Infraestructures i serveis

El territori veu necessari però no urgent l'eix transversal ferroviari

El projecte per unir Lleida, Igualada, Manresa, Vic i Girona amb tren fa cinc anys que està aturat

Pel govern, cal estudiar-ne la viabilitat i el retorn econòmic

L'eix transversal ferroviari és una infraestructura necessària, interessant, però no urgent ni prioritària per al territori. Segons polítics locals i membres de la societat civil de la Catalunya Central consultats per aquest diari, abans de tirar endavant un projecte que es pressupostava en 6.500 milions, cal apostar per millorar unes línies de tren actuals amb moltes deficiències. El projecte que volia unir Lleida, Igualada, Manresa, Vic i Girona amb tren fa cinc anys que està parat i el govern continua creient que no és el moment de tirar-lo endavant.

Fonts del Departament de Territori asseguren que és “un projecte de futur molt interessant” que “algun govern podrà fer possible”, tot i que avisa que caldria fer “un estudi de viabilitat social i de retorn econòmic per valorar-lo objectivament”.

El territori no veu el tren transversal com a urgent, tot i que sí que el veu un bon projecte a llarg termini. El president del Consell Comarcal d'Osona, Joan Roca, diu que “d'immediatesa no n'hi ha”; mentre que Montse Ayats, de la plataforma Perquè No ens Fotin el Tren, afirma: “No hem de plantejar noves inversions si no hem resolt el que ja tenim.” Hi coincideix l'alcaldessa de Vic, Anna Erra, que diu: “Seria fantàstic sempre que s'hagi solucionat la problemàtica amb la línia R3”. El regidor de Planejament de Manresa, Marc Aloy, també creu que és “impensable posar la primera pedra del tren transversal quan tardem una hora i mitja per anar a Barcelona”. I el president del Consell Comarcal del Bages, Agustí Comas, veu altres projectes prioritaris, però indica que seria interessant millorar la via de Manresa-Lleida per accedir de manera ràpida a l'estació d'alta velocitat que té la capital del Segrià. El president de la Unió Empresarial de l'Anoia, Blai Paco, sí que veu prioritari el ramal fins a Barcelona a mitjà termini, mentre que el tinent d'alcalde de Qualitat Urbana d'Igualada, Jordi Pont, creu que no s'hi ha de renunciar però que el moment econòmic ara no ho permet.

L'eix transversal ferroviari va ser promogut pel govern tripartit, que en va aprovar definitivament el pla director l'any 2010. Dos anys més tard, el nou govern de CiU va anunciar que aparcava un projecte que considerava massa gran i que no es podia assumir en plena crisi.

Trajecte d'una hora i vint minuts

L'eix transversal ferroviari es va preveure com una línia mixta de mercaderies i de viatgers en alta velocitat entre Lleida i Girona, dues ciutats que quedarien unides per un trajecte d'una hora i vint minuts. Segons dades de la Generalitat del 2010, en total la via faria 254 quilòmetres i construir-la costaria 6.500 milions d'euros. Es preveia que hi hauria 10 estacions. I el temps de trajecte entre estacions seria de vint minuts. Seria el cas, per exemple, de Cervera a Manresa o de Vic a Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona