Societat

El capità presumeix d'haver salvat “milers de vides”

Nega davant de la jutgessa haver deixat el vaixell abans de l'evacuació

Troben una caixa negra que revelaria els últims moviments de la nau

Les víctimes ja són 11 i els desapareguts, una vintena

El comandant del vaixell de creuer Costa Concordia, Francesco Schettino, va assegurar ahir que “mai” no va abandonar el vaixell després de naufragar i va presumir “d'haver salvat milers de vides” dels passatgers. El capità no va dubtar a reconèixer que estava al capdavant de la nau en el moment de l'impacte amb les roques davant de la costa de l'illa de Giglio. La compareixença davant de la jutgessa d'instrucció de Grosseto, Valeria Montesarchio, va durar més de tres hores, i, després de la declaració, Schettino va ser traslladat amb un furgó policial a la presó, on esperarà la decisió de la jutgessa. Posteriorment, va passar una prova toxicològica que determinarà si va consumir alguna substància estupefaent el dia del naufragi del Costa Concordia. Tot i la declaració que va fer davant de la jutgessa, els mitjans de comunicació italians revelaven ahir una conversa telefònica que mostrava que el comandant va abandonar la nau abans que s'evacuessin tots els passatgers i que no hi va tornar encara que se l'hi va obligar. D'altra banda, ahir es va trobar una caixa negra que podria ser clau per a la investigació, perquè podria aportar informació sobre els últims moviments del vaixell.

La premsa italiana publicava una conversa en què Schettino amagava el motiu del naufragi: amb el vaixell ja embarrancat davant de les costes el capità assegurava que “tot estava bé” i que només era un tema “tècnic”. Segons publica el Corriere della Sera, La capitania,a través del comandant Gregorio Maria de Falco, va preguntar a Schettino a les 00.32 hores quantes persones quedaven a bord, i encara que la nau era plena de passatgers el comandant va respondre que només en quedaven 200 o 300.

La resposta va despertar la sospita de De Falco, que li va preguntar si encara era al Concordia. Schettino va confessar que l'havia abandonat, encara que moments després es retracta i diu que sí que hi és. En aquest moment, Di Falco li ordena que torni.“Torni immediatament a bord. Pugi per l'escala de seguretat i coordini l'evacuació. Ens ha de dir quanta gent hi ha allà: nens, dones, passatgers”, hi afegeix. “És molt fosc i no es veu res”, respon Schetttino. “I què vol fer!! Anar-se'n a casa?”, li etziba De Falco. De la conversa també se n'extreu que el comandant pregunta a la Capitania el nombre de morts. “És vostè, que m'ha de dir quants!”, diu De Falco. Schettino ja es trobava a l'illa de Giglio i, segons els investigadors, ja no va tornar al Costa Concordia com li demanaven des de la Capitania. Alguns testimonis l'haurien vist agafant un taxi cap a un hotel. Els bussos dels serveis de rescat italians van localitzar ahir cinc cadàvers més, fet que eleva a onze la xifra de morts pel naufragi del vaixell de creuer, divendres a la nit.

Els cossos localitzats ahir es trobaven a la popa de la nau, que és la part que està més submergida al mar, i portaven les armilles de salvament posades. Segons les primeres informacions, es tracta de quatre homes i una dona, d'entre 50 i 60 anys. Des del primer moment de les operacions de rescat la xifra de desapareguts ha ballat. Les primeres informacions situaven el nombre en una quinzena, però ahir les autoritats italianes elevaven fins a 29 el nombre de persones desaparegudes, que després van baixar fins a poc més d'una vintena.

Petites esperances

Les feines de rescat es duen a terme amb petites càrregues explosives per obrir les portes bloquejades de les cabines. Diversos supervivents rescatats en les darreres hores estaven tancats a les cabines, incapaços d'obrir els panys electrònics.

L'esperança dels equips de rescat de “trobar amb vida més supervivents es manté perquè a les cabines hi ha aire i menjar”, segons va explicar el portaveu dels guardacostes, Filippo Marini.

LA XIFRA

15
anys
podria passar a la presó el capità. Està acusat d'homicidi múltiple, abandonament de la nau i naufragi.

Exploren dues vies per remolcar el vaixell sinistrat

Els experts estudien com desembarrancar la nau, un cop extret el combustible: aixecant-la amb globus gegants després d'haver-ne reparat el forat i remolcant-la, o seccionant-la abans del remolc.

Un jove músic desaparegut va salvar un nen

Entre la vintena de desapareguts hi ha Giuseppe Girolamo, un jove bateria que va tenir un gest d'humanitat a l'hora del naufragi en cedir a un nen el lloc que havia aconseguit en el bot salvavides.

Mostres de suport al comandant de port, a Facebook

A Facebook ja han nascut diversos clubs de fans de Gregorio de Falco, el comandant de port que va ordenar al capità del vaixell que tornés a bord. També n'hi ha un de suport al capità Schettino.

Dos supervivents tenen un familiar mort al ‘Titanic'

Dos supervivents, dos germans originaris del sud d'Itàlia, van recordar especialment el Titanic, ja que en aquell accident hi va morir un besoncle seu que s'hi havia embarcat com a cambrer.

Els mòbils del passatge van donar l'alerta

L'alarma del naufragi del Costa Concordia no la va donar un SOS del vaixell, sinó les trucades per telèfon mòbil que alguns passatgers del creuer van poder fer a la policia de costa.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.