Infraestructures

Recoder reconeix “greuges” en els peatges a Catalunya

El conseller creu que la solució és que Catalunya pugui controlar les infraestructures estratègiques

Abertis avisa que farà servir totes les fórmules legals contra els impagaments

La campanya contra el pagament dels peatges continua amb un degoteig de vídeos i relats de persones que s'han afegit a la iniciativa iniciada per un veí d'Anglès. Després que membres de Solidaritat Catalana i les CUP portessin la protesta a l'arena política, dimarts el portaveu del govern, Francesc Homs, responia que estava “proper” a l'estat d'ànim que representen els conductors que s'afegeixen a la campanya.

Ahir el diputat de Solidaritat Catalana per la Independència Alfons López Tena va demanar al conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, quina és la postura del govern. A més, López Tena va demanar que els Mossos d'Esquadra no actuïn contra les persones que exerceixin aquesta insubmissió als peatges, i que no faci de “policia privada” de les concessionàries. El conseller Recoder no es va voler pronunciar sobre la campanya, però sí que va reconèixer el “greuge” dels catalans “que han de pagar més peatges a les autopistes que a la resta d'Espanya”. En aquest sentit, va explicar que uns 600 quilòmetres de vies de gran capacitat catalanes són de pagament, més de la meitat del total. En canvi, a la resta de l'Estat la mitjana és només del 18%. Pel conseller, la solució és que sigui Catalunya la que controli les seves infraestructures estratègiques, “que la majoria estan ara en mans de l'Estat”. A més, va afegir-hi que cal també disposar dels recursos suficients per fer-ho, i que en canvi el dèficit d'inversió en infraestructures que té Catalunya s'ha agreujat encara més en els darrers pressupostos generals de l'Estat.

Abertis es defensa

D'altra banda, el conseller delegat d'Abertis, Francisco Reynés, va advertir ahir en una conferència que la companyia farà tot el que sigui per defensar el marc de les concessions, utilitzant les fórmules legals que calguin per aconseguir-ho. Reynés creu que la protesta “té poca repercussió real” pel que fa a nombre de conductors que la segueixen, i va recordar que Abertis gestiona un bé públic mantenint les autopistes i invertint-hi diners, més de 10.000 milions d'euros en els últims sis anys: “Sense peatges, això hauria d'anar gestionat a través dels impostos”, afegint-hi que es tracta d'un model de col·laboració pública i privada. Finalment, la plataforma Prou Peatges ha denunciat que Abertis difon “informacions falses per intimidar la ciutadania”, reiterant que no pagar un peatge no mereix cap sanció perquè no és una infracció. El dia 1 de maig han convocat una acció conjunta en diversos peatges de Catalunya, com ara les sortides de Girona Sud i Figueres Sud.

La campanya no és raonable; gestionem béns públics en què invertim diners cada dia
Francisco Reynés
conseller delegat d'abertis

LES FRASES

La qüestió és que Catalunya controli les seves infraestructures estratègiques amb els recursos suficients
Lluís Recoder
conseller de territori i sostenibilitat
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.