Infraestructures

Rull admet que no hi ha fons per al desdoblament de la C-55

El conseller avança que s'eliminarà la limitació de la bonificació a la C-16 que s'havia previst per als vehicles que sortien del Bages

Reconeix que els descomptes no han aconseguit traspassar trànsit cap a l'autopista

Rull: “La mesura és el primer pas per reconduir la situació”

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, no va saber posar ahir una data al futur desdoblament de la C-55. Un any, dos anys, tres, deu o quinze. Aquesta va ser la pregunta que no va poder respondre. Tampoc va aclarir si hi ha la possibilitat que s'avanci, com a mínim, en una de les tres parts en què es divideix el projecte executiu.

I no ho va poder fer, va explicar, per la “situació actual de dependència política i econòmica” de Catalunya cap a l'Estat espanyol, que “clama el cel i és absolutament indignant”, va assegurar.

Rull, que ahir va ser a Manresa per presidir la reunió del Consorci Viari del Bages (que agrupa alcaldes i agents econòmics i socials del territori), va assegurar que, en la situació actual, la línia de treball més factible i “eficaç” per traspassar trànsit de la C-55 cap a la C-16 és la de l'ampliació dels descomptes a l'autopista, una de les més cares de l'Estat.

En aquest sentit, va avançar que les limitacions en les bonificacions que s'havien previst per als vehicles que sortien del Bages –que havien d'entrar en vigor un cop s'acabessin les obres de millora de la seguretat a la C-55– “no s'aplicaran i seran esborrades del decret”.

D'aquesta manera, els cotxes que surten de l'autopista per Sant Vicenç de Castellet i continuen cap Abrera o Terrassa per la C-55 o la C-58 continuaran gaudint dels descomptes, com fins ara.

El conseller va admetre que la mesura és “insuficient”, però va afirmar que es tracta “d'un primer pas per reconduir la situació” i va deixar la porta oberta a una futura ampliació dels descomptes de més abast, com podria ser la dels trams horaris que estan bonificats, tot i que sense concretar cap data.

Amb la modificació, el govern català busca que el transvasament de trànsit, que tot i els descomptes fins ara no s'ha produït –al dia hi ha 2.000 vehicles que se'n beneficien–, es pugui fer realitat. Perquè passi, caldrà fer “pedagogia”: “Simplificarem el model i explicarem que les modificacions poden permetre derivar part del trànsit”, va dir després de reconèixer que el decret no es va explicar prou bé.

El pressupost i el FLA

El conseller va aclarir que “l'objectiu a mitjà o llarg termini passa per bonificar d'una manera molt clara la C-16 en paral·lel de plantejar un desdoblament de la C-55”, però va admetre que “els recursos no hi són”. Ara per ara, va dir, “com a govern ens veiem molt limitats per les dificultats econòmiques i per això som pragmàtics, però on hi ha un altíssim nivell de coincidència és en el model final: volem que hi hagi un corredor d'altes prestacions, una autopista o una autovia que sigui permeable i que permeti poder accedir a l'entorn metropolità en millors condicions que les que hi ha ara”.

Això es podria aconseguir, va dir, si l'Estat espanyol “ens deixés els diners del fons de liquiditat autonòmica (FLA) al mateix preu que els paga ell. Cada any hem de destinar 350 milions d'euros més a pagar interessos per rebre els nostres propis diners, i això és inaudit”. Rull també va fer referència als pressupostos. Segons va explicar, si s'aproven “també serà més fàcil prendre aquest tipus de decisions”.

L'enèsim accident

Precisament ahir al matí, la C-55 va afegir a la seva llista un nou accident, que es va saldar amb un ferit crític –un home de 38 anys que va ser traslladat al Parc Taulí de Sabadell en helicòpter– i un de menys greu. Va ser un xoc entre una furgoneta i un turisme que es va produir al punt quilomètric 14, en direcció a Manresa i dins el terme de Monistrol de Montserrat. L'incident va provocar retencions de tres quilòmetres.

LA XIFRA

2.000
són els cotxes
al dia que es beneficien dels descomptes a la C-16. El govern no va aclarir quants vénen de la C-55.

LA DATA

11.06.16
El conseller
va emplaçar el Consorci a tornar-se a reunir d'aquí a a 3 mesos. Es decidiran nous descomptes.

El Consorci vol la gratuïtat de 8 quilòmetres

En la trobada amb el conseller Rull, Joan Badia, president del Consorci, va proposar al conseller una solució que , al seu parer, “es pot posar en funcionament de manera immediata”: suprimir el peatge lateral de Sant Vicenç de Castellet, de manera que l'autopista C-16 sigui gratuïta des de Castellbell i el Vilar fins a Santa Anna en els dos sentits de la marxa, a totes hores i qualsevol dia de la setmana. En el cas que els trajectes per la C-16 continuïn o vinguin de Terrassa, el Consorci proposa que s'apliqui un peatge tou. Són, en total, 8 quilòmetres d'autopista, que connectarien també cap al Berguedà. “És la manera que l'autopista esdevingui la via que connecti la Catalunya Central amb el Vallès i Barcelona i que la C55 sigui ronda de trànsit per l'interior de la comarca”, va dir Badia. Josep Rull s'ho va anotar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona