Economia

Distribució

L'impulsor de la Coca-Cola a l'Estat

Mor a Barcelona als 88 anys José Daurella, conseller fundador de Coca-Cola Iberian Partners i copresident d'honor de Cobega

Va liderar amb èxit el negoci familiar d'importació de productes alimentaris

Cobega ha esdevingutuna de les empreses més potents en el ram de la distribució alimentària

Les històries de comerciants i empresaris que de petits negocis en van fer imperis són comunes en un territori i en una època en què tot estava per fer perquè poc hi havia. Li va passar a José Daurella Franco, conseller fundador de Coca-Cola Iberian Partners i copresident d'honor del grup Cobega, traspassat a Barcelona dijous passat a l'edat de 88 anys. Juntament amb el seu germà Francesc, van ser els impulsors que l'empresa familiar fundada pel pare, Santiago Daurella i de Rull, es convertís en el gran grup internacional que és ara, i, sense cap mena de dubte, introductors i impulsors de la Coca-Cola a les llars espanyoles. La història familiar és ben afortunada. Expliquen que l'empresa, especialitzada en la importació de bacallà d'Islàndia –origen de l'actual Copesco-Sefrisa–, va decidir diversificar el negoci l'any 1943 amb una fàbrica de gasoses, Bebidas Carbónicas D, amb seu a Barcelona.

L'any 1951 la companyia nord-americana li va oferir envasar Coca-Cola a Catalunya, la primera concessió atorgada per la multinacional a l'Estat espanyol i, lluny de rebutjar-la, van saber expandir-la i fer reeixir el negoci.

A partir de l'any 1953, el timó de l'empresa va recaure en els germans José i Francisco, que van consolidar el mercat català i el van ampliar cap a Aragó, Sòria i Navarra. Més tard, també estarien implicats en la concessió de l'envasadora al País Basc –Norbega– i van adquirir una part del capital de les plantes per a les Illes Balears i les Canàries; van aconseguir la concessió de Coca-Cola per a Dinamarca i la Costa Blava francesa i van entrar en l'accionariat de l'envasadora de Madrid i de la de Tolosa.

Diversificada i internacionalitzada, Cobega ha esdevingut una de les primeres empreses familiars de Catalunya i una de les més potents en el ram de la distribució alimentària a l'Estat. Actualment és el major accionista de Coca-Cola Iberian Partners (42%), embotelladora i distribuïdora de Coca-Cola per a l'Estat espanyol, Portugal i Andorra, amb seu a Madrid. I té, entre d'altres, la concessió per explotar el negoci de Nespresso (de la casa Nestlé) a l'Estat espanyol, Andorra i el Marroc.

I és que els germans Daurella han estat empresaris tan discrets com influents en el ram de la distribució. La mateixa discreció que ha acompanyat José Daurella en els seus últims moments. Traspassat el dijous 16 d'octubre, la família ha fet pública la notícia un cop finalitzat el seu comiat.

També la discreció acompanya la tercera generació familiar, encara que no l'ostracisme. Ja fa uns anys, la direcció està en mans de Sol Daurella Comadrán (Barcelona, 1966), una de les dues filles de José Daurella i actual presidenta executiva de Coca-Cola Iberian Partners. També consellera a Ebro Foods, Acciona i Banc Sabadell, té càrrecs de representació en institucions del país, com ara el Cercle d'Economia o el Teatre Nacional de Catalunya. Nomenada cònsol honorària d'Islàndia a Barcelona el 1992, és considerada una de les dones més influents i poderoses a Catalunya.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.