Art

El Museu d’Història de Catalunya aplega totes les mirades fotogràfiques de la nissaga dels Català

Amb les seves imatges, el patriarca i els fills van ser cronistes destacats del segle XX a Catalunya

El Museu d’Història de Catalunya presenta a partir de dimecres la primera exposició dedicada a la nissaga fotogràfica dels Català, una de les més prolífiques i reconegudes del país. La mostra inclou quasi 200 imatges del patriarca (Pere Català i Pic) i dos dels seus fills, Pere Català i el reconegut Francesc Català-Roca. Les seves fotografies són testimoni dels moviments i corrents artístics i culturals esdevinguts al llarg de tot el segle XX i formen part de la iconografia de la història de Catalunya. Amb l’exposició, no només es vol reconèixer les figures menys conegudes de Català Pic, Pere Català i també de la tercera filla de la saga, Maria Aurèlia Català, si no palesar els punts en comú entre la seva respectiva obra.

La mostra reconeix i recupera l’obra de Pere Català i Pic, Pere Català i Roca i Francesc Català-Roca, tres fotògrafs d’una mateixa nissaga i tres màxims exponents de la fotografia a Catalunya. És fruit d’una recerca que coincideix amb la recuperació en publicacions recents de l’obra del pare, Pere Català i Pic, que fou el primer a dedicar-se professionalment a la fotografia i va traspassar la vocació i l’ofici als seus tres fills. Són tres, perquè com es posa de relleu a la mostra, Català i Pic va tenir també una filla, Maria Aurèlia Català, formada a la Llotja i que si ve no va ser fotògrafa sí que es va dedicar al retoc fotogràfic i va participar en el negoci familiar al costat del pare i els germans.

L’exposició l’ha organitzat el Museu d’Història de Catalunya conjuntament amb l’Arxiu Nacional de Catalunya –que custodia el llegat fotogràfic de la família des del 2017- i l’Arxiu del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, en estreta col·laboració amb la família. De fet, el comissari de la mostra el fill de Francesc-Català Roca, Andreu Català, qui per cert també es guanya la vida com a fotògraf.

Ell mateix explicava aquest dimarts l’origen de la nissaga, amb la figura del seu avi, Pere Català Pic, a qui ha descrit com un “avantguardista” que es va dedicar a la fotografia per accident i després que li toqués una càmera fotogràfica en un sorteig, quan tot just començava a treballar en una entitat bancària. Anys després es va establir a Valls i allà va començar seriosament amb la fotografia, que després heretarien els seus fills.

“Fer”, “captar” i “col·leccionar”

Com a aproximació, Català diu que el seu avi “feia les fotografies” -en el sentit més mecànic del terme, que el seu fill Francesc les “captava” -gràcies a les millores tecnològiques i també a la seva vocació d’immortalitzar les coses tal com succeïen -, mentre que en Pere (fill) “les col·leccionava” –per la seva important dedicació a l’arxiu del pare més enllà de la seva feina com a fotògraf-.

Com sigui, l’exposició busca trobar els punts en comú entre els respectius estils fotogràfics i aproximacions a la realitat. “Es veu que formen part d’una mateixa escola”, opina.

“El seu testimoni fotogràfic abasta ben be un segle, des de finals del XIX fins als primers anys del XXI. “Català Pic va veure néixer l’aviació i fins a l’arribada de l’home a la lluna”, diu per donar compte de fins a on “van poder captar” les fotografies de la nissaga, “en molts casos molt a prop dels protagonistes per donar-ne testimoni”.

Per a Català, el llegat de la seva família li produeix “un respecte enorme”, alhora que l’omple d’orgull. Gestionar-lo, confessa, “ha estat un pou sense fons on dedicar tots els recursos”, amb el suport del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya els darrers anys, “afortunadament”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.