Societat

Foment nega que Catalunya pugui substituir Renfe

Morlán avisa que la norma no permet canviar d'operador, i veu inviable modificar-la en aquesta legislatura

Recoder li recorda que l'acord del traspàs de rodalies preveia canviar la llei abans del 2012

Només 24 hores ha trigat el Ministeri de Foment a replicar la insinuació del conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, que una operadora diferent de Renfe podria fer-se càrrec d'una part del servei de rodalies a partir de l'any que ve. El secretari d'estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, va assegurar ahir, just després de reunir-se amb Recoder a Barcelona, que la llei del sector ferroviari impedeix que hi hagi cap altre operador per al servei de trens de passatgers llevat de Renfe, i que en aquesta legislatura “no hi ha temps” per canviar la llei.

Morlán va explicar que la Comissió Europea i el Parlament Europeu triguen més del previst a posar-se d'acord sobre la legislació per liberalitzar el transport ferroviari de passatgers, i que el llibre blanc del transport comunitari ja preveu fer aquest pas; fins que no es desenvolupin els reglaments, l'Estat no pot avançar-se. El secretari d'estat, a més, és reticent a l'obertura del mercat perquè “quan es liberalitza un servei sempre van on hi ha negoci”, sense tenir en compte altres criteris.

Les declaracions de Morlán van caure com una galleda d'aigua freda al govern català, que, en un comunicat, va recordar que l'acord del traspàs del servei de rodalies al govern català del desembre del 2009 preveia la possibilitat que “la Generalitat decidís lliurement quin havia de ser l'operador ferroviari de rodalies a partir de l'1 de gener de 2012”. L'acord –explica el Departament de Territori i Sostenibilitat– “parla explícitament de modificar la legislació espanyola en el termini d'un any per tal de permetre a la Generalitat escollir lliurement l'operador de rodalies”. El govern va remarcar que, tot i la lentitud legislativa europea, “el Regne Unit, Alemanya, Dinamarca o Suècia” han liberalitzat el sector, i va demanar que es tramiti la modificació legislativa amb urgència.

LA DATA

01.01.12
La Generalitat
preveia poder canviar d'operador en algunes línies del servei de rodalies de Renfe.

LA DATA

29.12.09
Els governs
català i espanyol van firmar l'acord del traspàs del servei de rodalies a la Generalitat de Catalunya.
Les claus

Les conseqüències d'un “traspàs virtual”

R. G. A

La batussa dialèctica entre el govern espanyol i el català és conseqüència directa d'un traspàs del servei de rodalies a la Generalitat que va deixar l'administració catalana sense marge de maniobra per gestionar de manera autònoma i eficient el servei de transport ferroviari del país.

Ni trens ni vies

El “traspàs virtual” acceptat pel tripartit, com alguna vegada l'ha batejat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va deixar el govern català sense la titularitat de la xarxa, les estacions i les vies (que pertanyen a l'empresa estatal Adif), ni dels trens (de l'operador públic Renfe).

Manca d'inversions

Tot plegat deixa a la Generalitat el galdós paper d'encarregar-se només de la gestió del servei. És a dir, de decidir els horaris dels trens, el preu del bitllet i poca cosa més. Per assegurar-se la viabilitat del traspàs i la millora d'una xarxa obsoleta el tripartit va pactar amb el govern de l'Estat un seguit d'inversions que Foment està fent amb comptagotes amb el pretext de les restriccions pressupostàries. Ara, a més, vol deixar la Generalitat sense marge per canviar d'operador de rodalies.

El govern estatal “no s'oblida” de rodalies

Víctor Morlán, l'home de Foment que ha de vetllar pel bon funcionament dels trens a Catalunya, va aterrar ahir a Barcelona amb ganes de netejar la imatge del seu ministeri i de deixar clar que el govern de l'Estat “no s'ha oblidat” dels seus compromisos amb el pla de rodalies. Després de mantenir una reunió “positiva, cordial i agradable” amb Lluís Recoder, el secretari d'estat d'Infraestructures va carregar contra els qui fan “afirmacions poc adequades”, en una al·lusió velada al conseller de Territori i Sostenibilitat, que els darrers mesos no s'ha cansat de denunciar els incompliments de Foment amb Catalunya.

Morlán va assegurar que totes les obres del pla de rodalies (vigent fins al 2015) estan acabades o adjudicades i que dels 510 milions d'euros pressupostats per a la modernització d'infraestructures el 54% corresponen a obres acabades o en execució. Tot i això, el secretari d'estat es va mostrar comprensiu amb la impaciència per veure acabades obres clau, que arrosseguen anys de retard, i va proposar incloure en la disposició addicional tercera de l'Estatut sobre infraestructures el finançament de les obres següents per mirar d'accelerar-les:

Obres prioritàries

L'accés ferroviari al port de Barcelona.

L'intercanviador de la Torrassa.

El cobriment de les vies a l'Hospitalet de Llobregat.

El tram del corredor del Mediterrani entre Tarragona i Vandellòs.

Mesures per protegir de les inclemències del temps les línies R1 i R2.

El govern català va rebre de forma “positiva” la proposta i té ara un mes per estudiar-la.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.