Economia
L’acord perquè Chery fabriqui vehicles a l’antiga Nissan es signarà divendres a la Zona Franca
L’automobilística xinesa i la catalana Ebro EV-Motors fan públic el tancament del pacte
L’automobilística Chery i Ebro EV-Motors han confirmat finalment aquest dimarts el tancament de l’acord perquè l’empresa xinesa s’instal·li a l’antiga fàbrica de Nissan a la Zona Franca, des d’on fabricarà vehicles Omoda i Ebro. Després de mesos de negociacions i diversos viatges a la Xina, la firma oficial de l’acord es farà divendres en un acte a la Zona Franca amb representants dels dos grups i de les diferents administracions. La previsió és que els primers cotxes es comencin a fabricar a finals d’any.
L’acord permetrà la reindustrialització de la planta de Zona Franca de Barcelona, propietat d’EV Motors, amb la fabricació del primer model de la marca Ebro en el quart trimestre d’aquest mateix any. També es preveu que aquest 2024 es comenci la producció de vehicles xinesos d’Omoda.
La setmana passada ja va trascendir que l’acord era imminent i, de fet, diverses fonts ja el donaven per fet. Finalment,s’ha concretat aquesta setmana a través d’una joint venture, participada majoritàriament per Ebro, segons informa l’ACN. De fet, la culminació de les negociacions s’ha concretat a Wuhu amb el CEO d’Ebro, Pedro Calef, i el vicepresident executiu de Chery, Guibing Zhang. Tot i que per ara no s’han donat xifres, algunes previsions apunten que Chery podria fabricar 50.000 vehicles l’any de la seva marca Omoda a Catalunya.
L’acord arriba després que, a principis de març, s’anunciessin canvis en l’estructura del Hub Tech Factory, l’empresa que està reindustrialitzant l’antiga Nissan conjuntament amb Silence. EV Motors va assumir el 100% de les accions després d’adquirir el 40% que tenia l’empresa QEV. L’operació es va tancar amb un pagament de 12 milions d’euros supeditat a l’èxit del projecte. De moment, el traspàs es va fer per un total simbòlic d’1 euro. Si ve QEV ha venut les accions, continuarà vinculat al projecte com a fabricant per contracte.
El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, de viatja a la Xina, ha celebrat que amb l’arribada de Chery es culmina “amb èxit” i de “manera molt satisfactòria” la reindustrialització als antics terrenys de Nissan. Torrent, que s’ha reunit amb directius de l’empresa xinesa, ha subratllat que l’aterratge de Chery a Barcelona permetrà que Catalunya “continuï sent un dels principals productors de vehicles”.
Els sindicats de l’antiga Nissan han celebrat l’acord, recordant que hi ha prop de 1.000 treballadors de l’antiga Nissan a l’espera de ser contractats. “Són 606 treballadors actualment en formació i uns 350 a l’espera de ser contractats quan hi hagi càrregues productives”, ha precisat Ruiz. “O sigui, quasi un miler d’operaris que esperen el seu torn i que es compleixin els acords i els compromisos que es van signar el 5 d’agost del 2020”, ha recordat el secretari general de Sigen-Sir Usoc, Miguel Ruiz, que igualment ha receptat “prudència” a totes les parts.