L'Estat invertirà 53 milions, un 25% més que aquest any
Els diners previstos per a aquesta via representen un terç del total, però baixen respecte al pressupost del 2014
Altres vies, com ara l'N-260, rebran només 5.000 euros
El pressupost assignat a les obres de l'N-II baixa un 17%
El govern de l'Estat espanyol preveu invertir l'any que ve 53,341 milions d'euros a les comarques gironines, un 25% més del que es va pressupostar l'any passat. La major part de les inversions van destinades a infraestructures i en aquest sentit les obres de l'N-II s'emporten 15,87 milions d'euros, un terç dels diners que l'executiu del PP preveu invertir a la demarcació.
El gruix d'aquestes inversions anirà a parar als trams del sud de l'N-II. El tram entre Sils i Caldes, on les màquines ja fa temps que hi treballen, rebrà 6,83 milions d'euros. I el tram entre Maçanet i Sils, que l'Estat té pendent d'adjudicar des d'aquest estiu, disposa d'una partida de 2,05 milions d'euros. Aquestes, però, no seran les úniques inversions que rebrà l'N-II al sud de la demarcació. Tot i que no es converteixi en autovia, el Ministeri de Foment sí que farà obres més avall de Maçanet, per valor d'1,74 milions d'euros. Aquestes obres inclouen millores a la carretera fins a Tordera, la remodelació d'un enllaç i una intersecció en aquesta població.
A les partides per al sud de l'N-II s'hi han de sumar els 5,24 milions d'euros d'inversió que l'Estat destinarà a obres i projectes a l'N-II al nord de la demarcació. Les millores de les actuals interseccions a Pontós i Garrigàs rebran 1,06 milions d'euros i el tram entre Medinyà i Orriols (pendent d'adjudicar) té una partida de 500.000 euros.
A més, els pressupostos generals de l'Estat tornen a consignar partides que han de servir per duplicar la calçada de l'N-II als quatre trams des d'Orriols fins a la Jonquera, i construir les dues variants previstes a Bàscara i a Pont de Molins. Aquí, les aportacions per al 2015 s'estenen des dels 100.000 euros (variant de Pont de Molins) fins al milió d'euros (del tram Orriols-Bàscara). La ministra de Foment, Ana Pastor, es va comprometre a tenir màquines sobre el terreny a tots aquests trams abans d'acabar el mandat. El cert, però, és que per a l'any vinent les aportacions globals que s'han consignat per a l'N-II són més baixes que les d'aquest 2014. En concret, un 16,78% menys, passant dels 19,07 milions d'euros als 15,87 pressupostats.
A banda de l'N-II, el Ministeri de Foment ha pressupostat altres partides, totes elles, testimonials, per a altres obres viàries a la demarcació. La consignació per a cadascuna és només de 5.000 euros. Hi ha, per exemple, tot allò que fa referència a la conversió de l'N-260 en A-26, l'eix pirinenc (en els trams compresos entre Llançà i Ripoll) i les obres a l'N-152 a la Molina i la variant de Ribes de Freser. En el capítol de medi ambient, el projecte dels pressupostos consigna 360.000 euros a la segona fase de modernització d'infraestructures dels regants de la presa de Colomers.
La diputada gironina del PP al Congrés dels Diputats, Concepció Veray, va destacar ahir que la inversió del Ministeri de Foment a la demarcació creix un 22,5% el 2015, un increment superior al del conjunt de l'Estat (6,6%) i de Catalunya (19%). Segons la diputada del PP, els diners que es destinaran a l'N-II “demostren el compromís del govern amb aquesta carretera i que la seva priorització és ferma”. Per la seva part, el diputat gironí del PSC al Congrés Àlex Sáez va manifestar que, a excepció de l'N-II, les comarques gironines continuen estan a la cua de les inversions a àmbit estatal.
LES XIFRES
Dos milions per al pont del Ter
De les inversions de l'Estat destaquen els més de dos milions de partida per liquidar el cost del pont sobre el Ter que s'està acabant i unirà el sector del Trueta amb la zona de Pedret i el Pont Major. L'any passat l'Estat ja va invertir-hi més de tres milions i la partida per al 2015 liquida una obra que al final haurà costat més de 25,3 milions d'euros. La infraestructura s'havia planejat a mitjan dècada passada i es calculava que el cost superaria els sis milions i un cop es va presentar el disseny definitiu es calculava que s'acostaria als 20 milions. El pont està previst que entri en funcionament aquest mateix any.
Per contra, l'Estat només ha destinat una partida simbòlica per al nou arxiu provincial que s'ha de construir a Fontajau i hi posa 50.000 euros d'una obra que es valora en 11,5 milions. També testimonials són els 25.000 euros per a la nova seu de la biblioteca que ja està construïda i que també ha d'entrar en servei aviat. Per a la restauració de la catedral hi ha una partida de 82.000 euros.