motor
El Circuit es reivindica com a motor econòmic
La infraestructura destaca un impacte econòmic de 340 milions i la generació de 10.000 contractes temporals
“Seria una gran bajanada perdre una infraestructura com aquesta.” Així de contundent es mostrava ahir el president del Consorci del Circuit de Barcelona-Catalunya, Vicenç Aguilera, en la presentació d'un estudi sobre l'impacte econòmic d'aquesta “infraestructura estratègica de país” –hi afegia– que enguany celebra el vint-i-cinquè aniversari.
Diumenge que ve el Circuit serà l'escenari d'una de les grans competicions anuals, el GP d'Espanya de F-1, que deixa un impacte econòmic –segons els seus responsables– de 163 milions d'euros. Si s'hi sumen els diners que generen –en concepte d'entrades, allotjament, restauració, compres, etc.– la Moto GP i les altres competicions que s'hi desenvolupen, la xifra arriba als 340 milions d'euros. Una xifra 220 milions més elevada del que marcava el 2009 i que equival –destaca l'estudi– a 4.423 llocs de treball, “i si parléssim d'una empresa que genera aquesta ocupació no es parlaria amb tanta frivolitat de la seva continuïtat”, destacava ahir Aguilera.
No és la primera vegada que els responsables del Circuit –controlat per la Generalitat i amb participació també del RACC i l'Ajuntament de Montmeló– posen sobre la taula les xifres d'impacte econòmic. Les veus crítiques amb l'oportunitat de dedicar-hi diners públics –uns deu milions d'euros entre govern, Ajuntament de Barcelona i Diputació de Barcelona– han estat una certa constant. I en els darrers temps la relació amb l'Ajuntament, liderat ara per Ada Colau, no ha estat precisament fàcil ja que el nou equip de govern ha reduït un 50% l'aportació econòmica al Circuit, fins als dos milions d'euros.
En aquest sentit, Aguilera no va descartar ahir obrir la porta a un patrocinador privat; “l'important és mantenir el Circuit, no el nom que li posis”. Tot per no perdre “un dels millors circuits del món, amb activitat 332 dies l'any i l'únic on els equips de F-1 passen fins a tretze dies l'any entre proves i carrera”, una fita “molt fàcil de perdre”, hi va afegir.
LA FRASE
1.000 euros de mitjana per venir al GP de F-1
Segons l'estudi elaborat pel Circuit, la mitjana de despesa dels 85.000 espectadors que hi van passar l'any passat va superar de poc els 1.000 euros en el cas de la F-1 i sobrepassa els 500 euros en el de Moto GP. En el cas dels espectadors de les competicions de cotxes la major despesa es destina a allotjament, ja que s'hi estan de mitjana 4,2 dies en el cas dels assistents estrangers (el 52,9% del total). En concret, a allotjament hi destinen 249 euros, que complementen els 225 euros de mitjana per viatjar fins a Catalunya, els 155 euros d'entrada o els 146 euros de despesa en restauració.
Aquest perfil varia una mica en el cas dels assistents a les competicions de motos. En aquest cas els estrangers només representen el 30% del total i s'hi estan una mitjana de 3,9 dies. També la major despesa es destina a allotjament (127 euros).
En tot cas el nombre d'espectadors encara està lluny dels 140.000 del 2007. Per Vicenç Aguilera, però, aquest descens s'emmarca en uns anys marcats pel context de crisi i els èxits dels pilots locals, “i en tot cas ara la xifra es manté estable”.