Blanes quadruplica el nombre de zones blaves i les encareix
Es passa de 100 places de pagament a l'hivern a 420 i a l'estiu la quantitat total arribarà a les 2.500; el preu també s'incrementarà
En el període estival també es posaran en marxa 834 places només per a veïns
834 de grogues
Amb l'entrada del nou any, Blanes veurà quadruplicat el nombre de places de zona blava i se n'incrementarà el preu. Si, fins ara, a l'hivern hi havia 100 places de zona blava a Blanes, a partir de demà n'hi haurà 420. Majoritàriament ubicades al centre, a Mas Enlaire i al Control-Horta de la Perla. Són places que seran de pagament tot l'any. De dilluns a dissabte, excepte festius, de nou del matí a dues de la tarda i de cinc de la tarda a vuit del vespre. El preu mínim a pagar són 0,25 cèntims per 20 minuts (el mateix preu que fins ara per 15 minuts). Per una hora d'estacionament, un euro (ara 0,80), i per dues hores, 2,20 (ara 1,60). S'oferirà un preu per a tota una franja horària: 4 euros per les cinc hores del matí i tres per les tres de la tarda.
A l'estiu, encara més
Aquestes, però, no són les úniques novetats del nou sistema de zones blaves. Com fins ara, n'hi ha un segon grup només vigent els mesos d'estiu (del 15 de juny al 15 de setembre). Aquestes places funcionaran cada dia, de dilluns a diumenge, de nou del matí a vuit del vespre, festius inclosos. En aquest grup la tarifa és més cara: el preu per una hora és d'1,25 euros, com ara. A partir d'aquí, els preus s'encareixen: dues hores, 2,50 euros (fins ara 2,25) i tres hores, 3,50 euros, mig euro més que fins ara. Per sis euros, s'hi pot aparcar el cotxe tot el dia. En aquest grup hi ha un mínim de 2.223 places (300 més que ara), la majoria ubicades al passeig de S'Abanell, avinguda Vila de Madrid, la cala Sant Frances, el passeig de Catalunya i al costat de l'antic pavelló d'esports. En aquesta última zona es permetrà aparcar autocaravanes, a 10 euros el dia. Una proposta força polèmica. Les places del passeig de la Marina, amb tarifa d'hivern, a l'estiu canvien de grup. Algunes ofereixen bonificacions d'entre el 50% i el 100% als veïns i treballadors de la zona.
Zones grogues
Per pal·liar l'efecte que suposarà per als veïns que hi hagi més zones blaves i que per tant a l'estiu costi trobar aparcament, s'aplicaran les zones grogues. Són 834 places on només podran aparcar les persones que paguin l'impost de circulació a Blanes. Estan ubicades a Els Pins, el Racó d'en Portes i S'Auguer, àrees de veïns envoltades de zones blaves. Sols funcionaran els mesos d'estiu els set dies de la setmana.
El pla d'ajust obliga a malvendre les zones blaves
“Si no aconseguim els diners dels aparcaments serà un drama.” És el que va dir l'alcalde, Josep Marigó, el mes de març passat amb referència a la previsió d'ingressar el cànon per a les zones blaves. La situació econòmica era molt complicada i el pla d'ajust del govern estatal, l'única sortida que tenia l'Ajuntament. Els números, però, eren tan adversos que l'entrada de dos milions d'euros extres aquest any eren vitals. La primera intenció de l'Ajuntament va ser crear una societat mixta amb una empresa privada per gestionar els aparcaments a canvi d'un cànon de 2 milions d'euros aquest any, un milió el vinent i mig milió més els dos pròxims. El concurs va quedar desert. La segona opció va ser intentar buscar una empresa perquè en solitari gestionés les zones blaves. El període havia de ser de vuit anys i el preu, 1,5 milions. Només s'hi va presentar una empresa, Saba, que demanava que per aquest preu la concessió fos per deu anys. La necessitat del consistori era tan gran que malgrat les crides del PP i ICV-EUiA perquè fos l'Ajuntament el que gestionés les zones d'aparcament, va fer un tercer concurs a mida de les condicions de Saba. En aquest tercer procés només s'hi va presentar aquesta empresa, que va guanyar. La quantitat pagada al final per Saba, 1,7 milions, significa una mitjana de 170.000 euros l'any. Una quantitat gairebé idèntica a la pagada per Aparcaments Costa Brava per gestionar moltes menys zones blaves només l'últim semestre d'aquest any. És per la necessitat imperiosa de rebre tot el cànon de cop abans que acabés l'any que no es van trobar altres empreses disposades a fer-ho.