Infraestructures

Més TAV en l'horitzó

Renfe estudia l'ampliació d'horaris del TAV entre Madrid i Figueres

Les bones dades d'ocupació de la línia permetrien respondre a la demanda del territori

Actualment, l'últim tren surt
a les 17.30 h de la capital espanyola

Nou mesos després de la inauguració del tren d'alta velocitat (TAV) entre Barcelona i Girona, les bones dades d'ocupació en aquesta línia animen Renfe a estudiar l'ampliació d'horaris del TAV entre Madrid i Figueres.

Tot i que Renfe admet que només està estudiant la possibilitat d'incrementar el nombre de combois que connecten amb la capital espanyola, els representants de Figueres i Girona, que dimecres participaven en un acte de promoció a Madrid (vegeu text plana 3), confirmen que la cosa va pel bon camí. Segons Manel Toro, regidor de Promoció de Figueres, les dades recollides a Madrid –encara que sigui en converses informals– revelen una ocupació d'uns 8.000 passatgers diaris per aquesta línia, amb una clara tendència a augmentar. En els últims tres mesos, l'ocupació de la línia hauria progressat d'un 73% fins a un 88%, amb bona freqüentació a les cinc estacions gironines.

Aquests bons resultats fan que Renfe es plantegi ampliar l'horari amb un nou servei, una hora més tard que l'últim que hi ha ara en funcionament. Toro recorda que aquesta és una reivindicació que es fa des de l'entrada en funcionament del servei per facilitar els desplaçaments Barcelona-Figueres.

En el mateix sentit, i segons informa l'ACN, el govern espanyol admet que estudiarà la demanda de trens i les opinions dels clients i que, d'acord amb les dades, podria ampliar l'horari. El govern espanyol va fer aquest aclariment responent a una pregunta parlamentària formulada per la diputada de CiU Montserrat Surroca. La diputada gironina va preguntar al govern espanyol si preveia ampliar els horaris de la línia de TAV Madrid-Girona-Figueres. La formació nacionalista remarcava que, actualment, l'últim tren que surt de la capital espanyola és el de les 17.30 h i que caldria allargar-ne l'horari. Segons l'ACN, l'executiu espanyol ha avançat que la companyia preveu analitzar pròximament la demanda i les opinions dels clients de la línia en el període comprès entre els mesos de juny i setembre, i que, tenint en compte les dades, adaptarà l'oferta de trens el darrer trimestre d'aquest any. L'alta velocitat es va posar en servei en aquest tram gironí a principis de gener de l'any 2013 i va ser l'última demarcació catalana a incorporar-se a l'alta velocitat després dels retards històrics a l'hora de posar en servei la infraestructura.

Des de Girona també s'està a l'expectativa que Renfe ampliï les freqüències, ja que consideren que això facilitaria encara més l'arribada a la ciutat. La capital gironina ha mostrat sempre molt bona sintonia amb Renfe, com demostra el fet que, ja durant l'exposició de flors de l'any passat, l'empresa comercialitzadora de la línia va incrementar les freqüències amb trens especials pensats per facilitar que més visitants arribessin a Girona des de l'àrea metropolitana de Barcelona, aprofitant un esdeveniment cabdal com és Girona, Temps de Flors. De fet, el bon balanç de visitants que està tenint la ciutat aquest any, amb un augment del 40% del nombre de consultes a les oficines de turisme fins al mes d'agost, s'atribueix en bona part a l'influx que suposa l'arribada del TAV al centre de la capital gironina. El govern municipal també ha potenciat la promoció a Saragossa, Lleida i Tarragona per captar nous visitants.

Una reivindicació històrica per tornar de Barcelona

Des de fa molts anys, els gironins sempre han reclamat combois més tard a la nit per tornar fins a Girona o Figueres des de la capital catalana. Una de les reivindicacions històriques que hauria de resoldre la posada en funcionament d'un servei de rodalies a les comarques gironines és que almenys un comboi tornés de nit. El sector cultural fa anys que considera imprescindible per donar un bon servei públic que hi hagi un tren per sentit que permeti anar a sopar o al teatre a Barcelona i disposar d'un tren a la sortida per tornar cap a les comarques gironines. De fet, aquesta mateixa setmana, el govern municipal de Girona admetia converses avançades de l'alcalde Carles Puigdemont amb Renfe perquè aquesta mancança històrica es pugui cobrir en els pròxims mesos. Un altre problema que es resoldria amb la creació de les rodalies a les comarques gironines seria la possibilitat de tenir connexions directes entre Girona i Blanes. L'alcalde Puigdemont sempre ha defensat aquesta línia directa per arribar amb facilitat a la important bossa de població que suposen Lloret i Blanes.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.