Infraestructures

Terres de l'Ebre

El Xerta-Sénia, pendent també de la llei òmnibus

El president de la comunitat de regants admet que no podran començar a regar a principis de l'any que ve

La futura normativa ha d'establir nous mecanismes per adjudicar obra pública

Tot i que fins ara les obres del projecte de regadiu Xerta-Sénia han avançat a molt bon ritme, ara sembla que caldrà esperar una mica perquè aquest regadiu es pose en marxa. Les previsions del govern eren que la primera fase del rec entrés en funcionament a principis del 2012, però no podrà ser perquè “el sistema de finançament no està tancat”, ja que depèn del desplegament de la llei òmnibus, segons va explicar ahir el president de la Comunitat de Regants del Xerta-Sénia, Lluís Cortiella. Aquesta llei ha d'establir nous mecanismes per adjudicar obra pública, i això fa canviar les regles del joc i pot fer variar el preu final que hauran de pagar els regants. El cost global de l'obra és d'uns 300 milions d'euros i havien pactat amb el govern anterior un preu de 3.000 euros per hectàrea i 12 cèntims per metre cúbic, un preu que finalment no es va aprovar.

Les obres de la primera fase estan gairebé acabades, i fins i tot ja s'han fet proves a l'estació de captació per bombejar aigua del riu Ebre fins al canal. L'única cosa que queda pendent d'aquesta primera fase és acabar la instal·lació de la xarxa elèctrica per poder bombejar l'aigua de la primera bassa del sector a les dues altres d'aquest mateix sector. Aquesta actuació estarà enllestida d'aquí a poques setmanes, però fins que no estiga clar el finançament no es pot posar en marxa el rec. En aquest sentit, el mateix Cortiella va assenyalar que la nova llei obre les portes a la possibilitat que la mateixa comunitat de regants execute pel seu compte una part de l'obra. “Això pot abaratir el cost final”, va explicar.

La resta de fases que queden del Xerta-Sénia s'adjudicaran també una vegada s'aprove la llei òmnibus, i s'adjudicaran totes de cop, ja que s'han unificat tots els projectes, un fet que pot comportar la reducció dels terminis previstos. Ara bé, Cortiella calcula que la qüestió no es desencallarà fins al segon trimestre del 2012.

LA XIFRA

16.480
hectàrees
d'olivera, fruita dolça i cítrics es preveu regar amb el Xerta-Sénia, amb una dotació de 72 hm³ a l'any.

Camins malmesos per les obres

L'alcalde de Xerta, Moisés Fabra, ha denunciat públicament que les obres del canal Xerta-Sénia han malmès bona part dels camins rurals del municipi, i que l'empresa adjudicatària d'aquesta primera fase que està a punt d'acabar no han reparat adequadament els desperfectes. Concretament, Fabra diu que han quedat especialment malmesos el camí que puja a la Font Nova, “molt transitat per gent del poble que hi va a buscar aigua”, segons Fabra, i també el camí paral·lel al canal. Per la seua banda, el director territorial d'Agricultura a l'Ebre, Pere Vidal, diu que l'empresa ja ha reparat parcialment aquests camins i que ho farà del tot quan l'obra estiga acabada. El canal de regadiu Xerta-Sénia preveu regar amb aigua de l'Ebre 16.480 hectàrees repartides entre les comarques del Baix Ebre i Montsià, que beneficiaria uns 12.000 regants. És una obra polèmica perquè la Plataforma en Defensa de l'Ebre creu que servirà per transvasar aigua a Castelló i Unió de Pagesos diu que no té pla de regadiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona