Creativitat d'aquí
Els premis Cactus, que reconeixen el talent local en comunicació, màrqueting i noves tecnologies, esdevenen referència per al sector en la tercera edició, avui
S'hi han presentat més de cent candidatures
Es vol recuperar i modernitzar l'esperit de la Nit de la Comunicació
Es pot fer màrqueting de qualitat lluny de la capitalitat de Barcelona? Quan, fa tres anys, les associacions Club de Màrqueting i Digitals Girona es van unir per convocar la primera edició dels premis Cactus , pensaven que seria un èxit si es presentaven a la convocatòria una trentena d'agències de comunicació o d'emprenedors que treballen en l'àmbit del màrqueting i les noves tecnologies des de les comarques gironines. Al final s'hi van presentar 72 projectes. Ho recorda Xevi Sañé, president de Digitals Girona, a l'hora de valorar les 109 propostes rebudes en aquesta edició.
Els premis Cactus reconeixen aquest vespre, en una gala al Teatre Municipal, el talent gironí en un àmbit en què hi havia un buit a la demarcació des que es van deixar d'organitzar jornades com la Nit de la Comunicació, fa vuit anys. “S'havia fet molta feina a Girona i molt ben feta amb la Nit de la Comunicació”, explica Anna Carbonell, presidenta del Club de Màrqueting de Girona. Els premis volen recuperar aquest esperit i, alhora, modernitzar-lo. D'una banda, donant rellevància als millors projectes digitals, de màrqueting, comunicació, desenvolupament tecnològic i disseny en línia, amb ganes de potenciar les empreses d'ambdós sectors; i, també, sent una “festa i punt de trobada”.
Els seus dos responsables destaquen que en aquesta tercera edició els premis estan consolidats i són referència en el sector. Un indicador és que agències de comunicació de Barcelona han demanat als organitzadors una categoria a escala catalana per participar-hi. “Ens ho plantegem per l'any vinent”, hi afegeix Anna Carbonell, segons la qual aquest interès des de Barcelona per la creativitat local demostra “tot el que s'està coent al territori”. Xevi Sañé hi afegeix la participació dels professionals del sector a la gala: “El primer any vam omplir el saló de descans del Teatre Municipal; l'any passat vam posar la restricció de 350 butaques i aquest any hem omplert tot el teatre.”
Aquesta tercera edició inclou un guardó, el Cactus Honorífic, que premia la millor trajectòria professional. El publicista Toni Segarra (Barcelona, 1962), responsable, entre altres, de les campanyes T'agrada conduir?, per a BMW, o ¿A qué huelen las nubes?, per a Evax, rebrà el premi. Una altra de les novetats és el guardó per reconèixer la millor campanya de màrqueting social. “Obert a ONG i associacions que no tenen gaires recursos però molt d'enginy i creativitat en les seves campanyes de comunicació”, explica Anna Carbonell. És la filosofia del màrqueting: amb poc, vendre molt? Carbonell respon que, si bé hi ha empreses amb molt pressupost per als departaments de màrqueting, amb aquesta iniciativa es vol donar valor a l'enginy i la creativitat en essència. La categoria de màrqueting social és l'única amb dotació econòmica, 3.000 euros, per donar suport a la causa social del projecte guanyador. En aquesta categoria hi competeixen: Regala Memòria, realitzada per Undatia Comunicació ; Big Kid Project, realitzada per Òscar Rodbag , i Oncotrail, Suma't al Repte! de la Fundació Oncolliga Girona .
Els dos responsables dels premis destaquen tant la quantitat com la qualitat dels projectes que aspiren als premis. La resta de categories són: millor web, millor aplicació, millor comerç electrònic, millor innovació de producte, millor campanya de màrqueting, millor campanya de comunicació, millor influencer de l'any –l'única premiada sota votació popular, ja que un bon influencer destaca per la capacitat de mobilitzar la seva audiència– i finalment el gran premi del jurat.
Gala dinàmica
El periodista i escriptor Martí Gironell presenta la gala, en la qual, com l'any passat, s'aposta per un format dinàmic que combini l'entrega de premis amb l'actuació musical d'un grup emergent com The Crab Apples, i amb espai també per al debat. En aquest sentit, s'inclou una taula rodona sobre com afecta la transformació digital els diferents professionals de la indústria. Xantal Llavina hi aportarà el punt de vista del periodista; Enric Nel·lo, el creatiu; Miquel Martí, el d'administració, emprenedoria i clúster, i Oriol Jara, el de guionista. Moderarà la taula Jordi Pi, responsable de mitjans digitals de TV3.