Mig segle de jazz
Dave Brubeck va inaugurar fa 50 anys el Festival de Jazz que, sota el patrocini de Voll-Damm, arrencarà el mes d'octubre com el més potent dels darrers anys
Després d'agrair i donar la paraula al representant de l'empresa Damm, que patrocina el 48è Festival Internacional ½de Jazz de Barcelona, el director de TheProject Tito Ramoneda va parlar del miracle que representa organitzar més de cent actes i concerts amb un pressupost d'un milió d'euros. A continuació, va anunciar que el festival concedirà la medalla d'or a la llegenda Jack DeJohnette –un dels bateries històrics de Miles Davis–, Ramoneda va destacar que “és un festival pensat pel públic de casa nostra, però de gran projecció internacional. Juguem a les grans lligues mundials dels festivals de jazz”. També va assegurar que el festival d'enguany era un dels “més potents dels darrers anys”.
La nòmina dels contractats per aquesta edició així ho confirma: Chucho Valdés & Joe Lovano Quintet, el trio format per l'esmentat Jack DeJohnette amb els fills dels no menys llegendaris Coltrane i Garrison, Madeleine Peyroux, James Rhodes, Hiromi, Bill Frisell, James Vincent McMorrow, Robert Glasper, Barbara Hendricks, Michel Legrand, Asaf Avidan, Michael Nyman i Avishai Cohen dins d'una programació que es desplegarà per diferents espais de la ciutat i de Sant Cugat, com ara el parc del Centre del Poblenou –on es farà el primer d'octubre una sessió de dotze hores d'entrada lliure amb una bona representació de grups i el maridatge de restaurants de cuines del món–, el Palau de la Música Catalana, l'Auditori, el Conservatori del Liceu, la sala Luz de Gas, BARTS, la Font Màgica de Montjuïc, el Harlem Jazz Club, el Monvínic i el Silken Gran Havana Hotel, entre d'altres. A més, es recupera el Festival Flamenc de Barcelona De Cajón!, en aquest cas amb col·laboració de la revista Time Out, que aquests dies ha passat a ser gratuïta i distribuïda en diferents punts de la ciutat.
Ramoneda va recordar que, tot i arribar només a la 48 edició –es va suspendre durant dos anys a la dècada dels setanta–, fa cinquanta anys que “Dave Brubeck va posar les primeres notes del festival”, pel qual han passat les grans figures d'aquest estil, que alguns consideren d'un altre temps però que mou més de cinquanta mil espectadors de pagament i més de cent mil en les diferents activitats, que inclouen classes magistrals, sessions a la Filmoteca i la participació de nombroses restaurants i hotels.
En aquest sentit, el director artístic Joan Anton Cararach va accentuar “l'emocionant proposta de la Barbara Hendricks Monvínic Experience, que servirà d'homenatge al mític celler Vega Sicilia, i la inclusió de nous espais dins del festival, com ara el Wittmore Club i Casa Bonay, que presentaran propostes enogastronòmiques al voltant de cada un dels músics que hi actuaran”. Cararach va voler posar èmfasi, així mateix, a debuts ben significatius, des de la jove cantant cubana Daymé Arocena fins a l'octogenari Michel Legrand, cèlebre compositor d'infinitat de bandes sonores des de començament dels anys cinquanta, com ara la de les pel·lícules Yentl de Barbra Streisand i Els paraigües de Cherbourg de Jacques Demy. Veterania i joventut, claus de la nova edició del Voll-Damm Festival.