Infraestructures

camp de tarragona

Reclamen més atenció a la xarxa de trens regionals

La Plataforma en Defensa del Ferrocarril detecta diversos dèficits endèmics al servei de l'entorn de Tarragona i Reus

Reivindiquen un canvi de prioritats i destinar-hi petites inversions

Darrere dels grans debats que monopolitzen les discussions sobre infraestructures al Camp de Tarragona, hi ha els grans oblidats: els usuaris de la xarxa de tren convencional i, especialment, del servei de trens regionals. La Plataforma en Defensa del Ferrocarril del Camp de Tarragona (PDF Camp) ha denunciat durant aquesta setmana tot un seguit de dèficits d'aquesta xarxa a l'entorn de Tarragona i Reus i ha subratllat que amb “molt poca inversió” es podria millorar molt la qualitat del servei que reben els usuaris.

Un dels punts febles de la xarxa de Regionals es troba, segons la PDF Camp, en el tram entre Tarragona i Vandellòs, l'únic des de la frontera francesa i fins a València de via única, i per on passen tant trens regionals i de llarga distància com de mercaderies. “És un coll d'ampolla”, comenta el portaveu de la plataforma, Carlos Montejano. L'entitat denuncia que l'alternativa a aquest tram, el corredor del Mediterrani entre Vandellòs i Perafort, no està sent una veritable prioritat: tot i que les obres es van iniciar el 1987 (molt abans que, per exemple, el TAV Barcelona-Madrid), encara no tenen data de final, i, de fet, fa dos anys que estan aturades. La posada en marxa d'aquest tram acabaria amb un altre dels punts negres de la xarxa al Camp: els passos a nivell de Salou, per on circulen trens de mercaderies pel mig del nucli urbà.

Serveis en mal estat

La PDF Camp també posa l'accent en el mal estat de diversos serveis a les estacions, com és el cas de les màquines de venda automàtica de bitllets (molt sovint espatllades) o els lavabos, tancats des de fa setmanes a l'estació tot just reformada de Tarragona. On s'estan executant obres de millora, com a l'estació de Vila-seca (on els viatgers no tenen servei de venda i estan obligats a creuar la via per agafar el tren), critiquen l'endarreriment en l'execució, igual que en la supressió del pas a nivell de la plaça dels Carros de Tarragona, on temen que no s'executi la segona fase per a vehicles.

Malgrat aquest mal estat, la PDF Camp recorda que els serveis de regionals de Tarragona representen el 23% dels viatgers d'aquest servei a tot l'Estat (amb un milió més de viatgers anuals que a Girona), però, tot i això, és l'única demarcació on encara no s'han introduït els nous combois i es funciona exclusivament amb trens lliurats entre el 1975 i el 1989. Una altra reivindicació és la creació d'una segona estació a Reus, a Bellisens, per tal de donar servei als usuaris del nou hospital Sant Joan i les facultats de la URV.

LA DATA

1987
Any en què
es van iniciar les obres del corredor mediterrani entre Vandellòs i Perafort, i que no s'han acabat

LA XIFRA

23%
dels usuaris
de trens regionals o de mitjana distància a l'Estat agafen el tren a la demarcació de Tarragona.

Proposta alternativa per al transport de mercaderies

Enmig del debat sobre la urgència de connectar el port de Tarragona amb l'ample de via europeu per al transport de mercaderies, la plataforma ciutadana Mou-te per Tarragona, que en els últims tres anys ha llençat diverses propostes adreçades al transport de viatgers, ha presentat ara una proposta alternativa a la sortida de mercaderies. La seva idea comença amb un projecte, ja plantejat altres cops, com és el by-pass ferroviari respecte del corredor del Mediterrani. La diferència és que, tot i que inicialment es va plantejar per facilitar l'accessibilitat dels passatgers de Tarragona al corredor, ara Mou-te proposa que el by-pass curt s'utilitzi de forma mixta, per a viatgers i per a mercaderies, com a alternativa al tercer rail. El projecte “no afecta en absolut la façana marítima ja que, començant pel sud de la CAMPSA [actual CLH] puja al costat de la llera del riu fins a la línia del TAV actual, just en un punt on també discorre l'anomenada línia Reus- Roda, definitivament destinada a mercaderies”. Passatgers i mercaderies compartirien vies –no horaris–, en un tram de només 5,5 quilòmetres. Aquest pla passa per situar l'estació intermodal a l'Horta Gran, un espai situat entre Icomar i el riu Francolí. Fer l'estació central al nucli urbà de Tarragona suposaria deixar sense pes l'estació intermodal del corredor mediterrani que es preveu construir al sud de l'aeroport de Reus i que passaria a convertir-se en “un abaixador per a la terminal aeroportuària”, segons apunta Mou-te en el document que van presentar a l'alcalde, Josep Fèlix Ballesteros, i que el va veure amb bons ulls.

carina filella

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.