Infraestructures i serveis

turisme

La inactivitat de Foment deixa el Tren dels Llacs en via morta

La paralització per part del ministeri de l'homologació dels nous combois força l'aturada del servei fins a finals d'agost

La falta d'un sistema d'aire condicionat en els vagons vells torna a fer interrompre la circulació

La calor i les traves burocràtiques deixen aturat el Tren dels Llacs. L'enllaç ferroviari que cobreix el trajecte entre Lleida i la Pobla de Segur (Pallars Jussà) ha interromput el seu servei regular per culpa de les altes temperatures, ja que el tren històric que fa la ruta no disposa d'aire condicionat. Des del cap de setmana passat i almenys durant cinc setmanes el tren no completarà la ruta.

No és una mesura nova, s'ha adoptat cada temporada, però aquest estiu sí que presenta una singularitat, ja que la suspensió s'hauria pogut evitar amb la posada en marxa dels nous combois comprats per Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) per a la línia de la Pobla. Aquests trens, però, encara no tenen data d'estrena perquè no disposen de l'homologació tècnica necessària que ha de concedir el Ministeri de Foment. El vistiplau ministerial afecta només la circulació pels 1,9 quilòmetres de la línia que discorren per la ciutat de Lleida, però el bloqueig burocràtic ha acabat afectant tota la línia. Inicialment la Generalitat va anunciar que els nous vagons es posarien en marxa el 30 d'abril, però, a la pràctica, continuen inoperatius.

En aquest context, el dissabte 9 de juliol es va dur a terme el que, fins a gairebé finals d'estiu, serà l'últim trajecte del tren històric entre Lleida i la Pobla de Segur. Si abans no es poden estrenar els nous combois, l'oferta turística del Tren dels Llacs no es reprendrà fins al 20 d'agost.

El retard en la posada en marxa dels nous trens està creant molt malestar i incertesa al territori, ja que s'esperaven abans de l'estiu per poder aprofitar l'oferta en l'època de màxima afluència de visitants. Així ho ha expressat el president del Consell Comarcal del Pallars Jussà, Constantí Aranda, que considera l'endarreriment un “important contratemps”, sobretot per al sector turístic. En declaracions a l'agència ACN, Aranda lamenta que el govern no hagi atès la demanda d'estrenar els combois per a la ruta del Tren dels Llacs en el tram entre Balaguer i la Pobla, evitant d'aquesta manera el pas per la ciutat de Lleida, que és on falta l'homologació.

“S'han de posar les piles tots”, diu Aranda. En concret, assenyala directament l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària, l'ens que ha d'autoritzar la circulació dels trens pels 1,9 quilòmetres de la xarxa ferroviària d'interès general a la ciutat de Lleida. “No ha de ser tan complicat verificar uns vehicles nous que ja estan funcionant en altres llocs d'Europa, en països tan poc sospitosos de no fer les coses bé com Holanda o Bèlgica”, hi va afegir.

LA DATA

04.2016
és el termini que havia fixat la Generalitat perquè els nous vagons comencessin a circular per la línia.

LA XIFRA

7.199
passatgers van viatjar amb el Tren dels Llacs el 2015. FGC valora que és un 24,3% més de gent que el 2014.

Pressió per trencar el bloqueig

Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) va comprar els dos nous combois a la companyia suïssa Stadler per 9,4 milions d'euros. L'encàrrec exigia que la fabricació s'adaptés expressament a les característiques de la línia Lleida-la Pobla de Segur: d'ample ibèric i de tracció dièsel, ja que no està electrificada. El primer tren va arribar a Lleida a mitjan gener i el segon, un mes després. Els nous vagons havien de servir per millorar el servei a la línia, però, segons la Generalitat, l'homologació del Ministeri de Foment no es desencalla

Davant d'aquesta situació, Constantí Aranda, president del Consell Comarcal del Pallars Jussà, ha anunciat que el Consell adreçarà una carta formal a la subdelegada del govern espanyol a Lleida en funcions, Inma Manso, perquè intercedeixi amb Foment i “tot plegat s'agilitzi al màxim possible”. El Consell d'Alcaldes del Pallars Jussà ja va acordar la setmana passada sol·licitar a la Secretaria d'Infraestructures i Mobilitat i al president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya l'entrada en funcionament immediata dels nous trens.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona