Comunicació

“La TDT va néixer obsoleta”

La graella de programació perd sentit; l'usuari
mana i vol veure el que li ve de gust, quan li ve de gust

Sempre ha estat vinculat professionalment a l'aplicació de tècniques avançades del màrqueting. Com ha canviat internet en deu anys?

Moltíssim, perquè estem permanentment connectats, tenim accés de banda ampla i som a les xarxes socials, que han permès que la gent s'impliqués molt més en el procés de comunicació. Ens refiem més ara dels nostres contactes a la xarxa que del que diuen les empreses, el govern o els partits polítics.

Es dedica a l'entreteniment
i a l'oci digital a la xarxa.
És el futur?

És una immensa indústria
que mou milers de milions
d'euros cada any. En un món
hiperconnectat el nombre de possibilitats d'oci digital es
multiplica, a tot hora i en qualsevol lloc. Això augmenta exponencialment el nombre d'oportunitats de negoci.

En què consisteix el projecte Qvemos.com?

Cada vegada hi ha més excés de continguts audiovisuals, i necessitem filtrar el que més ens interessa. Qvemos és una guia social de televisió, cine i sèries web. És una eina de recomanació social, col·laborativa i independent, automantinguda pels usuaris. Pots compartir el que estàs veient o que els teus amics et recomanin el que pots veure.

I també és fundador de Onemojito, des del qual us heu associat amb El Terrat i el Grup
Vértice 360.

Estem desenvolupant projectes relacionats amb el nou audiovisual, i afavorim la identificació de nous talents, la promoció i difusió de continguts crossmedia. Així han nascut el Web Series Festival, que és el primer festival de pilots de sèries web del món hispà, o Remojito.tv, una plataforma oberta a creadors i productors audiovisuals. A Remojito.tv a la xarxa barregem cares conegudes, com ara Berto Romero o Ana Morgade, amb cares desconegudes.

Però desenvolupar serveis lligats a internet i obtenir rendibilitat a mitjà termini no és fàcil...

Crec molt en la importància del moment. L'any 2000 Blockbuster va comprar una petita start-up anomenada Netflix. Com havia de triomfar un model en què mitjançant un petit pagament mensual permetia llogar totes les pel·lícules que volguessis (Netflix) versus l'altre, que obligava a pagar una vegada per cada pel·lícula? Al final Blockbuster va fer fallida, i Netflix té ara 25 milions de clients entre els EUA i el Canadà. No només és la mort del que va ser número u en el lloguer de pel·lícules, sinó que evidencia un punt de no-retorn.

Quina serà la influència d'internet a la televisió en els propers anys?

Total. La televisió connectada és una realitat. Hi ha estudis que plantegen escenaris de quatre milions de televisors connectats l'any 2014 només
a l'Estat espanyol. Això és
una revolució.

La TDT s'haurà de reinventar?

La TDT va néixer obsoleta. Va ser una maniobra de l'establishment per continuar mantenint
el control del broadcasting i intentar retardar al màxim la irrupció d'internet. El resultat? Una gran quantitat de canals que interessen molt poca gent i que són econòmicament inviables. La gent prefereix internet, les xarxes socials o mirar aquella sèrie de televisió que els agrada. La graella de programació perd sentit; l'usuari mana i vol veure el que li ve de gust i quan pot.

Piulada seva: “Un milió de minuts de vídeo circularan per la xarxa cada segon el 2015”. I quins continguts guanyaran?

El bon contingut, les bones històries, que s'adapten a diversos moments de consum, d'estats d'ànim, de dispositius, en què pots interactuar i en què pots participar amb els teus amics.

I la indústria veu perillar els seus ingressos i els models
de negoci. On aniran els
ingressos de publicitat?

La indústria publicitària (i els mitjans publicitaris) tenen un seriós problema. La fragmentació de les audiències i la dispersió dels suports publicitaris els ha portat al pitjor escenari. La publicitat anirà a espais rellevants per als usuaris, on puguin contextualitzar el missatge i ajustar-se a les necessitats del consumidor.

Piulada seva: “La clau de futur potser serà esborrar la frontera entre publicitat i entreteniment”.

Per comunicar cal captar l'atenció, entretenir i retenir, i no pas interrompre o avorrir. Una pista, crec: fer continguts de marca.

I als alumnes del màster de màrqueting digital, on els dieu que serà el futur de la comunicació?

El present ja és digital, el
futur encara ho serà més.
Malgrat això, insistim en una màxima: la necessitat de construir relacions i de conversar amb els seus clients.

a la vida real

Albert Garcia Pujades és director de Qvemos.com, fundador de Onemojito, i professor i coordinador del màster de màrqueting directe i digital de la Universitat Pompeu Fabra. Va ser director de clients de Lorente Estratègies, la primera agència de màrqueting relacional a l'Estat i va viure
la prehistòria d'internet com
a director de màrqueting
del Grup Intercom.

De la digit@l...

#Twitter: l'àlies és qtorb
i té 2.861 seguidors

#Facebook: 1.016 amics

#Linkedin: 1.043 contactes

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.