Societat

Barcelona aparca en verd

En els darrers vuit anys les àrees de pàrquing en superfície on tenen preferència els veïns del barri s’han expandit amb 21.000 places més

La segona prioritat del consistori és garantir els espais de càrrega i descàrrega

“Hi ha un canvi cap a la cultura de la regulació”, diu Manuel Valdés

L’aparcament lliure a la ciutat de Barcelona va en camí de desaparèixer a tot el terme. Les àrees verdes, on els veïns del barri tenen preferència per deixar-hi el vehicle, estan guanyant terreny en detriment dels espais lliures i de les zones blaves. L’extensió de la zona verda ha provocat que el rebuig que suposava en un principi el fet de pagar per aparcar s’hagi capgirat, i cada cop hi ha més adeptes del que es denomina la cultura de la regulació, amb la idea de pago poc i m’asseguro un lloc a tocar de casa.

“Són els veïns els que ens venen a demanar que pintem àrees verdes als seus barris”, explica Manuel Valdés, gerent de mobilitat i infraestructures de l’Ajuntament barceloní. La política que es desplega damunt l’asfalt, a cop de brotxa, és la de pintar de color verd el major nombre de places que fins ara eren lliures a barris allunyats del centre. Com que no estaven regulades, això propiciava que zones com Nou Barris es convertissin en pàrquings utilitzats per veïns d’altres punts de la ciutat que buscaven aparcar gratuïtament el cotxe durant la setmana, o també forasters que hi estacionaven per enllaçar allí amb un transport públic que els portés al centre. L’extensió de les àrees verdes ha pacificat aquests barris allunyant els vehicles intrusos.

Actualment a la ciutat hi ha 28 àrees de prioritat per als veïns. Les últimes que es van desplegar daten de principis de l’any 2021 al barri de Besòs Maresme, Montbau i Sant Genís. Per districtes, Horta i Sant Martí són els que més places d’aparcament tenen en àrees verdes.

Durant els vuit últims anys de govern municipal el nombre de places d’estacionament en àrea verda han pujat en quasi 21.000. Com que s’ha pintat de verd aparcaments que fins ara no tenien cap tipus de regulació, el total de places regulades que hi ha a la ciutat ha crescut en quasi 19.000, situant-se en 80.799 a finals de mes de març, segons les dades facilitades a El Punt Avui per l’Ajuntament.

On sí que hi ha una disminució del nombre de places d’aparcament és a les àrees blaves que estan pensades per facilitar la rotació del vehicle. En vuit anys se n’han perdut 6.000, fet que casa amb la política del govern Colau de no propiciar l’ús del vehicle privat a la ciutat i, per tant, de no potenciar aquest tipus de places de rotació. Els districtes on més zones blaves hi ha són l’Eixample i Sarrià Sant Gervasi. Els aparcaments que també han anat a la baixa són els d’ús exclusiu per a residents, amb una pèrdua de 600 places en vuit anys, mentre que les que s’han incrementat són les de càrrega i descàrrega.

A la vegada que s’incrementen les zones verdes, el consistori té clar, tal com explica Manuel Valdés, que també “cal créixer en places DUM” (distribució urbana de mercaderies). “S’aprofita el procés de regulació per créixer en places DUM, ja que has de donar servei tant sí com no”, diu Valdés. Actualment hi ha 10.411 places d’aquest tipus que de nit es converteixen en aparcament lliure.

Alliberar les voreres per als vianants

Barcelona aspira a ser la “ciutat caminada”, la ciutat dels 15 minuts. Per aquest motiu s’ha posta en marxa un estudi per avaluar si aquesta premissa es compleix i saber si realment els ciutadans tenen els serveis bàsics a la distància d’una còmoda i agradable caminada. Per facilitar aquest trànsit a peu dels ciutadans pels carrers és fonamental que les voreres estiguin tan alliberades com sigui possibles, i amb aquest propòsit l’Ajuntament està impulsant l’aparcament de motocicletes a l’asfalt, traient els vehicles de dues rodes de les voreres. Les dades són plou explícites. El 2019 hi havia 67.000 places per a motos dibuixades damunt l’asfalt de Barcelona, i actualment ja n’hi ha 84.083, fet que suposa un creixement del 25% en quatre anys.

Aquesta política s’ha acompanyat d’una campanya de conscienciació amb el títol Barcelona, ciutat de vianants, que ha aconseguit reduir un 70% les motos mal aparcades. Un dels reptes cívics encara pendents de millorar a la ciutat és la conducció amb motor engegat de motos per la vorera, circumstància prohibida però massa freqüent.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia