Administracions

EUDALD PICAS

ALCALDE DE GOMBRÈN (CIU)

“Aquí estem, amb 200 habitants”

L'alcalde diu que els costa fixar la població jove i ho entén perquè al poble només hi ha una fàbrica

Compten amb el projecte de dinamització turística Terra de Comtes i Abats per encarar el futur

Eudald Picas treballa a l'empresa pública Forestal Catalana i ha estat a l'Ajuntament de Gombrèn des del 1987, excepte dos anys. Aquest militant de Convergència Democràtica de Catalunya, fa quatre legislatures que és l'alcalde de Gombrèn. Durant alguns anys, ha estat conseller comarcal.

Gombrèn viu un moment difícil, com molts dels municipis catalans i més si són petits. Es manté a la ratlla dels dos-cents habitants, però, el fet d'estar una mica allunyat de l'eix pirinenc, l'accés principal al Ripollès, i que només hi hagi una indústria al municipi fa que cada vegada sigui més difícil mantenir-hi la gent jove. El projecte de dinamització turística Terra de Comtes i Abats a Montgrony i el museu i el castell de Mataplana són les esperances de futur per als veïns.

Lideren el projecte de turisme
cultural Terra de Comtes i Abat, juntament amb Ripoll i Sant Joan de les Abadesses, i ara han obert un dels tres centres d'interpretació que té aquest projecte. Això és important per al futur del municipi?
Sí, perquè ho passem malament. Tot i que no és un moment massa alegre per a inauguracions, hem posat en marxa el museu interactiu que, en el cas de Gombrèn, tracta sobre tot allò que té a veure amb l'any zero de la nostra història. Aquest centre és a Montgrony. Per desgràcia, és l'única cosa que pot dinamitzar una mica el nostre poble.
Però tenen un patrimoni cultural i monumental molt ric i rellevant.
Sí, el castell i el museu de Mataplana. I també ens en refiem.
A què es dediquen els veïns?
Alguns treballen a l'única fàbrica tèxtil que hi ha al municipi i la resta, fora.
Creu que la ubicació del poble, al límit del Ripollès amb el Berguedà i a uns quants quilòmetres de Campdevànol per una carretera no massa bona, contribueix a aquesta situació?
Crec que no massa. Ara, l'època de la industrialització s'ha acabat i és difícil que els joves es quedin a viure a Gombrèn. Sigui com sigui, tenim una mica més de dos-cents habitants i aquí estem.
Viuen pendents del nou Pla Únic d'Obres i Serveis (PUOSC)?
Sí, però serà molt limitat pel que ens han dit.
Què han demanat incloure-hi?
Hem demanat ajuts per arreglar la carretera del santuari de Montgrony. L'última actuació s'hi va realitzar l'any 1995 i ara està en força mal estat. També hem demanat ajuts per rehabilitar els serveis de la piscina, sobretot els vestidors.
Quines actuacions han enllestit recentment?
Amb el PUOSC del 2010, hem arreglat la plaça del Roser i el carrer del Pare Coll. Hi hem renovat els serveis i, a l'octubre, tenim previst pavimentar-lo. Estem en espera que ens arribi el material per acabar l'obra.
Un dels projectes més importants per al futur de Gombrèn havia de ser la nova carretera entre Campdevànol i la Pobla de Lillet. Com està el tema?
Aturat. Formava part d'un programa europeu per dinamitzar antigues zones mineres. En aquest cas, es tractava del Berguedà. L'obra hagués significat unir amb una carretera important el Ripollès i el Berguedà i, per tant, els eixos del Llobregat i pirinenc.
Aturat, però amb perspectives de reactivar-se?
No. Ha quedat en res. El projecte ha estat set anys sobre la taula i, a hores d'ara, ja és inviable econòmicament dur-lo a terme.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.