cultura

Crítica

cinema

Eisenstein, com a idiota

Peter Greenaway fa temps que diu que el cinema està mort. Vés-ho a saber. El cas és que, si fos per les pel·lícules que va fent mentre ho proclama, potser no pagaria la pena que el cinema existís. Recordo que també va enlluernar-me amb El contracte del dibuixant, però mentre que utilitzava la música minimalista de Wim Mertens, i sobretot Michael Nyman, les seves imatges van carregar-se d'hipertextualitat i manierisme fins a saturar-me. A més, em resulta imperdonable el rabejament amb què va mostrar el cos repetidament violat de Julia Ormond a El niño de Macon (1993). Des d'aleshores, sense poder arribar a expiar mai la culpa, ha anat rodant pel món amb les seves maletes (a més de les de Tulse Luper) per finançar projectes que no fan més que donar la mesura de la seva incapacitat per construir una pel·lícula (o una instal·lació multimèdia) amb vida. Eisenstein en Guanajuato és una nova creació morta de Greenaway que, a més, presenta el director rus com un idiota que evoca la seva revolucionària experiència cinematogràfica com si fos una bajanada i també el seu pas per Europa i Hollywood. Això mentre, durant la seva estada a Mèxic i arran de la relació amb el seu guia, viu finalment la seva homosexualitat reprimida. L'escena en què Greenaway fa perdre la virginitat a Eisenstein és un dels episodis sexuals més vergonyosos de la història del cinema culminat amb una bandera roja clavada al forat del cul del cineasta. I perdonin-me per fer-ho present.

Res no hi ha d'una experiència viscuda a Mèxic que, com va anotar el mateix Eisenstein, va transfigurar-lo en contacte amb una altra cultura. O si hi és, es fa present d'una manera barroera mentre el seu cos (i sobretot el seu penis) viu una felicitat inesperada. D'altra banda, poques vegades s'ha usat en el cinema, ni tan sols en el de Greenaway, d'una manera tan inútil, la partició de la pantalla, en aquest cas en tres: com un powerpoint de pacotilla, les imatges laterals il·lustren allò que es representa o verbalitza en la central. Així si es parla de Chaplin, Einstein, Upton Sinclair o Flaherty, se'n reprodueix la seva fotografia als laterals.

També clama al cel com es fan presents les imatges dels films soviètics d'Eisenstein o aquelles filmades a Mèxic. Ningú no diria que va rodar-hi 400 quilòmetres de cinta, ja que només el mostra fent el ximple.

Eisenstein en Guanajato
Director: Peter Greenaway
Coproducció europea, 2015


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

EQUIPAMENTS

Barcelona aprova la llicència d’obres a la futura Biblioteca Pública de l’Estat

barcelona
música

Chucho Valdés & Arturo Sandoval i Charles Lloyd, al Sea Jazz l’Estartit

l’estartit

Barcelona, paisatge i personatge

Barcelona
solidaritat

La campanya Girem full! assoleix 1.037 hores de recerca contra el càncer fomentant la lectura

barcelona
cinema

J. A. Bayona serà membre del jurat del 77è Festival de Canes

BARCELONA
porqueres

La Principal de Porqueres tindrà una placa al parc Manel Saderra i Puigferrer

porqueres
música

Billie Eilish actuarà al Palau Sant Jordi el 14 i el 15 de juny de 2025

barcelona
comic barcelona

A la recerca de nous lectors de còmic

Barcelona
Crítica
música

Incògnites del Misteri

GIRONA