Economia

Empreses

Tritordeum s'obre al món

L'empresa Agrasys, que comercialitza en exclusiva els drets del nou cereal, tanca contractes amb Turquia i Suïssa i doblarà la facturació gràcies a l'expansió internacional

Amb una producció de 1.300 hectàrees, preveu triplicar-la

No és gens habitual assistir al naixement d'un nou cereal i, de fet, l'aparició al mercat del nou tritordeum n'ha estat l'excepció en la història recent (amb permís del triticale, destinat a l'alimentació animal). Desenvolupat la dècada dels setanta per investigadors del CSIC (Consell Superior d'Investigacions Científiques) arran d'una combinació natural de blat dur (Triticum durum) i un tipus d'ordi silvestre (Hordeum chilense), el tritordeum és un cereal panificable molt resistent amb unes característiques úniques, com ara el seu percentatge més baix de gluten, que el fa més digestible, i especialment atractiu a l'hora de fer pans, pastes i pizzes, però versàtil en diversos usos, entre aquests la cervesa.

L'empresa Agrasys, una empresa derivada creada el 2005 per membres del projecte d'investigació del CSIC, té en exclusiva els drets d'explotació d'aquest cereal, que ara està obrint al món, i basa el seu negoci en el cobrament de royalties estipulats sobre volums de venda. De moment, però, en tractar-se d'una etapa molt incipient del negoci, Agrasys també s'encarrega de la producció de llavors i de comprar-ne el gra als productors locals que en cultiven, actualment unes 1.300 hectàrees (unes 180 de les quals són producte ecològic, tot i que es vol arribar a les 600). La xifra d'hectàrees, per cobrir la demanda, s'haurà de triplicar en pròxims exercicis. “El naixement de tritordeum ha estat una fita importantíssima en el sector agroalimentari –presumeix Pilar Barceló, doctora en genètica i directora general d'Agrasys–. Ara ens ocupem de moltes de les etapes, però la voluntat és que la roda giri sola i que l'empresa es faci càrrec només del cobrament de royalties.” No seria del tot cert, perquè Agrasys també té en marxa diversos programes d'investigació, que mantindrà actius. De fet, quan la companyia entri en beneficis també en pagarà, de royalties, al CSIC, de manera que els beneficis de la investigació tornaran a revertir en la societat d'on van sortir.

Malgrat que l'empresa es va crear el 2005, no va començar a comercialitzar el tritordeum fins al 2013 i ho va fer a l'Estat espanyol, on actualment és reconegut i està present sobretot en el canal gurmet i ecològic. Amb tot, la companyia ha aconseguit tancar diversos acords de col·laboració amb empreses italianes, franceses i alemanyes que ja comercialitzen farina o altres productes elaborats a base de tritordeum i suma uns sis-cents punts de venda –des de forns de pa artesans fins a grans superfícies de l'Estat espanyol, Itàlia, Alemanya i Turquia–, que han incorporat una àmplia varietat de productes, entre aquests pa, brioixeria, pasta i cervesa.

“El nostre objectiu és reforçar la presència de tritordeum en aquells països on els cereals representen un producte bàsic de la dieta i on el consumidor busca una alternativa saludable i de qualitat”, explica Barceló sobre l'estratègia d'expansió europea. Amb Suïssa es tancarà els pròxims dies un contracte de dos anys d'exclusivitat amb la principal molineria del país, el grup Minoteries, i, amb Turquia, l'acord amb Doruk Group Holding (“el soci ideal”, segons Barceló) preveu la producció de llavor i gra, la fabricació de farina i la venda al mercat turc de diversos productes elaborats amb tritordeum. També està present a Itàlia, França, el Regne Unit, el Japó i Alemanya.

Un cereal, tot el món.
“Si el tritordeum l'haguessin inventat els americans segur que ja hauria fet la volta al món”, explica Barceló. L'empresa, amb pas lent però ferm, vol expandir-se internacionalment, ja que actualment vora el 70% del negoci es fa a l'Estat espanyol. El mercat escandinau serà el pròxim.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia