Infraestructures i serveis

LLUÍS MIJOLER

ALCALDE DEL PRAT DE LLOBREGAT

“Ens proposen una inversió que Europa no permetrà”

“Només ha servit per fer-nos perdre el temps i situar-nos al mateix punt de partida”

“Fa més de 20 anys que el pla delta va establir els límits de l’aeroport; en emergència climàtica no és possible destruir més espais naturals“

D

e què ha servit la taula institucional per a l’ampliació de l’aeroport?
Absolutament per a res, per fer-nos perdre el temps i situar-nos al mateix punt de partida. Estic molt decebut. Aena ens deia que havíem de dir que sí al projecte perquè no farien la inversió sense el consentiment del territori i que tots els dubtes que plantegéssim es resoldrien en el tràmit del pla director. Nosaltres i també el conseller Calvet volíem conèixer abans l’impacte ambiental del projecte, però no Puigneró, que ja estava d’acord amb l’ampliació. El president Aragonès i la consellera Jordà van dir que s’havia d’estudiar una mica més i per això es va crear una comissió tècnica, que havia de reprendre els treballs al setembre. El 2 d’agost, amb clandestinitat, dues parts, que són un ministeri i una conselleria, diuen que han arribat a un acord. El respecte cap a la resta d’administracions desapareix.
El president Aragonès diu que l’acord reflecteix el que es va parlar en la taula institucional.
No és així. Jo hi era, en aquella taula, i també hi era la ministra com a alcaldessa de Gavà, i es va dir que s’estudiaria. L’última setmana de juliol ens van dir que marxéssim de vacances, que al setembre es reprendria. Ara es dona un xec en blanc que s’ha de concretar en el pla director.
Es parla d’afectacions mínimes. És possible?
No. Aena ens ha dit des del primer moment que era “tot o res” i que sense l’ampliació de 500 metres de pista a la Ricarda no es faria el projecte. Des del 2017 hi ha una inversió compromesa per Aena que és la terminal satèl·lit. Ara la tornen a proposar sumant-hi 300 milions que corresponen a l’allargament de la pista, en una situació de crisi climàtica i de postpandèmia. La Comissió Europea ja ha advertit per escrit que no s’està protegint prou el delta del Llobregat i que les mesures derivades de l’anterior ampliació no són efectives. Tot són incongruències. La meva percepció és que la Generalitat i el govern de l’Estat ens proposen una inversió que Europa no permetrà.
L’acord diu que sense el vistiplau d’Europa no es farà.
Un pla director no es fa en un any, com a mínim en seran dos o tres. Així ens trobarem amb noves eleccions a l’Estat i la Generalitat. El que és clar és que aquesta inversió no arribarà.
Creuen que Europa ho frenarà?
N’estem absolutament convençudes. Confiem en la justícia europea i estem disposats a arribar on calgui per l’interès de la nostra ciutat i dels espais naturals.
Els 1.700 milions no arribaran?
Tenien previstos 1.400 milions per a la terminal satèl·lit, però finalment creuen que no s’ha de fer. L’excusa de la negativa d’Europa els anirà bé per desdir-se de la inversió. L’aeroport del Prat és el més rendible de tots els d’Aena i el que li dona més marge. Tal com està, no necessiten fer-hi més inversions. El hub intercontinental que vol fer Aena és el de Madrid, i ja ha anunciat una nova inversió a Barajas que no estava prevista. No es pot ser tan ingenu per creure que es pot fer una ampliació sense afectar els espais naturals.
Diu que la Generalitat peca d’ingenuïtat?
Crec que pren la posició que li és més còmoda. Negar-se a una inversió en un moment amb negociacions bilaterals per qüestions de traspassos i de finançament és molt difícil de justificar. També l’Estat ha de demostrar que inverteix a Catalunya, i tria aquest projecte condicionat al fet que Europa ho rebutgi. Per què no inverteixen en el corredor mediterrani, en una millor connectivitat ferroviària o en la promoció de polígons industrials? És més fàcil promoure més totxo i, si funciona, bé, perquè serà rendible, i, si no va bé, ja tenen experiència a rescatar inversions.
És possible ampliar l’aeroport?
No. Fa més de 20 anys que el pla delta va establir els límits del port i l’aeroport. Ara, amb la situació d’emergència climàtica, no és possible destruir més espais naturals.
Com a alcalde, té el suport de totes les forces del ple?
Sí, vam aprovar una declaració institucional abans de la pandèmia en què de manera unànime vam votar en contra de qualsevol tipus d’ampliació de l’aeroport. Tinc total suport, fins i tot dels representants del PSC.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona