Administracions

Un 4,5% de participació als projectes de barri de Girona

La introducció del vot electrònic permet arribar als 3.543 vots, un miler per sobre dels registrats el 2014

L'Ajuntament reconeix que cal trobar més vies per incentivar la implicació dels ciutadans

Cada vegada hi ha més gironins que participen en la consulta dels projectes de barri i, enguany, la possibilitat d'emetre el vot electrònicament ha estat un incentiu molt positiu. Tot i això, la xifra percentual d'aquest 2015 encara no arriba al 5% –4,52%, concretament– dels empadronats a la capital gironina majors de divuit anys.

Han estat un total de 3.543 vots emesos –d'un cens de 78.450–, dels quals 2.617 s'han fet de manera electrònica i 926 de manera presencial. No són xifres negatives, tenint en compte que el primer any que es va posar en marxa els pressupostos participats, el 2014, es van registrar 1.444 vots, la meitat que en aquesta edició. I, el passat 2014, en van ser 2.463, menys dels que ara han arribat via electrònica. La participació creix, potser no al ritme desitjat, però va a l'alça. Des de l'Ajuntament de Girona, però, es reconeix que encara hi ha camí per recórrer. Així ho va afirmar el regidor de Serveis Socials, Cooperació i Participació, Eduard Berloso: “Els bons resultats ens esperonen a continuar treballant i, amb les associacions de veïns, cal veure quin camí seguim perquè hi participin el màxim de persones. Participar és el desig que tenim qualsevol ciutadà, però no és menys cert que a vegades el desig és una cosa i el fet d'exercir, a vegades, una altra.”

Per la seva part, la tinenta d'alcalde i regidora d'Hisenda i Règim Interior, M. Àngels Planas, considera que és possible créixer: “En altres ciutats amb més experiència en aquest tipus de consultes el primer any sempre s'ha registrat una participació baixa i s'ha anat pujant, fins i tot en alguns llocs aconseguint uns percentatges del 10% o el 15% i volem treballar amb aquest objectiu.” En aquest sentit, Planas va assegurar que, si CiU continua governant a Girona, es mantindrà la iniciativa.

Els projectes

La consulta ha de servir per triar els 29 projectes més votats als barris gironins, que són els següents: càmeres de seguretat al Barri Vell; millores al parc de Vista Alegre; antigues escoles Campdorà; pla dinamització 2014 a la zona Devesa-Güell; mur al bloc habitatges Lucia a Domeny-Taialà; bandes de velocitat al carrer de la Rutlla, al barri de l'Eixample; vorera i enllumenat al carrer Cerverí, a Figuerola-Bonastruc; mobiliari urbà al carrer Pruner, a Font de la Pólvora; millores a la zona de la guingueta de Fontajau; parc infantil Torre del Pou, a Germans Sàbat; càmeres de seguretat al grup d'habitatges Sant Daniel; ampliació del parc infantil a Mas Catofa; espai per a l'associació de veïns a Mas Ramada; millora dels llambordins dels carrers Perill i Anselm, al Mercadal; tendal a l'escola bressol Olivera, a Montilivi-la Creueta; ruta verda a Palau-sacosta, Avellaneda i Mas Xirgu; ruta verda a Montjuïc; pas de vianants a la pujada de les Pedreres; pista polivalent i trànsit al carrer Palafrugell, a Pedret; vorera del carrer Pont Major; millores a la pista esportiva, a la pujada la Torrassa; jocs infantils i arbres a la plaça Empúries, a Sant Narcís; espai La Pauleca, a Sant Pau; plaça Sant Ponç, rampa i altres, a Sant Ponç; projectes socials 2014 a Santa Eugènia i Can Gibert del Pla; rampa a Torre de Taialà; millores de les zones d'esbarjo a Torre Gironella; obres a Can Primi, a la vall de Sant Daniel; i contenidors a la pujada Primer de Maig, a Vila-roja.

Participació per barris

Percentualment, els barris amb més participació han estat Mas Catofa (16,40%), Campdorà (12,04%), Montjuïc (11,97%) i Palau-sacosta (8,785). A l'altre extrem, els que han rebut menys vots són Sant Pau (2,30%), Can Gibert del Pla (2,34%), Torre de Taialà (2,84%) i Vila-roja (2,97%). En la majoria de barris, la participació ha oscil·lat entre el 4 i el 6%.

En total, en aquesta edició dels pressupostos participats s'han presentat 98 projectes. La inversió global que es destinarà a les propostes de barri serà d'1,2 milions. I, entre les novetats, hi havia la creació d'un equip mòbil que ajudava a votar per internet les persones que no sabien usar les noves tecnologies. Fins a 50 persones han requerit el servei.

LA FRASE

Creiem que és possible créixer en participació. En altres ciutats s'ha arribat al 10-15%
M. Àngels Planas
Tinenta d'alcalde i regidora d'hisenda i règim interior
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)