Infraestructures

Interior no enviarà els Mossos a multar els que no paguin peatges

El conseller Felip Puig, però, avisa que el Servei Català de Trànsit estudiarà els expedients que li faci arribar Abertis

Prou Peatges manté la protesta d'avui en catorze punts de pagament de la xarxa viària

Embolica que fa fort el dia abans de la que es preveu que serà la protesta més gran en la insubmissió als peatges. Mentre que des dels mateixos Mossos d'Esquadra s'ha admès les últimes setmanes que el fet de no abonar el tiquet en el peatge no és multable i que des d'Abertis s'ha insistit que els que no ho facin seran denunciats davant els agents policials i a banda se'ls reclamarà l'import del viatge per la via administrativa, ahir va ser el conseller d'Interior, Felip Puig, el que es va manifestar en aquesta qüestió. En declaracions a TV3, Puig va reiterar el que ja havia anunciat dissabte el seu departament. Bàsicament, que no pagar pot suposar una infracció i que hi pot haver una sanció de 100 euros. Si Abertis instrueix un expedient i el tramita, el Servei Català de Trànsit “l'haurà d'estudiar”, va dir. La infracció estaria motivada per una suposada interrupció del trànsit.

Però també va ser clar: en cap cas els Mossos seran enviats als peatges per controlar qui paga i qui no paga. Només s'intervindrà si es detecta algun “problema d'ordre públic”. És a dir, algú que vagi més enllà a l'hora de manifestar la seva negativa a pagar. Des d'Abertis, la concessionària de les autopistes catalanes, es va informar ahir que des de l'inici de la campanya #novullpagar s'han comptat una mitjana de 100 conductors diaris que s'hi han adherit, i que les dades d'aquestes persones seran trameses “quan es consideri oportú” al Servei Català de Trànsit.

Mentre tot plegat s'aclareix, Abertis s'ha volgut curar en salut i ha desaconsellat als conductors que s'afegeixin al #novullpagar. En les cabines instal·lades als peatges ha penjat uns cartells informatius en què avisa que el fet de no abonar el viatge pot suposar una infracció.

La controvèrsia sobre si és sancionable o no el fet de no pagar en un peatge genera opinions contraposades. Així, des de Prou Peatges, la plataforma que ha organitzat la protesta, es manté que no es pot multar. En canvi, Alfons Perona, professor de l'Escola de Prevenció de la UAB, assegurava ahir que la llei és clara i que la sanció de 100 euros és la correcta perquè quan arriben a un peatge els conductors troben “un senyal de restricció de pas que obliga a aturar el vehicle i que no permet reprendre la marxa fins que no s'hagi pagat el peatge”. En canvi, l'advocat Lluís Gibert ha redactat un informe jurídic que ha publicat l'associació Ara o Mai, i que contradiu els arguments del conseller Puig. En l'informe, Gibert sosté que és falsa la quantitat de la sanció, atès que l'article 67 de la llei preveu que les infraccions lleus seran sancionades amb una multa de fins a 100 euros, és a dir, els 100 euros no són una sanció mínima, sinó màxima. Afegeix que “no es pot afirmar de manera rotunda que hi hagi cap infracció del reglament en la negativa a pagar peatges i, per tant, l'anunci de sancions seria totalment erroni”.

Convocatòria avui

Coincidint amb l'operació tornada del pont del Primer de Maig, Prou Peatges ha organitzat per avui al migdia el primer #novullpagar massiu. Es farà en onze peatges de Catalunya i tres del País Valencià: la C-32 a Vilassar, la
C-33 a Mollet del Vallès,
la C-16 a Manresa, els túnels del Garraf i a Terrassa-les Fonts, l'AP-7 a Girona Sud, Figueres Sud,
Amposta-Deltebre, Ulldecona-Vinaròs, Reus i Martorell. I també als peat-
ges d'Algemesí, Sagunt-València i Castelló.

Recoder convoca el Parlament

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ja va anunciar la setmana passada que acceptava la petició d'ERC de convocar el grup de treball de peatges del Parlament, que fa uns dos anys que no es reuneix. Ahir va anunciar que la trobada es farà el 14 de maig. En el grup participen els grups parlamentaris, les concessionàries, els sindicats i la societat civil, i s'hi han de proposar temes com ara les bonificacions i el rescat selectiu d'alguns peatges. Recoder va reiterar el que ja va dir fa uns dies: la culpa és la falta d'inversió de l'Estat a Catalunya i la solució és que la Generalitat n'assumeixi la gestió.

En l'àmbit polític, les declaracions sobre el tema tampoc es van aturar ahir. El portaveu del govern, Francesc Homs, va insistir també en el fet que des de l'executiu entenen els que no volen pagar, però s'han de multar si són denunciats. En el mateix sentit es va pronunciar la vicepresidenta, Joana Ortega, que va avisar que no es pot aplaudir l'incompliment de la llei, en aquest cas la dels peatges. En un altre àmbit, des del PP es va qualificar d'irresponsable la campanya d'insubmissió, mentre que des d'ICV es considera poc oportuna la convocatòria. ERC va insistir en la recuperació del rescat de peatges.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona