cultura

Crònica

música

Elegia per un festival

El consistori no ha apostat prou pel festival, i això ha provocat la sortida del projecte del director

Amb aquesta sisena edició es tanca una etapa del Festival de Pasqua de Cervera. Impulsada pel seu director, Xavier Puig, amb el suport fins ara de l'Ajuntament de la ciutat, i que, havent aconseguit per part del Departament de Cultura de la Generalitat la condició de festival estratègic, oferia la singularitat d'estar dirigit per un acreditat músic professional amb l'objectiu, tan d'acord amb els moments actuals, de generar autoconfiança, ja que es programaven obres de compositors d'aquí interpretades per músics de l'àrea cultural catalana. El consistori proposa canvis, no ha apostat prou per tal que el festival sigui un referent, i amb això ha provocat la sortida del projecte del director i el seu equip.

En l'edició d'enguany, Enric Granados, nascut a Lleida, ha estat el centre de l'activitat, en una marató, el mateix dia que es complia el centenari de la seva mort, que va començar amb un recital de piano del virtuós Daniel Ligorio, ben plantejat i executat; passant per un bon recital del Trio Pedrell sobre els deixebles d'aquest mestre que incloïa un trio de Granados fins al recital de les seves cançons catalanes i les Canciones amatorias a càrrec d'un duo notable: el de la soprano valenciana Ofèlia Sala i el pianista Jordi Camell. I, el dia següent, un programa infantil explicant als nens qui era Granados amb dramatúrgia i actuació de l'actriu Clara del Ruste i l'exquisida col·laboració pianística d'Emili Brugalla.

En els concerts de proximitat que s'ofereixen els matins a les sales nobles d'antigues cases senyorials, van actuar el guitarrista Pau Figueres amb obres pròpies i de Llobet, Tàrrega i Gasull; el Cosmos Quartet que lidera Elena Satué amb l'única obra per a quartet d'Enric Granados, la breu Pequeña romanza i un moviment del Quartet núm. 1 de l'oblidat Josep Valls (1904-1999) i el conjunt Cum Cantico que formen el baríton Xavier Pagés i Santiago Figueras, tiorba i guitarra barroca, que van excel·lir en el recull de cants tradicionals de Setmana Santa de Joan Llongueres i amb diversos anònims del XVIII de l'arxiu parroquial de Canet de Mar.

A l'Auditori hi va tocar el cerverí sextet de vent i piano Sul Tasto amb una molt ben resolta suite de temes populars de Jordi León i les estrenes d'obres de Narcís Bonet i Ramon Andreu Gené.

Una novetat va ser l'encàrrec del festival a cinc compositors, Vivancos, Carbonell, Pagès-Corella, Guix, i Guinovart, la musicació de sis poemes de Joan Margarit, nascut a Sanaüja. El resultat va ser òptim, acuradament interpretat pel duo ja esmentat d'Ofèlia Sala i Jordi Camell i els poemes recitats abans pel seu autor.

Dues altres modalitats musicals van completar el festival: Carles Margarit va dirigir l'Orquestra Julià Carbonell, amb composicions i arranjaments seus, en gran part jazzístics, bona part sobre poemes del seu pare, que també els va recitar –un, dedicat al festival– i alguns que també va cantar Laura Simó. L'altre espectacle, al Gran Teatre, de to popular, va ser el de cloenda, Remena nena, pensat, interpretat i orquestrat pel líder de Les Obeses, Arnau Tordera, i el contratenor Jordi Domènech, amb dramatúrgia d'Antoni Font i complementats amb una molt bona prestació de l'Orquestra Terrassa 48 amb el seu concertino Quim Térmens.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia