Societat

INFRAESTRUCTURES

L'Ebre deixa de ser un mur entre Sant Jaume i Deltebre

Inaugurat el pont, batejat com Lo Passador, que uneix les dues ribes i posa fi als històrics transbordadors

Els alcaldes titllen d'històric el dia, conscients que guanyaran pes al territori

“De quimera a realitat”, així resumia l'alcalde de Deltebre, Gervasi Aspa, la història del pont del Delta que des d'ahir uneix el seu municipi amb el de Sant Jaume d'Enveja. Han fet falta quasi tres anys d'obres i una dècada, des que es va començar a gestar, per fer realitat una obra que ningú creia que s'acabaria construint. Centenars de persones de Sant Jaume d'Enveja i Deltebre van acudir en marabunta a viure en primera persona la tallada de la cinta al mig del pont i a l'obertura al trànsit del pont.

Tots volien ser els primers a creuar-lo. Molts s'havien demanat festa o havien canviat els torns per poder-hi assistir. I encara que ni els col·legis ni l'institut van suspendre les classes, molts pares van anar a buscar els seus fills perquè poguessin viure també l'esdeveniment.

“És un dia històric”, manifestava l'alcalde de Sant Jaume, Castor Gonell, que es mostrava confiat que el nou pont “millorarà l'economia dels dos pobles i impulsarà el nostre turisme”. “Serem un lloc emergent i amb força”, afirmava per la seua banda l'alcalde de Deltebre. I és que Lo Passador, que és com s'ha batejat el nou i últim pont sobre l'Ebre, uneix els dos principals municipis del Delta, Sant Jaume i Deltebre, que junts sumen 16.000 habitants.

250 metres de barrera

El pont no només els uneix sinó que els dóna més pes dins del conjunt de les Terres de l'Ebre. Però al marge d'això, la vida quotidiana dels ciutadans dels dos pobles també experimentarà una important millora, ja que fins ara per recórrer els 250 metres que separen els dos nuclis urbans havien de fer-ho amb transbordador, fet que representava una important despesa de diners i de temps. A més, els dies de fort vent i riuades el servei, que d'altra banda només estava operatiu de les 6 del matí a les 10 de la nit, se suspenia. Llavors per anar d'un poble a l'altre havien de donar una volta de 20 quilòmetres.

La posada en servei del nou pont, ahir al migdia, va tindre un cert aire preelectoral, amb l'assistència del president de la Generalitat, José Montilla, i també del conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal. “Un pont serveix per comunicar, però també per unir, i en moments de crisi cal treballar per sumar”, va manifestar el president. “Hem saldat un vell deute amb l'Ebre”, va manifestar el conseller Nadal, tot explicant una anècdota que li havia contat una dona gran de Sant Jaume. “Abans els joves creuaven el riu nedant per anar a veure la xicota, ara no caldrà”, va reblar.

La posada en servei del nou pont del Delta és una condemna de mort als tradicionals passos de barca que durant gairebé 170 anys han unit les dues ribes. El primer a tindre la concessió va ser el de Garriga, del 1848, segons el seu propietari, Fermín Llambrich. Després va vindre el de la Cava (1898), el més proper a la desembocadura, i finalment el d'Olmos. Actualment només en funcionaven dos. El de Garriga va fer l'últim viatge ahir poc abans de les onze i no confia a reprendre l'activitat. El de la Cava continuarà obert com a atractiu turístic per avaluar si li surten o no els números.

17,9 milions d'inversió

Lo Passador ha representat per al govern català una inversió de 17,9 milions d'euros. Es tracta d'un pont respectuós amb l'entorn natural, especialment sensible –és al cor mateix del Delta de l'Ebre i a pocs quilòmetres de la desembocadura–. Té 250 metres de longitud i 19,3 d'ample. L'alçada màxima de les piles no sobrepassa els 21 metres i la part inferior del tauler té una cota en el seu punt més alt de 12,3 metres.

Donada la proximitat entre els dos nuclis urbans, també s'ha volgut fer transitable a peu i en bicicleta. Així, hi ha una zona de passeig de 7,8 metres d'amplada: 2 per a vianants, 2,5 de carril bici i 3,3 de descans. El nou pont millorarà així la mobilitat del Delta i afavorirà el desenvolupament de la zona.

Avui és un dia històric. Si no s'ha fet abans, ha estat per interessos d'altres pobles
Paco Llambrich
veí de Sant Jaume d'enveja
Per mi és molt important. Treballo a Camarles i quan torno el pas de barca ja no funciona
Montse Espinosa
Veïna de Sant Jaume d'enveja
El pont representa la unió de dos pobles que passarem a ser com un sol de més gran
Mari Carme Ventura
Veïna de deltebre
El pont era molt necessari perquè la barcassa és molt romàntica, però molt poc pràctica
Neus Bertomeu
veïna de deltebre


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
SOCIETAT

Els veïns de Lilla tallen l’A-27 per exigir les indemnitzacions per les esquerdes

MONTBLANC
ciutat del vaticà

El papa frena els rumors sobre la seva salut amb la lectura d’una llarga homilia

barcelona
Societat

Mor Joan Nadal, empresari andorrà pioner en el sector del transport

URBANISME

Rubí invertirà més d’un milió d’euros per renovar el clavegueram de dos carrers

RUBÍ
MEDI AMBIENT

El temporal Nelson es “menja” part de la platja de Sant Sebastià de Barcelona

BARCELONA
SOCIETAT

Marxen de l’edifici ‘El Barco’ d’Esplugues els dos últims veïns que hi quedaven

ESPLUGUES DE LLOBREGAT
economia

L’IVA del gas deixa de ser reduït i torna al 21% a partir de dilluns

barcelona
SOCIETAT

Els taxis de Sitges s’adhereixen al servei conjunt del Garraf

Sitges
transports

Tallada la L4 del metro entre les estacions de Bogatell i la Barceloneta

Barcelona