cultura

La Casa de Cultura mostra una retrospectiva de Pia Crozet

L'exposició, que s'inaugura avui, és organitzada per la Diputació de Girona i les fundacions Fita i Colomer-Sanz

Agrupa una vuitantena d'escultures, pintures, dibuixos, joies i maquetes

La Casa de Cultura de Girona inaugura aquest vespre (19.30 h) l'exposició Pia Crozet. L'eloqüent silenci de l'escultura , una retrospectiva de l'escultora nascuda a Roanne i establerta a Girona des dels setanta. La mostra, organitzada per la Casa de Cultura, la Diputació de Girona, la Fundació Fita i la Fundació Colomer-Sanz , condensa més de quaranta anys de trajectòria en una selecció d'escultures, dibuixos, pintures, joies i maquetes que repassen les diverses etapes de Crozet i permeten copsar-ne l'evolució artística.

Acabada de sortir de l'escola de belles arts, Crozet va completar la seva formació en tallers de forja i fusteria de Perpinyà. Les dues facetes, la d'artista i la d'artesana, són una constant en la seva producció; Crozet afirma que l'acadèmia serveix per “despertar l'esperit de recerca”, mentre que el taller artesà capacita “per poder expressar-se mitjançant la tècnica”. A l'inici, Crozet va treballar sobretot l'abstracció, amb conjunts de peces basats en l'equilibri i l'encaix. Arribada a Girona, es va interessar per les històries i llegendes de la ciutat, com ara la de la jueva Torana, i va esculpir diversos bustos, que el visitant trobarà a l'exposició. També s'hi podran veure unes quantes peces que representen coloms, un símbol recurrent en l'obra de Crozet des dels noranta; escultures abstractes inspirades en les illes gregues, i peces que recreen les marques de picapedrer de la Girona medieval. Així doncs, la selecció d'estàtues dóna idea de les dues vies paral·leles, l'abstracta i la figurativa, que ha seguit Crozet. “Navego d'un àmbit a l'altre segons la meva necessitat”, diu l'artista.

A banda de les escultures, la retrospectiva presenta sèries de dibuixos, com ara els de les mosques, que Crozet ha fet any rere any per Sant Narcís, i el conjunt d'il·lustracions en què l'artista juga amb la polisèmia del mot cap: de turc, de secció, de pardals... També s'exposen maquetes d'obres públiques, aprovades o projectades, com ara un homenatge a Companys.

Clara Rebollo i María José Balcells, comissàries de l'exposició, destaquen la “convivència harmònica entre figuració i abstracció” en l'escultura de Crozet, de la qual assenyalen el “fort component humanístic, amb la pau com a eix vertebrador”.

Al vestíbul de la Casa de Cultura hi haurà exposada des d'avui l'estàtua inèdita Cultura, de grans dimensions i que juga, comenten Rebollo i Balcells, amb “el ple i el buit”, una dicotomia que l'artista ha tractat en obres anteriors, com ara Estàtua interior.

Crozet assegura que la retrospectiva és “un punt i a part, no un punt final” en la seva carrera. Té diversos projectes sobre la taula, la majoria per a escultures en espais públics. Pia Crozet. L'eloqüent silenci de l'escultura es podrà visitar fins al 28 de maig.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.