Educació
La força d'un conte
Un projecte interdisciplinari, Ninsclub, ideat per dues mares gironines, aposta per educar amb l'experimentació
Nens de 3 a 8 anys ajuden a crear contes, cançons i es converteixen en educadors
Aquesta és la història de com la petició d'una nena rep resposta d'una mare, i com, a partir d'aquí creix un projecte educatiu que combina el món del conte, la música amb cançons originals, l'experimentació científica i el joc; on s'hi implica una editorial, Barcanova –amb ja dues col·leccions de contes en marxa–, i el món universitari, espai on els nens i nenes fan apassionants experiments. Estem parlant del projecte Ninsclub, el qual ha crescut amb el Ninslab, aquest darrer de la mà de la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital de la UdG. Una iniciativa que integra –i integrarà– molts agents actius, com és el cas del CEIP El Bosc de la Pabordia de Girona –amb qui s'ha signat un conveni de col·laboració–, la seva AMPA o la seva coral. Una petició d'una nena, quan a embrió, doncs, que com es veu no para de créixer.
“Mama, hem d'escriure un llibre i el vull trobar a la llibreria!”. Aquí va començar tot. I la veritat és que es va escriure –de fet el van escriure la nena, l'Abril, i un amic, el Julià; La nit de primavera, es va dir el conte–; i sí, també el van poder trobar a la llibreria, per sorpresa dels menuts. És des d'aquí quan Carlota Iglesias i Àngels Ribas, dues mares —que no són mestres, per cert— impulsores inicials de tot plegat, han anat teixint amb voluntarisme un projecte transversal que sota el nom de Ninsclub vol contribuir a donar eines a nens i nenes de 3 a 8 anys per realitzar-se, aprendre i explicar el que han après: “És un projecte formatiu amb matèries d'aprenentatge interdisciplinari no cognitiu, perquè això ja es fa a l'escola, sinó experimental, on el nen aprèn també a transmetre el que ha après als seus companys”, explica Iglesias.
L'equip s'ha anat fent gran amb les il·lustradores Emma Reixach, Lia Bertran, Gemma Riba i la música de Dani Alonso –també hi ha participat Aleix Tarrés–. “Els que hi participem són amateurs. La gràcia del projecte és també que permet la implicació de gent que simplement té ganes de fer coses, com ara il·lustrar o escriure”, explica Ribas. Els contes que ara s'estan treballant per a l'editorial Barcanova, que va creure en elles, prenen les idees dels nens, d'aquí per exemple El lladre de paraules, sobre la llei Wert. Els treballs s'aniran publicant amb col·leccions pròpies, Temps a l'escola i Temps per divertir-se, que entre totes dues han de sumar vint volums. Tot plegat sense oblidar que es pot interactuar a través del lloc web, ple de continguts, creat per l'empresa Gilogiq.
El joc de la ciència
Ninslab és el que acosta la ciència als nens. I cada 15 dies, i durant el curs escolars, 10 nens i nenes, d'entre 7 i 8 anys, es troben a la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital de la UdG, a l'edifici Narcís Monturiol del Parc Tecnològic. Divendres passat amb Elena Riuró i Pep Antón, de professors, van preparar l'experiment d'enllaçar la cadena de l'ADN amb noms, segons explica la directora de la càtedra, la doctora Sílvia Simon, afegint que “els experiments tenen molt a veure amb els contes”. Simon, que té la implicació en la formació de la doctora Sara Pagans, també present a les classes, remarca que s'ensenya a explicar, a comunicar, el que han après als altres nens. Els menuts, doncs, com a educadors, potser els millors.