Economia

El mercat del Mediterrani

Mercabarna té com a objectiu tancar aquest any com el gran centre logístic alimentari del sud d'Europa

L'augment de les exportacions compensa un mercat interior feble

El sector de la fruita i les hortalisses
és la clau de les exportacions

Mercabarna s'ha fet gran i, sobretot, no deixa de créixer. Tres anys abans de complir mig segle de la seva fundació, el gran mercat central de Barcelona va començar a traspassar fronteres tot just aquest segle i a hores d'ara ja està treballant per esdevenir ben aviat hub alimentari del Mediterrani. La seva obertura al món va començar amb l'inici del segle XXI, amb una tímida exportació als països més pròxims. Tretze anys després, Mercabarna exporta un 26% del seu volum total de negoci al món sencer. El mercat va tancar el 2013 amb una facturació de 4.700 milions d'euros –un 4,4% més que el 2012–, dels quals 1.200 milions van correspondre al negoci exterior, una xifra que va significar un increment de les exportacions del 6% en relació amb les dades de l'any anterior. Un creixement espectacular, sobretot tenint en compte que l'entorn econòmic tot just comença ara a recuperar-se de la greu crisi econòmica.

L'Associació de Concessionaris de Mercabarna (Assocome), que reuneix més de 700 empreses que operen al mercat central, està moderadament satisfeta amb aquestes dades, sobretot perquè les exportacions compensen un mercat interior encara molt feble i que ha afectat tots els sectors del producte fresc del gran mercat de Barcelona. Segons dades d'Assocome, el sector de les fruites i les hortalisses va continuar l'any passat en la seva trajectòria ascendent dels darrers anys, a la qual es van afegir la carn i el peix, que van incrementar un 10% i un 17%, respectivament, les exportacions.

Per Joan Llonch, president d'Assocome, “esdevenir el mercat de referència de producte fresc del sud d'Europa és una aspiració que ve de lluny”. I les dades demostren que cada cop són més a la vora de convertir Mercabarna en hub alimentari del Mediterrani. El mercat de la fruita i les hortalisses és el que fa tirar endavant amb força les exportacions, amb un total d'un milió de tones venudes, el 40% del total comercialitzat el 2013, un 5% més que l'any anterior pel que fa a la venda a mercats estrangers i amb un increment del 6% de venda total.

La fruita i les hortalisses atreuen compradors de França, Itàlia, Alemanya, Hongria, Polònia i Bulgària, i cada vegada predomina més el corredor que compra per a diversos clients de fora, que acudeix dos o tres cops per setmana al mercat i que “omple els camions amb moltes referències”, explica Llonch. Un dels últims corredors a arribar a Mercabarna ha estat el comprador majorista turc alemany, atret per la qualitat del producte i la demanda en origen. Val a dir que a Alemanya unes 4.000 fruiteries les regenten turc alemanys.

Les exportacions de peix i marisc també van créixer fins a les 14.000 tones, amb destí als mercats d'Itàlia, França i Portugal, una xifra que ha suposat un augment del 20% del total del negoci de Mercabarna i un increment per a les exportacions empresarials superior al 10%. Leandre Serra, president del gremi de majoristes del peix de Mercabarna, on hi ha ubicades una seixantena d'empreses, assegura que tot i que Catalunya havia estat tradicionalment importadora de peix i marisc, “perquè consumim més del que tenim, ara hem aconseguit ser també exportadors”.

Els elaborats i les carns

Segons Serra, un 12% de les empreses s'han incorporat a la internacionalització dels seus productes, i destaca que el que més es ven és “peix del Mediterrani català i productes elaborats com la sípia pelada, les anelles de calamar, els filets de sardina i el llagostí cuit”, un subsector que va iniciar les seves exportacions fa set anys.

Les empreses del sector carni –set– també han percebut l'interès creixent dels mercats exteriors per la carn nacional de vaquí i oví, considerades de gran qualitat i vistositat. Les exportacions van augmentar el 2013 entre el 8% i el 10%: la vedella les va duplicar i el xai es va situar per sobre del 40%. Les principals destinacions van ser els mercats de França, el nord d'Àfrica, Itàlia i Portugal.

El corredor, imprescindible

“El corredor del Mediterrani pot suposar l'instrument definitiu per fer de Mercabarna la gran plataforma alimentària d'Europa, però també ens obre noves oportunitats per esdevenir un motor econòmic únic i sense precedents a l'arc mediterrani”, reivindica Assocome. Pels seus empresaris, el sector públic i el privat han de posar fil a l'agulla per fer del mercat central de Barcelona un projecte comú, motor econòmic i generador d'ocupació al país. En aquest sentit, Assocome destaca que les empreses de Mercabarna, inclosos els gremis majoristes de fruites i hortalisses i peix, han mantingut els llocs de treball durant tota la crisi. “Des de l'any 2007 no s'ha destruït ocupació”, assegura Joan Llonch, president d'Assocome. Per ell, “Mercabarna hauria de ser el gran projecte de país orientat a la creació d'ocupació.” L'agroalimentari suposa el 3,61% del PIB i és el tercer sector exportador del país.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]