Infraestructures

La variant de Vallirana: la llum al final del túnel

Després de tres anys amb les obres aturades, Foment s'ha compromès a reprendre-les abans que acabi l'any

La variant de Vallirana és un exemple flagrant del que les restriccions pressupostàries han fet amb les obres públiques. La carretera va quedar a mig fer el 2011, quan per fi havia començat després de 20 anys de reivindicacions. Vallirana havia fet un front comú per exigir la fi del pas de 30.000 vehicles diaris per l'interior del poble, d'uns 14.500 habitants. El 2004 van començar les voladures per excavar els túnels. Nou mesos més tard es van aturar perquè segons Foment van aparèixer mines de plom i guix no previstes. Els treballs es van reprendre el 2009 amb un notable encariment, de 49 a 131 milions.

L'abril del 2011, la constructora Fomento Construcciones i Contratas va retirar les màquines argumentant que feia un any que no cobrava els 30 milions que li devia el Ministeri de Foment. Es van encendre totes les alarmes a l'Ajuntament i el llavors alcalde, el convergent Josep Alemany, es va mobilitzar per aconseguir la represa de les obres. El túnel va quedar a mig fer tot i l'ordre judicial que obligava a continuar els treballs.

El juliol d'aquell mateix any es van tornar a aturar les obres a l'interior del túnel, tot i que continuaven a l'exterior. Ja no governava Alemany, sinó que els socialistes havien pres el relleu a l'alcaldia. L'actual alcaldessa, Eva Martínez, va inaugurar el seu mandat amb un rosari de reclamacions a l'Estat, esquitxat d'algunes reunions amb el Ministeri de Foment. El Ministeri insistia que no hi havia diners per complir la promesa d'acabar la variant el 2013. El 2013 es va anunciar que les obres continuarien aturades almenys fins al 2016.

Ara sembla que es comença a veure la llum al final del túnel. El 25 de juny una comitiva municipal es va reunir amb representants de Foment. El secretari general d'Infraestructures, Manuel Niño, es va comprometre a reprendre les obres abans que acabi l'any. Foment promet que no s'aturaran un cop comencin. Per això, l'Estat invertirà 200.000 euros enguany en les obres, i el 2015 hi aportarà 23 milions. El 2016 hi destinarà 1,7 milions, i el 2017 s'haurien de concloure amb una injecció de 4,4 milions.

LA DATA

30.03.11
La constructora FCC atura
les obres de la variant perquè fa un any que espera que l'Estat li pagui 30 milions d'euros
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia