Societat

Més xocs frontals i conductors atropellats

Es redueix un 10,3% el nombre de morts a les carreteres el 2022

Les col·lisions i atropellaments en vies ràpides són els sinistres més tràgics

Millorar els controls de velocitat, els que es fan als camions i la formació als motoristes

“S’ha notat l’efecte positiu de l’alliberament de peatges”

“Satisfacció, la justa.” Amb aquestes paraules el director general del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, feia balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes el 2022, que s’ha tancat amb 225 víctimes mortals al conjunt de la xarxa viària catalana. En l’àmbit interurbà, són 157 les persones que han mort a les carreteres catalanes, el que representa una reducció del 10,3% respecte del 2019. Malgrat aquesta disminució en el nombre de víctimes mortals, el que més “preocupa” als responsable del Servei Català de Trànsit és l’augment en el nombre d’atropellaments “atípics” que s’han produït sobretot en vies ràpides alliberades de peatge, com és el cas de l’AP-7, que lidera les vies interurbanes amb més sinistralitat, concentrant el 15% del total del 2022, el que es tradueix en 24 persones mortes. “Hi ha una manca d’hàbits dels conductors en aquest via que té més mobilitat i es perd el sentit del que pot passar”, defensa Lamiel, que explica que els atropellaments mortals que s’hi han produït eren de conductors que havien baixat del vehicle o circulaven pels vorals. El cap de la divisió de trànsit de Mossos d’Esquadra, Andreu González, coincidia durant la presentació de les dades de sinistralitat que la majoria dels conductors “no saben com actuar” davant de qualsevol imprevist enmig d’una via ràpida, i “donen fer fet que els altres conductors els veuran”, quan el marge de majoria és massa just per evitar l’atropellament. Tot i que l’autopista AP-7 es manté com la via amb més sinistralitat i víctimes mortals, aquesta tendència s’ha frenat en el darrer trimestre de l’any. Lamiel ho atribueix als nombrosos controls de velocitat, tant amb radars fixos com mòbils, i a la vigilància que els camioners no sobrepassin les hores de conducció al volant. “S’ha notat l’efecte positiu de l’alliberament de peatges”, defensa el director del SCT, que assenyala com la sinistralitat ha baixat els diumenges (un 58% menys), quan molts conductors fan servir en les operacions tornada vies més segures com aquestes. Així mateix, les dades indiquen que la majoria dels accidents mortals tenen lloc en dies feiners i en horari de tarda.

El nombre d’atropellaments mortals s’ha disparat un 54,5% l’últim any, però també preocupa l’increment de col·lisions frontals, en què han mort 44 persones, i suposa que gairebé un de cada tres impactes són d’aquesta tipologia. A banda, les xifres recullen que gairebé el 78% de les víctimes mortals són homes (175) i el 22%, dones (50). La mortalitat disminueix respecte al 2019 en tots els tipus de conductors de vehicles, menys entre els vianants. Però són els col·lectius vulnerables –els motoristes, ciclistes i vianants– que representen la meitat de les víctimes mortes en accident de trànsit. En concret representen el 44% dels finats en zones interurbanes i el 82% en zones urbanes. Lamiel destacava el descens de la sinistralitat mortal dels motoristes, que ha caigut un 14,3%

Efectius i més radars

Segons el director del SCT, la futura promoció de Mossos, amb 175 nous agents, que començaran a formar-se a final del 2023l suposarà un “reforç important” per intensificar els controls a vehicles pesants i de velocitat amb més radars. Des de principi d’any els Mossos han dut a terme 5.200 controls coincidint amb “les xifres dolentes però no preocupants” que, segons Lamiel, s’han produït les primeres setmanes de gener.

Entre d’altres mesures per combatre la sinistralitat aquest 2023, es començarà a instal·lar el sistema de velocitat variable a la C-58, que el director de la SCT confia que es pugui desplegar a altres vies on es registren més accidents de trànsit. Pel que fa a l’àmbit urbà, s’activaran els plans locals de seguretat viària i els estudis tècnics per àrees concretes. Des del SCT es destinaran subvencions per un import de 10 milions d’euros per impulsar projectes de pacificació de trànsit a 92 municipis.

Amatents a Girona

Per demarcacions, les dades de sinistralitat indiquen que Lleida ha tancat l’any 2022 com la demarcació amb una major disminució de víctimes mortals, en concret del 50%, en passar de 28 morts el 2019 a 14 l’any passat, mentre que a la de Girona ha estat on més ha augmentat, de 27 a 34 víctimes mortals. Lamiel assegura que cal posar especial atenció, en especial sobre l’N-260, on, a més, hi ha una elevada sinistralitat relacionada amb els senglars, tema en què ja estan treballant.

LA XIFRA

157
Les persones
mortes en els 142 accidents mortals a les carreteres, una reducció del 10,3% respecte al 2019.

LA FRASE

La reducció de la sinistralitat és un reconeixement a la feina, però no n’estem del tot contents
Ramon Lamiel
director general del servei català de trànsit

Formació 3.0 per a motoristes

Una de les xifres positives respecte de la sinistralitat del 2019 és que el nombre de motoristes morts l’any passat a les carreteres havia davallat un 14,3%. El responsable del SCT, Ramon Lamiel, qualificava com “una bona eina” els cursos de formació 3.0 adreçat als motoristes, i assegurava que s’ampliaran el nombre de sessions i es plantejarà en altres àmbits per als motoristes que circulen en nuclis urbans. És a les ciutats on s’incrementa la sinistralitat entre els col·lectius vulnerables –motoristes, ciclistes i vianants–, que el 2022 van representar 56 víctimes mortals. Lamiel avançava altres mesures en què treballen per frenar la sinistralitat, com ara l’acord que tenen amb la Universitat Politècnica de Catalunya per desenvolupar un algoritme d’avaluació de risc. Des del SCT també es vol estudiar la possibilitat d’actuar sobre els centres mèdics de revisió del carnet o els cursos del permís per punts. A banda, s’està treballant amb la Universitat de Barcelona per incorporar elements de realitat virtual a la seguretat viària.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SOCIETAT

Els veïns de Lilla tallen l’A-27 per exigir les indemnitzacions per les esquerdes

MONTBLANC
ciutat del vaticà

El papa frena els rumors sobre la seva salut amb la lectura d’una llarga homilia

barcelona
Societat

Mor Joan Nadal, empresari andorrà pioner en el sector del transport

URBANISME

Rubí invertirà més d’un milió d’euros per renovar el clavegueram de dos carrers

RUBÍ
MEDI AMBIENT

El temporal Nelson es “menja” part de la platja de Sant Sebastià de Barcelona

BARCELONA
SOCIETAT

Marxen de l’edifici ‘El Barco’ d’Esplugues els dos últims veïns que hi quedaven

ESPLUGUES DE LLOBREGAT
economia

L’IVA del gas deixa de ser reduït i torna al 21% a partir de dilluns

barcelona
SOCIETAT

Els taxis de Sitges s’adhereixen al servei conjunt del Garraf

Sitges
transports

Tallada la L4 del metro entre les estacions de Bogatell i la Barceloneta

Barcelona