Urbanisme

Comencen les primeres obres d'elBullifoundation

L'arquitecte del projecte, Enric Ruiz-Geli, ho anuncia en un debat organitzat per la Taula d'Enginyers de Girona

S'inicia una fase de treballs que durarà un any i que ja té llicència d'obres

La primera fase d'obres d'elBullifoundation a cala Montjoi de Roses ha començat. L'arquitecte del projecte, Enric Ruiz-Geli, va explicar ahir que s'està procedint a tancar el perímetre i a les operacions de neteja per iniciar una fase d'obres que es preveu que durarà un any, amb l'enderroc d'alguns edificis i l'adequació dels espais en l'entorn de l'antic restaurant.

Aquestes treballs corresponen a la llicència d'obres que va donar l'Ajuntament de Roses el maig del 2013 i que s'ajusten al marc legislatiu actual, amb la possibilitat d'ampliar les edificacions existents un 20 per cent.

De fet, s'havia anunciat que les obres començarien la tardor de l'any passat, però es van ajornar pels canvis que es van anar introduint en el projecte impulsat per Ferran Adrià. La part més important de l'obra, però, no es podrà iniciar abans que el Parlament aprovi la llei marc que ha de permetre l'encaix d'elBullifoundation dins el Parc Natural del Cap de Creus. Ruiz-Geli va anunciar aquests primers treballs en el marc del debat que la Taula d'Enginyeria de Girona (TEG), va organitzar ahir sobre elBullifoundation.

Polític més que tècnic

En el debat, moderat per Narcís Bartrina, secretari de l'entitat, participaven, a més de l'arquitecte del projecte, un altre arquitecte urbanista, Xavier Canosa; Marta Ball-llosera, en representació de la Iaeden-Salvem l'Empordà, i Raül Bastida com a representant d'una altra entitat ecologista, Depanna. Tot i que el moderador del debat va advertir que l'objectiu d'aquest acte era recollir “elements sòlids” per fer una “valoració tècnica” del projecte, els intercanvis van posar de manifest les posicions sobre l'oportunitat de tirar endavant aquest projecte, que són més d'ordre polític i de concepte que no pas tècniques.

Ubicació i accessos

Els dos arquitectes i els dos representants de les entitats ecologistes van intercanviar els elements que ja defineixen cada camp: pels defensors del medi ambient, elBullifoundation perjudicarà la biodiversitat i no s'hauria de fer a cala Montjoi perquè no respecta les normatives del parc, fins al punt que necessitarà una llei feta a mida.

Pels arquitectes, elBullifoundation és l'oportunitat de plantejar un model exemplar en matèria de sostenibilitat, d'integració al paisatge i d'experimentació de tecnologies capdavanteres en temes energètics que repercutiran favorablement en el parc natural.

Les conclusions del debat van recollir els problemes de fons que també s'han plantejat en altres debats: per una banda, la qüestió de l'accés a cala Montjoi és clau i no està resolta. L'altre aspecte clau és el concepte de “l'interès públic”.

Si elBullifoundation és un projecte d'interès públic, podria justificar un marc jurídic excepcional com el que està tramitant el Parlament. Però sobre aquest punt no es van posar d'acord tampoc ni els tertulians del debat ni el public que hi assistia.

Mal accés, tant amb El Bulli com sense

Un dels elements que es van posar en evidència en aquest debat és que l'accés a cala Montjoi és un problema, no només amb vista a la implantació del futur elBullifoundation, sinó en l'actualitat: aquest tema el va posar sobre la taula, Enric Cano, cap dels bombers de Girona, que assistia al debat entre el públic i que va intervenir en el torn de paraula obert als assistents. Sense voler entrar en el debat “a favor o en contra d'El Bulli”, Cano va preguntar si s'havien previst mesures de seguretat per a la prevenció d'incendis i l'accés dels mitjans. Els intercanvis següents van evidenciar que la carretera actual ja és un problema avui per les qüestions de seguretat; en aquest sector, a ple estiu, s'hi poden concentrar fins a 2.800 persones i l'evacuació, per una carretera on difícilment es poden encreuar dos vehicles, seria un problema. Ningú, però, es va atrevir a dir obertament que calia ampliar la carretera.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia