Infraestructures i serveis

Un any de moratòria per a treballadors vulnerables que necessitin el vehicle

Les modificacions definitives a l’ordenança de la zona de baixes emissions introdueixen algunes bonificacions fins al 2021

Suport d’ERC i BCN pel Canvi

Els treballadors que ingressin menys de 8.000 euros a l’any i que acreditin que per treballar necessiten un vehicle estaran exempts, durant l’any 2020, de la prohibició de circular a la zona de baixes emissions de Barcelona (ZBE) per als vehicles que contaminin. La norma s’aplicarà els dies feiners des de l’1 de gener. Aquesta és una de les al·legacions que es van aprovar ahir a la comissió d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona entre les 1.815 que es van presentar a la ZBE. La proposta inicial de l’equip de govern, de BComú i el PSC, va rebre el suport d’ERC i BCN pel Canvi, finalment, amb la introducció d’alguns beneficis per als treballadors més vulnerables.

La tinenta d’alcalde d’Ecologia i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, i el regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia, van avançar-ne ahir el contingut. Un 45% dels suggeriments s’han atès de forma global o parcial. Sanz considera que la ZBE “és ja un acord de país”, perquè s’hi han sumat la Generalitat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i els ajuntaments de Sant Adrià de Besòs, Cornellà, l’Hospitalet i Esplugues de Llobregat, per crear la ZBE. Sobre les al·legacions a l’ordenança de regulació de la ZBE que van presentar 130 persones físiques i jurídiques, Sanz va destacar les que afecten les persones més vulnerables, com ara la moratòria que s’atorgarà, registrant-se prèviament, als que necessiten utilitzar el vehicle contaminant per poder continuar treballant, una mesura a la qual podrien acollir-se unes dues mil persones, calcula l’Ajuntament.

Se’n beneficiaran aquelles persones que necessitin el cotxe per treballar i acreditin uns ingressos inferiors a l’indicador públic de renda d’efectes múltiples –situat el 2019 en 537,84 euros mensuals– més un 10%. És a dir, que podran circular per la zona de l’interior de les Rondes durant el primer any les persones amb uns ingressos iguals o inferiors a uns 8.000 euros anuals. Des del grup municipal d’ERC, el regidor Max Zañartu valorava l’exempció de caràcter “social” per a aquestes famílies, que podrien incloure autònoms però també persones que treballen per a empreses multiserveis. Zañartu admetia, però, que la majoria de persones vulnerables no tenen vehicle privat, però tot i això consideren que millora la proposta original del govern. Els principals beneficiaris són petits autònoms, comerciants o treballadors d’empreses de repartiment.

El text que s’aprovarà al ple crea una llista de vehicles exempts, que amplia els casos en què es podrà accedir a la ZBE amb vehicles contaminants. Cotxes singulars, com ara unitats mòbils de ràdio o televisió, els que exposen llibres o cambres refrigerades. “Són vehicles molt puntuals que requereixen una inversió d’adaptació”, va admetre Badia, i se sumen a les ambulàncies i vehicles funeraris, ja exempts inicialment.

Les al·legacions han fet modificar també les sancions i la quantia de les multes. La sanció lleu serà de 100 euros, 200 euros en el cas d’infraccions greus i 500 les molt greus. A més, el sistema sancionador inclou el criteri de 90 minuts com a franja de reiteració. És a dir, un mateix vehicle que no deixa de circular per la ZBE pot rebre una segona sanció al cap de 90 minuts de la primera, però no abans. Un altre canvi és que el text modificat preveu ara que els vehicles sense etiqueta de les persones amb mobilitat reduïda o les que han de fer tractaments mèdics periòdics i les que tenen malalties que condicionen l’ús del transport públic puguin accedir a la ZBE durant determinats períodes.

LA FRASE

Ningú s’oposa a la ZBE. És un acord de país i imprescindible, com el casc o el cinturó de seguretat
Janet Sanz
tinenta d’alcalde de mobilitat

LES XIFRES

537,84
euros de sou al mes és l’indicador, més un 10%, mínim per beneficiar-se d’un any de moratòria.
1.815
al·legacions ha rebut l’ordenança, i el govern municipal de Barcelona n’ha estimat el 45%.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.