Infraestructures

La UE dóna allargues a Blanco i evita la travessia central

El ministre de Foment es reuneix deu minuts a Luxemburg amb l'eurocomissari de Transports i reivindica cinc corredors diferents

Kallas es limita a “prendre'n nota” i manté el seu rebuig a foradar els Pirineus

Blanco vol que Saragossa sigui “un nus logístic molt important”

Armat amb Tipp-Ex, el ministre de Foment, José Blanco, va intentar convèncer ahir l'eurocomissari de Transports, Siim Kallas, que rectifiqui i esmeni el seu mapa de prioritats per incloure-hi la travessia central pirinenca i allargar el corredor mediterrani fins a Algesires. La decisió final no es prendrà fins al dia 19 d'octubre, però Kallas ja hauria informat alguns eurodiputats que no pensa gastar-se ni un euro a foradar els Pirineus, com El Punt Avui va avançar dimecres. “Sóc optimista”, va celebrar Blanco després de la reunió a Luxemburg, tot i que només va durar deu minuts i no va servir per arrancar cap tipus de suport ni compromís a Kallas.

A només sis setmanes de les eleccions del 20-N, Blanco va defensar el cafè per a tothom, reivindicant fins a “cinc corredors” ferroviaris de mercaderies diferents i assegurant que l'Estat espanyol se'ls pot pagar, tot i les vaques esquelètiques. Brussel·les ho dubta, i aposta pel corredor mediterrani fins a Cartagena (deixant fora, però, el tram andalús fins a Algesires que reivindica el lobby Ferrmed) i l'atlàntic, pel País Basc. Blanco va pressionar Kallas perquè comparegués conjuntament amb ell davant la premsa i mostrés alguna mena de complicitat amb la proposta espanyola. Però l'eurocomissari estonià va despatxar el ministre en vint segons i el va deixar plantat davant les càmeres i amb cara de circumstàncies després d'un sec comentari: “En prenc nota; ha estat un bon debat, tot i que avui no en puc dir res concret. Ho anunciaré el dia 19.”

Blanco, per intentar calmar els electors aragonesos, igual que el 28 de setembre a París, va tornar a fer campanya perquè es “mantingui la travessia central” en la xarxa transeuropea bàsica, però ja comença a assumir que una Unió Europea que és a punt de recaure en la recessió no pot finançar un túnel d'una cinquantena de quilòmetres per sota dels Pirineus. Per això, ahir va posar molt d'èmfasi en el fet que “Saragossa es converteixi en un nus logístic molt important”, connectat amb el Mediterrani i l'Atlàntic. Madrid i Aragó no tindran connexió directa amb Tolosa per sota del Pirineu, però sí amb el corredor mediterrani i/o atlàntic per arribar a Portbou i/o Irun. Blanco no va esmentar el túnel, però va insinuar que Saragossa no quedarà penjada.

“És un projecte ben travat i articulat, connecta nexes logístics i ciutats importants i això el fa eficient i finançable”, va anunciar, orgullós, el portaveu del govern espanyol, convençut que la Comissió Europea hi veu “arguments sòlids que es convertiran en una realitat el dia 19”. Però Kallas li va donar allargues, molest amb la instrumentalització política que s'està fent. Va marxar per evitar haver-lo de contradir i no va donar cap pista, irritat per la filtració del mapa, que volia mantenir en secret. Només en una roda de premsa posterior, ja sense Blanco, l'eurocomissari va reconèixer que “les connexions terrestres entre l'Estat espanyol i la resta del continent europeu són realment molt pobres” i va mostrar la seva “simpatia” amb el govern de Zapatero.

Per evitar les crítiques de Catalunya (i les trucades del PSC i de la Generalitat) de fa dues setmanes, Blanco aquest cop va fer equilibris i va defensar també que el tram del corredor mediterrani de Cartagena a Algesires també rebi finançament comunitari, i no només la connexió dels ports catalans i valencians amb França.

LA XIFRA

35
per cent del corredor
finançaria la UE, amb la reducció de les 30 prioritats actuals de la xarxa bàsica a només 10.

LA DATA

19.10.11
És el dia D
en què Kallas farà públic el mapa de prioritats, tot indica que amb el corredor mediterrani i l'atlàntic.

El govern d'Aragó és “pessimista”

El portaveu del govern d'Aragó, Roberto Bermúdez, va admetre ahir que està “seriosament preocupat” pel futur de la travessia central a la xarxa europea, on és des del 2003. “Amb Blanco habitualment tinc poca fe, sóc pessimista”, indicava, abans de la reunió del ministre amb Kallas. El govern aragonès creu que “no s'han fet prou esforços” per explicar la importància de l'eix, i ha demanat una reunió amb el mateix Kallas i el president de la Comissió Europea, José Manuel Durão Barroso, que dilluns ja rebrà el president d'Extremadura, José Antonio Monago, pel mateix motiu. L'extremeny ha criticat que Carme Chacón s'alegri de la filtració que la UE acceptarà l'eix mediterrani. “És ministra de tot Espanya, no hauria d'entrar en aquestes qüestions”, va dir, per lamentar que, “d'una font no oficial, en faci una adhesió”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.