Economia

SIXTE CAMBRA

PRESIDENT DEL PORT DE BARCELONA

“Posem diners per a obres que hauria d'haver fet Adif fa anys”

“Les xifres rècord recullen el dinamisme del nostre entorn i la capacitat per captar mercaderia de més lluny”

“N'hi ha més de port base, que són els que generen més benefici a la ciutat”

Una gestió amb èxits
Va arribar a la presidència del Port de Barcelona el gener del 2011 i des d'aleshores és innegable que la seva gestió ha estat més que positiva si es miren les dades d'evolució de l'activitat d'aquesta infraestructura estratègica. Al capdavant del Port de Barcelona, ha sabut treure profit d'una extensa trajectòria vinculada a la política –va ser senador per CiU durant gairebé una dècada– i al món de l'empresa, en què destaca com un dels tres socis que van crear Seeliger y Conde.
El problema amb el corredor mediterrani no és tant la falta de la infraestructura com els dèficits operatius
La preocupació amb la qüestió de l'estiba és que es resolgui mantenint l'ocupació que hi ha avui al port
Els dos expedients d'obres que se citen en l'operació Pika estan fets de manera impecable

El president del Port de Barcelona ja acumula sis anys en el càrrec i prou experiència per agafar-se amb més que prudència els anuncis d'inversió a Catalunya. Coneix bé el desastre amb les obres per garantir els accessos ferroviaris, que ha cavalcat durant anys entre molta promesa i cap concreció més enllà de la falta de diners a Foment.

