Infraestructures i serveis

Infraestructures

El tren, vida i mort a Portbou

Tres-centes persones es concentren a l'estació fronterera per la supervivència del municipi

Segons el sindicat CCOO, les reestructuracions que han fet Renfe i Adif des de fa tres mesos han portat 150 persones a l'atur

“Portbou va néixer pel ferrocarril, que no mori pel ferrocarril”, deia ahir Josep Lluís Salas, alcalde del municipi, davant les 300 persones concentrades davant l'ajuntament. La mobilització l'havia convocat la federació de serveis a la ciutadania (FSC) del sindicat Comissions Obreres, però, a més dels afectats directes, també va rebre el suport del govern municipal i de veïns i comerciants del poble.

Portbou va créixer amb l'activitat ferroviària i en època de màxima activitat el tren donava feina a unes sis-centes persones; avui, a unes dues-centes. En trenta anys, la població ha passat de 2.600 habitants a uns 1.280. Sales insisteix, però, que un 40% del poble viu encara del tren.

Entre les persones que es van concentrar ahir al mig de les vies de l'estació, abans de baixar fins a l'ajuntament cridant consignes contra la precarització laboral i “l'estafa de la crisi”, hi ha la Neus, que ha deixat la botiga per venir a manifestar-se. “Ens tenen abandonats; venien francesos de fins a Marsella, i ja no tenen combinació de trens”, diu la Neus. Al bar Zambile, l'encarregat, en Raymond, confirma que tothom a Portbou veu com les activitats van a la baixa. Entre els manifestants també hi ha dues dones més grans que no tenen cap comerç ni familiars que treballin al ferrocarril, però tenen clar que la mobilització “és per a tot el poble”.

El TAV ha agreujat la situació, però pels representants del sindicat CCOO, Manuel Fages i José Exposito, la política de Renfe i Adif, que desmantella el servei públic i subcontracta les feines, és la principal causa dels mals. “Ara fa tres mesos van retirar el contracte de l'activitat ferroviària a l'empresa Slisa, per donar-lo a Ferroser, que per la seva banda subcontracta la feina a una altra empresa. El resultat són 150 persones més a l'atur i reduccions de sous per als treballadors, que es traspassen d'una empresa a l'altra amb més precarietat”, expliquen.

Pels responsables de CCOO, pot haver-hi futur a Portbou “perquè totes les mercaderies no poden passar pel Pertús; passen 18.000 camions per la Jonquera, i l'alternativa és Portbou”, diuen els sindicalistes. També demanen que s'aposti per un “autèntic servei de rodalies”, des de Blanes, cap a la Costa Brava i fins a la Costa Vermella –a l'altra banda de la frontera–, per reforçar el trànsit de viatgers. Des de CCOO, interpel·len el conseller Santi Vila i el director general de Transports, Pere Padrosa, “que són de Figueres”, perquè no mori el ferrocarril.

En la mobilització d'ahir a Portbou també hi participaven representants del sindicat nord-català CGT i Jean Claude Portella, l'alcalde de Cervera de la Marenda, municipi bessó de Portbou i amb la mateixa problemàtica. Demà, dissabte, hi ha una mobilització convocada a Portvendres per defensar l'activitat i els serveis públics a aquella banda de la frontera i alguns dels que eren ahir a Portbou també hi seran.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona