Infraestructures

Els càlculs de l'N-II

El Ministeri de Foment manté els terminis previstos per acabar el tram entre Caldes i Sils, adjudicat per primer cop el 2006 i hauria d'estar acabat a finals d'aquest any o principis del vinent

Els batlles de Caldes i Sils consideren que seria un excel·lent regal de Reis, però amb el llarg historial d'entrebancs, estan a l'expectativa

El desdoblament de l'N-IIes va prometre ja l'any 1993 i ha estat un cúmul d'entrebancs

Pregunta de matemàtiques de quart de primària: si el Ministeri de Foment vol acabar 7 quilòmetres de carretera en 251 dies, quants metres ha de fer cada dia? La resposta són 28 metres. Bé, 27 i escaig, però hem de suposar que van per feina i per això donem més marge. Els problemes de l'escola, com més reals millor, i és clar, estem parlant del tram de l'N-II entre Caldes de Malavella i Sils, que segons el Ministeri de Foment estarà acabat entre finals d'aquest any i primers de l'any vinent. Els 251 dies són calculant que el tram desdoblat s'acaba per Reis. “Seria un bon regal, però no crec que estigui a punt; em penso que no estarà fins l'estiu de l'any vinent”, manifesta l'alcalde de Caldes de Malavella, Salvador Balliu (CiU). La gent de la zona, acostumada a veure aparèixer i desaparèixer màquines, sembla que ha fet una mena de màster d'enginyeria i alguns s'atreveixen a endevinar si les obres van bé només veient els camions que hi ha i per on passen. Ara, segons alguns, hi ha més màquines però treballen molt en marges i cunetes, el que no és un bon senyal –diu un d'aquests suposats experts– si es volen fer els 28 metres diaris.

La pregunta de matemàtiques podria fer-se més complexa, per a alumnes més avançats. Es podria calcular el retard que acumula l'obra tenint en compte que la història del desdoblament ve de lluny, concretament de l'any 1993, quan el llavors ministre d'Obres Públiques, Josep Borrell (PSOE), va anunciar que es desdoblaria l'N-II entre Tordera i Girona. I posats a calcular, tenint en compte que pel tram de Fornells a Caldes (de només un quilòmetre més que el de Caldes-Sils) van caldre 4 anys d'obres, el que equival a 5,4 metres diaris. A més, també val a dir que el ritme de 28 metres diaris calculats fins a Reis no són reals, perquè el maig d'ara fa sis anys es van començar a desbrossar els terrenys. L'estiu del 2007 van començar les obres, que segons es deia havien d'acabar-se a finals del 2009. Si acaben, doncs, el 2014 només tindrem un retard de cinc anys. O més, si es calcula que les obres es van adjudicar el febrer del 2006. No és d'estranyar, doncs, que hagin sorgit a la zona enginyers de camins espontanis. És un espai ideal no només per als accidents sinó per fer enginyeria aplicada.

Les obres del tram Caldes-Sils han estat aturades per manca de diners, per fallida de l'empresa que feia les obres, per robatoris i fins i tot per la pluja. Però segons els entesos, les incidències ja es contemplen quan el ministeri posa terminis a una obra. Per tant, si torna a ploure no es modifica el calendari encara que no puguin treballar. “Ara suposo que l'acabaran; la gent no perdonaria que tornessin a abandonar les obres”, opina Balliu.

Per l'alcalde de Sils, Martí Nogué (IdS-PSC), el tram Caldes-Sils acabat seria un excel·lent regal de Reis, però després d'anys d'entrebancs i incidències, és més que prudent. Tot i la reunió que va tenir amb el Ministeri de Foment, en què li van assegurar que tot anava sobre els terminis previstos, simplement espera a veure que es compleixin. “Em van garantir que tot aniria sobre el termini previst. Ara es veu que hi treballen”, diu. No opina el mateix, sembla, el diputat del PSC Àlex Sáez, que considera que les obres avancen amb una lentitud “exasperant”. “Tinc la impressió que no s'hi treballa amb la intensitat suficient”, aventura.

Dolors Rovirola, diputada de CiU al Parlament de Catalunya, recordava aquesta setmana que el projecte de desdoblament de l'N-II es va prometre l'any 1993. “Fins avui, grans incompliments, conflictes i despropòsits de l'Estat espanyol.” I hi afegeix una dada demolidora: “Només 8 quilòmetres desdoblats, entre Caldes i Riudellots, amb 4 anys d'obres. A la resta d'Espanya, entre el 1995 i el 2102 s'han fet 45.000 quilòmetres d'autovies.”

La diputada del PP al Congrés dels Diputats Concepció Veray no acaba d'entendre el debat de si hi ha o no prou màquines. “Hi ha les que hi ha d'haver en cada etapa del procés de construcció”. Defensa que els entrebancs s'han resolt amb rapidesa i que s'ha de transmetre tranquil·litat a la ciutadania. “Es va començar a treballar i a fer projectes amb el segon govern del PP [2000-2004]. Després van ser vuit anys en què se'n va parlar molt però es va fer molt poc”, critica.

El 2008 hi va haver probablement l'entrebanc més gran: de la UTE empresarial que feia les obres, una va fer concurs de creditors i la que va quedar no tenia prou capacitat per assumir el projecte, però per deixar anar la concessió exigia una compensació econòmica que va portar als jutjats. I com que la justícia (igual que Foment) no es caracteritza per la seva rapidesa, van passar gairebé tres anys fins que no se li va treure la concessió. Tres anys en què la carretera va estar abandonada, hi van tornar a créixer les herbes i en què els usuaris patien a diari un tram absolutament deixat. Un mes abans de les eleccions, el govern socialista va adjudicar provisionalment les obres a Acciona, i amb l'entrada del PP al govern, ja en plena crisi, les grans obres es van paralitzar, fins que es va adjudicar novament. S'aturaran un cop més?

El 2007
van començar les obres del desdoblament entre Caldes i Sils, però es van aturar al cap d'un any, un parèntesi que va durar tres anys.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.