A més, l'anunci dels 4.200 milions d'euros en infraestructures fet per Rajoy ha vingut seguit d'un pressupost en què la partida per a Catalunya cau. Encara menys credibilitat, doncs?
No és una bona dada. Se n'haurà de revisar l'execució. Quan parlen de xifres de Catalunya, inclouen les inversions dels ports de Barcelona i de Tarragona, que són recursos nostres, no de Foment. Els 150 milions d'euros que diuen que invertiran al port són una inversió inclosa en el nostre pla d'empresa i que surt de fons propis.
Es parla ara de licitar les obres per als accessos ferroviaris al maig, després de molts retards i solucions provisionals. Això frena el creixement del port?
Avui, i a mitjà termini, el creixement en trànsit ferroviari amb ample ibèric no està compromès, però sí que ho podria estar si es confirmen projectes en què s'està treballant, i que podrien necessitar ample internacional.
Un altre projecte que no avança és el corredor mediterrani. Condiciona també?
Pel que fa a l'afectació al Port de Barcelona, el problema no és tant la falta de la infraestructura com els dèficits operatius. Entre Castellbisbal i la frontera, hem de compartir trams amb l'alta velocitat de passatgers, i Adif ha estat limitant la circulació de trens de mercaderies a 500 metres. Ara sembla que les dues qüestions es desbloquejaran, però encara ens quedarà el dèficit de material mòbil. Només hi ha sis màquines locomotores que poden fer tracció de mercaderia en ample internacional, no hi ha competència i els preus per al tram entre la frontera i el port són molt més elevats que de França cap amunt, i això complica l'atracció de mercaderia del nord i del centre d'Europa. És molt important que es potenciï l'oferta en aquest tram, que és el que avui està operatiu i que, per tant, fa de prova pilot.
El de Barcelona és el tercer port de l'Estat, al darrere d'Algesires i València, en volum de tràfic de mercaderies. Parlem del dèficit en infraestructures i s'ha parlat també de menys recursos en duanes. Hi veieu un greuge?
No entraré a parlar de discriminació. Crec que l'actual model de gestió portuària no és el millor per als grans ports, ni per a nosaltres ni per a ells. Però, en tot cas, hem de fer evidents qüestions incomprensibles, com els criteris de prioritat d'inversió en infraestructures. N'és un exemple clar el fet que encara no s'hagin dut a terme les actuacions necessàries per habilitar el corredor ferroviari de mercaderies Barcelona-Saragossa-Madrid per a trens de 750 metres. És una actuació amb un retorn enorme i requereix una inversió relativament petita. La situació és tal que hem previst en el nostre pla d'empresa a partir del 2017 una inversió d'uns 30 milions d'euros per subvencionar Adif per fer unes obres que hauria d'haver fet fa anys.
I, a pesar de tot, el Port de Barcelona va tancar l'any passat amb xifres rècord, tant de contenidors, com de passatgers, com de vehicles...
Som un indicador del que passa en l'economia del nostre entorn. El nostre hinterland [àrea d'influència] més proper fa anys que viu una internacionalització molt forta. En l'exportació, amb volums un 60% superiors als previs a la crisi, i en importació, pràcticament en els nivells del 2007. A més, recollim la nostra penetració creixent en zones d'influència més allunyades. Un cas evident és el d'Aragó: fa anys que invertim en terminals ferroviàries a Saragossa, i TMZ és avui probablement la primera terminal interior de contenidors marítims de l'Estat, i ara acabem d'inaugurar la segona ampliació.
També han mirat cap a Madrid...
Sí. Allà ens ha costat més, però hi anem guanyant quota progressivament. Avui ja tenim una periodicitat de serveis ferroviaris amb la terminal d'Azuqueca, i estem posant damunt la taula un projecte per ampliar-la.
A Madrid costa més perquè allà es considera que la seva sortida natural al mar és per València?
No podem oblidar que la connexió ferroviària amb Madrid té el doble de distància que amb València i no està habilitada a 750 metres. I, en canvi, sí que ho està entre Madrid i València. Però, tot i així, creixem.
I cap al sud de França?
L'altra gran línia de creixement és cap a Europa, cap al sud de França. Hi anem tenint un cert volum d'activitat, però encara molt compromesa per la falta de competitivitat de la connexió ferroviària.
La Xina ja suposa un 42% en importacions i un 10% en exportacions. Continuarà guanyant pes?
No sé si continuarà guanyant pes, però sí que l'anirà adaptant a noves activitats. Cada vegada veiem més projectes d'inversió estrangera de la Xina al nostre país, i això podria reduir el desequilibri actual entre les importacions i les exportacions.
Contenidors, vehicles i passatgers...
Hem arribat pràcticament als quatre milions entre ferris i vaixells de creuer, amb un creixement similar, a l'entorn del 8%. En creuers, hem registrat 2,7 milions de passatgers, la quantitat més gran de la història del port, però amb una variant molt rellevant: hem crescut gairebé un 15% en les operacions de port base i, en canvi, en les d'escala vam caure al voltant d'un 4%. La nostra estratègia va cap aquí.
Com viuen la pressió que hi ha des de l'Ajuntament per incrementar la fiscalitat dels creuers?
Si per a nosaltres els creuers són una de les activitats estratègiques és perquè hem estat absolutament alineats fins avui ambles institucions, la Generalitat fonamentalment. I entenc que ha estat així per la riquesa que aporta a la nostra àrea d'influència, i no al Port de Barcelona en si mateix, perquè els ingressos que ens genera suposen un 7% del total. En canvi, parlem d'una activitat que aporta 480 milions d'euros al PIB i que genera gairebé 8.000 llocs de treball estables, a banda d'altres beneficis com ara el paper que han tingut els creuers en el fet que avui tinguem les connexions aèries directes que tenim amb l'Amèrica del Nord.
I ara mateix hi ha aquest alineament amb l'Ajuntament? Quina relació hi teniu?
Una relació real i de feina, i això vol dir que parlem d'aquests temes, els passem la informació anticipada, i qualsevol plantejament de coordinació s'està produint.
S'ha parlat des de la ciutat dels efectes dels vaixells de creuer sobre el medi ambient...
Tenim en marxa un pla sobre les emissions, i no només per a l'activitat dels vaixells de creuer, que en generen relativament poques. Estem apostant fort per la introducció de combustibles alternatius, fonamentalment el gas natural liquat, i d'aquí al 2020 el 100% de la nostra flota de vehicles serà elèctrica. En tot cas, és important treballar aquests temes des de la implicació real; l'impacte mediambiental de l'activitat del port és molt menor que el que tenen altres activitats com ara la mateixa mobilitat.
Parlem de la crisi de l'estiba. En aquests mesos, el port ha notat afectacions operacionals?
Des que es va posar damunt la taula la necessitat de modificar el model d'estiba per la sentència europea, excepte uns dies molt puntuals a principis de febrer, al port s'ha treballat amb normalitat absoluta. I, de fet, l'evolució de l'activitat en el primer trimestre ha estat molt positiva, amb un creixement del 25%.
Això ha estat així gràcies als acords bilaterals que es van assolir entre els treballadors i els operadors de les terminals de càrrega?
Durant aquest temps, hi ha hagut un diàleg permanent, amb la participació de la mediació del Port de Barcelona. Això ha estat positiu, i m'agradaria que continués, perquè estic convençut que s'ha de complir la sentència i s'ha de posar al dia un model de relacions laborals en l'estiba, però s'ha de fer en un marc de consens i de diàleg. Aquest ha estat el nostre objectiu. Quan hi hagi una resolució definitiva en l'àmbit estatal, la solució real i efectiva s'haurà d'adoptar després en l'àmbit local, i aquesta dinàmica de diàleg que ja hem començat serà positiva. La meva preocupació és que es resolgui respectant tota l'ocupació que avui hi ha al port, també la qualitat de l'ocupació. I que es mantingui i, si es pot, que s'intensifiqui l'eficiència i la competitivitat en les operacions del port.
Hi ha capacitat per tancar el 2017 amb nous rècords?
Tenim capacitat per créixer i aquesta és la nostra aposta. Confiem plenament en el dinamisme de l'activitat econòmica del nostre entorn per fer-ho.
El 2 de febrer, la Guàrdia Civil el va retenir i va escorcollar les oficines del port per presumptes irregularitats en dues obres. Vostè ha fet una lectura política d'aquella operació. Nega, doncs, aquestes acusacions?
Rotundament. I això és el que més lamento, que s'hagi fet una actuació d'aquestes característiques sense cap base i sense cap fonament. Ho lamento des del punt de vista personal, però sobretot pel fet que es pugui haver posat en qüestió la manera de gestionar els processos de contractació d'aquesta institució, que són tècnicament i jurídicament impecables. Els dos expedients que se citen estan fets de manera impecable i hem encarregat una auditoria per demostrar-ho.
Hi ha hagut cap altre requeriment des de l'entrada de la Guàrdia Civil?
No. S'ha anat aixecant parcialment el secret de sumari i avui encara no s'ha pogut trobar cap indici de res que justifiqui el que la Guàrdia Civil va fer aquí aquell dia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia