Olot ‘es ven' al món a través de les empreses garrotxines
Aprofitarà el potencial de les exportadores per incloure logotips publicitaris als seus materials promocionals i administratius
La promoció arribarà a seixanta països i a cinquanta milions de persones
Olot i la resta de la comarca de la Garrotxa tindran a partir d'ara una campanya de promoció impagable i d'abast mundial. I és que l'Ajuntament aprofitarà el potencial exportador de les empreses garrotxines per fer publicitat arreu del món de la ciutat, dels volcans i dels atractius paisatgístics de la comarca. Així, el grup d'empreses vinculades al Cercle Euram de la Garrotxa que ho vulguin inclouran un logotip promocional de la ciutat d'Olot o de la comarca de la Garrotxa, o bé de tots dos, en l'etiquetatge, en l'embalatge, en tota la paperassa administrativa i de promoció i, fins i tot, en les seves comunicacions electròniques a través de la xarxa d'internet i al seu web. Tot plegat ho fixa i ho desenvolupa al detall un conveni que signaran aviat l'àrea de Promoció Econòmica de l'Ajuntament d'Olot i el Cercle Euram.
Els volcans, en el cas d'Olot, han estat l'element central per a la creació del logotip –ara s'està acabant el disseny definitiu–, i en el cas de la Garrota serà també l'entorn natural volcànica en sentit més ampli. En el primer dels casos hi haurà el nom de la ciutat destacat, el lema Ciutat dels Volcans i l'adreça de la plana web del turisme d'Olot. En el segon cas, el nom destacat serà La Garrotxa i la frase promocional és Terra de Volcans. En aquest últim cas, queda per definir si la plana web serà la mateixa o bé la de Turisme Garrotxa.
Així doncs, les empreses que ho vulguin inseriran un dels dos logotips, o tots dos, en el material que utilitzen per anar a les fires sectorials, com per exemple els seus catàlegs; també en la papereria –sobres, folis, factures, cartes...– i, fins i tot, en les etiquetes i la paqueteria. Els logotips s'oferiran en català, castellà, anglès i francès, i l'Ajuntament d'Olot ha arribat a un acord amb un dissenyador que estarà a la disposició de tots els empresaris que ho vulguin perquè els ajudi a incorporar-los al seu material. “El més important és fer-ho fàcil”, ha sentenciat el regidor de Promoció Econòmica, Estanis Vayreda (CiU). Ell mateix hi ha afegit que aviat se signarà el conveni general amb Euram i que, posteriorment, se'n signaran amb cada empresa participant en el projecte.
Impacte de milions
L'abast d'aquesta campanya es pot calibrar de forma real amb les xifres de mercat de les empreses del grup Euram que fabriquen o distribueixen productes finals a consumidors. Així, Noel, per exemple, té 40 milions d'usuaris, el 30%, uns 12 milions, en 54 països; la resta, a Catalunya i a l'Estat espanyol. El Grup Masoliver, per citar un altre exemple, té 1.500 distribuïdors repartits per diversos països, xifra a la qual cal afegir els clients de cadascun d'aquests distribuïdors. La Fageda també té una important quota de mercat, tot i que en aquest cas molt més localitzada a Catalunya. En global, Euram ha calculat que l'impacte potencial de la campanya voltarà els 50 milions de persones, un 20% de fora de l'Estat, sobretot d'Europa i d'una seixantena de països.
A part d'aquestes tres, el Cercle Euram Garrotxa té associades l'assessoria Tax, el restaurant La Deu, Plantalech, Can Manxa, la immobiliària Cubus, Tané Hermètics, Tavil, l'empresa de comunicació Undatia, Bellapart, Hipra, Jordi Vayreda Project Team, la constructora Coempco, el grup d'alimentació Verntallat, l'Equip Tècnic Santandreu i Inteplast.
El regidor de Promoció Econòmica de l'Ajuntament d'Olot ha remarcat que es tracta d'una campanya de promoció turística sense precedents pel suport que tindran d'empreses amb prestigi mundial, per l'àmplia àrea geogràfica que abastarà a través de les seves activitats i perquè el govern local no té recursos, i menys ara, per plantejar-se-la amb aquest abast.
Estanis Vayreda ha volgut deixar clar que el conveni signat amb el Cercle Euram és una experiència pilot, la qual està oberta a altres empreses a títol individual, a altres entitats i a altres col·lectius socials i culturals i empresarials, com per exemple els adherits a la delegació garrotxina de la Cambra de Comerç. Es tracta, segons ell, d'aprofitar les sinergies de cada empresa i d'inserir el nom d'Olot i de la Garrotxa a la comunicació comercial i al trànsit mercantil de cadascuna.
Vayreda remarca que l'equip de govern té com una de les principals prioritats per aquest mandat el suport a les empreses, bàsicament amb formació, i la promoció exterior de la ciutat.
LES FRASES
LES XIFRES
El regidor de Promoció destaca la generositat
El regidor de Promoció Econòmica de l'Ajuntament d'Olot ha qualificat “d'acte de generositat” del sector industrial cap al sector turístic, el fet que els empresaris hagin acceptat ser ambaixadors de la ciutat i de la comarca. Segons ell, ara cal anar fent “feina de formigueta”.
Una entitat que promou el corredor mediterrani
Els cercles Euram es van crear a final de la dècada dels noranta del segle passat, i ara n'hi ha arreu dels Països Catalans. L'objectiu principal d'aquesta associació eminentment econòmica és fer de lobby per aconseguir que l'anomenat corredor mediterrani es faci realitat.
Col·laboració pública i privada per avançar
La col·laboració entre el sector públic i el sector privat és clau per tirar endavant, sobretot en moments tan complicats com els de la conjuntura actual. Ho afirma el president del Cercle Euram Garrotxa, Óscar Rodríguez. Segons ell, la idea que desenvolupa el conveni que aviat signaran amb l'Ajuntament ha agradat als associats, cosa que fa preveure que l'adhesió sigui majoritària. “Ara ens hi hem de posar”, ha indicat. Rodríguez ha explicat que a Alemanya o en alguns lands alemanys, hi ha grups d'industrials que assisteixen a les fires sectorials amb una sola imatge corporativa territorial. “A Olot i a la Garrotxa, les empreses són molt diverses, però aquesta estratègia es pot aplicar conjuntament amb la resta d'organitzacions”, ha sentenciat. Quant a la iniciativa de promoure la capital de la Garrotxa i la comarca, Óscar Rodríguez ha manifestat que el Cercle Euram ha adquirit el compromís de promoure-hi adhesions, de fer el seguiment de les empreses que s'hi han apuntat i de difondre el projecte. El president d'Euram Garrotxa ha volgut remarcar que aquesta iniciativa s'emmarca en una clara voluntat d'involucrar els sectors socioeconòmics en l'acció de govern, i a la inversa. “Això és important per optimitzar recursos en una època en què no hi ha recursos líquids”, ha conclòs el màxim representant d'aquest grups d'empresaris.
El parc empresarial, al lloc web de l'Ajuntament
El retorn de la implicació dels empresaris del Cercle Euram en la promoció d'Olot i de la Garrotxa també queda fixada en el conveni de col·laboració entre les dues parts. Segons aquest conveni, el web turístic de l'Ajuntament d'Olot tindrà un directori del parc empresarial de la comarca. L'Ajuntament també cedirà la sala de l'Institut Municipal de Promoció de la Ciutat per a activitats d'Euram i dels seus associats, i donarà suport, en el marc de les seves competències i possibilitats, a les activitats de les empreses, bàsicament a coordinar esdeveniments.