Els autobusos urbans de Girona tenen més de 18.000 usuaris els dies laborables

Augmenta un 14% el nombre de passatgers durant el 2009, que es tanca amb 4,9 milions de viatgers

Sigui per les dificultats afegides de mobilitat que han comportat les obres del TAV o per la complicació per trobar places d'aparcament gratuïtes al centre de la ciutat, el cert és que l'autobús s'està convertint en una alternativa real a la mobilitat quotidiana dels gironins dins la trama urbana o amb els municipis de l'entorn. El gerent de TMG, Pere Casas, es mostra satisfet del nou increment de passatgers que s'ha fet al llarg de l'any 2009, i que sense tenir les dades definitives del mes de desembre se situaran al voltant dels 4,9 milions, que suposa un increment del 14% del nombre d'usuaris. «És més important encara aquest creixement si tenim en compte que normalment en grans àrees urbanes sol baixar l'ús del transport públic en temps de crisi.» Casas considera que el creixement general de les línies urbanes responen a «les polítiques de bonificació d'alguns col·lectius i targetes, segons les necessitats de cadascú, o a l'augment de freqüència que es va implantar en algunes línies».

Dins d'aquest marc, TMG considera que aquestes polítiques estan encara donant resultat i Casas augura que la xifra d'usuaris seguirà creixent aquest any 2010. L'L3 de Teisa segueix sent el trajecte amb més viatgers per les seves connexions amb Salt. Fins al novembre ja s'havien transportat més d'un milió de passatgers i el càlcul era arribar a 1,15 milions al tancament de l'exercici. La segona línia amb més usuaris és l'L5 de TMG, que acumula prop de 800.000 passatgers gràcies al recorregut des d'Aiguaviva i Vilablareix fins al centre de Girona passant per Germans Sàbat. L'L4, que també va a Salt, s'acosta ja als 600.000 passatgers, mentre que l'L6 cap a Sarrià i Sant Julià supera de llarg el mig milió de viatgers.

2.000
viatgers els dissabtes.
La xifra d'usuaris dels busos de Girona baixa moltíssim durant els caps de setmana. Així, el gerent de TMG, Pere Casas, certifica que les seves línies veuen com un dissabte acaben passant-hi uns 2.000 viatgers, lluny dels 11.000 o 12.000 que hi passen els dies laborables i als quals s'afegeixen els 7.000 mil de les línies de TEISA en un dia laborable. La davallada encara es nota més el diumenge, quan les freqüències són molt més dilatades en el temps i només es comptabilitzen 600 passatgers de mitjana a les set línies de TMG. Això també demostra com molts ciutadans utilitzen el transport públic per desplaçar-se des del barri de residència al punt de la ciutat on treballa, o senzillament va al centre de la ciutat per fer gestions. De les parades de més ús destaca la de la plaça de Marquès de Camps, perquè hi passen els busos que van a Salt, però també la parada de la plaça de Catalunya.
27%
amb bitllet senzill.
L'ús habitual i reiterat de les línies d'autobusos porta aparellat un descens del pes específic del bitllet senzill en favor de les targetes de multiviatges o les noves targetes adreçades a col·lectius concrets. Així, mentre l'any 2003 els bitllets senzills suposaven la meitat dels viatges que es feien, en l'actualitat suposen un 27% dels usuaris. Tot i això, encara es manté com la fórmula més utilitzada. Però les targetes de multiviatges ja suposen un 25%, mentre que les targetes per a gent gran suposen l'11,5% dels usuaris dels busos, les targetes de la UdG, un 9,6%. També destaca la bona acceptació de la nova targeta T18 que es va posar en marxa l'any passat i que representa un 7,5% dels usuaris. Les targetes ATM suposen un 7,4%, mentre que la targeta Bus 12, que dóna la gratuïtat als menors de dotze anys, suposa prop del 7% d'usuaris.

De 16 cèntims als 1,25 euros

El consell d'administració va decidir mantenir els preus de tots els títols i targetes previstes, però va aprovar l'increment de cinc cèntims del preu senzill que ara passa a valer 1,25 euros. Les tarifes permeten, però, obtenir preus per viatge molt assequible amb les diverses possibilitat que ofereixen les targetes multiviatges. Per exemple, els adolescents de 12 a 18 anys poden carregar la targeta amb 120 viatges per 20 euros, una combinació que permet que el viatge surti a 16 cèntims. Per als que no es troben dins de cap col·lectiu que s'afavoreix en especial poden carregar amb 66 viatges la targeta per 46 euros, una combinació que acaba sortint a gairebé 70 cèntims. L'abonament de 10 viatges costa 8,70 euros. Per als menors de 25 anys hi ha diverses opcions, des de 22 viatges per 15 euros fins a 46 euros per 88 viatges, una opció que acaba costant 52 cèntims per trajecte. Cal recordar que el consistori té targetes gratuïtes per als menors de 12 anys, amb l'objectiu de fomentar l'ús del transport públic des de petits; o per als majors de 70 anys, per afavorir les activitats i els desplaçaments de la gent gran.

La nova línia entre Salt i Montilivi

L'equip de govern treballa en l'actualitat en la implantació de la nova línia entre Salt i Montilivi, un trajecte que pot afavorir les persones de la zona de l'Eixample que es dirigeixin al municipi saltenc o a l'inversa. També permetrà que els estudiants de la UdG que es trobin dins d'aquest recorregut puguin utilitzar la nova línia per anar fins a la seva facultat del campus de Montilivi. A més, la línia servirà de prova o test per a la possible implantació d'una línia de tramvia que faria un recorregut similar anant d'est a oest del municipi. L'Ajuntament, a més, podria introduir canvis a la línia 8 que un any més perd passatgers, per bé que no arriba a un 1% de davallada. L'explicació d'aquesta menor utilització s'explica pel gran creixement de l'L11, que també arriba al campus de Montilivi de la UdG. Aquesta última línia transporta més de 300.000 passatgers i ha crescut prop d'un 30% aquest 2009. Per contra, l'L8 ha acabat l'any transportant uns 121.000 passatgers. La línia 10, que fa el trajecte des de l'estació d'autobusos i Renfe a Fornells, ha crescut un 15% i ha transportat més de 76.000 persones. L'L7, que cobreix el trajecte de Torre Gironella, la UdG Barri Vell, Can Gibert i l'hospital de Salt, ha registrat un creixement del 61% i ha transportat 144.617 usuaris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona