’entrar en vigor les noves zones caldrà fixar les tarifes a través d’una ordenança que establirà l’estacionament regulat. Els preus es mantindrien: 1,10 euros (zona blava/hora) i 0,30 euros (zona verda/dia per a residents al sector) i 0,60 euros (z.v./dia per a residents a la ciutat).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]