Comunicació

“Google monopolitza la informació personal”

Google només fa
una cosa més bé que vendre publicitat i és vendre la companyia com Disneyland
per a adults

Amb quines eines domina Google el mercat publicitari mundial? Com opera des de paradisos fiscals? Quins beneficis obté de totes les aplicacions que ofereix de manera gratuïta? Totes aquestes preguntes troben resposta al llibre Desnudando a Google, en què el jove empresari Alejandro Suárez intenta desemmascarar aquest gran imperi d'internet.

Ha canviat molt Google des dels seus inicis?

Sí, ara mateix ja té més de mil milions d'usuaris i té a l'abast dades personals d'incalculable valor. L'any 2000 només tenia 200 empleats i ara ja en té 30.000; és un fenomen total en el món de la tecnologia. Internet ja no s'entén sense Google.

Google ja és una paraula habitual, googlejar ja és un verb molt utilitzat…

Sí; de fet hi ha molta gent que ja no es connecta a internet, es connecta a Google. A Espanya el 97% de les cerques que es fan per internet es realitzen a través d'aquest cercador.

Al llibre Desnudando a Google intentes descobrir secrets que fins ara no se sabien d'aquesta empresa. Tens una relació d'amor-odi amb Google?

Bé, aquesta relació estranya ve de quan jo hi vaig començar a treballar, l'any 2000, quan encara era una empresa molt petita. Però va ser el 2004 quan aquesta gran corporació va començar a trepitjar les línies vermelles que ells mateixos van advertir que mai traspassarien. Ara el seu negoci està sobrepassant l'ètica.

Assegures que el camí que ara mateix està agafant és “inquietant”. Per què?

Sí, el principal perill és el control de les nostres dades. Google emmagatzema diàriament quantitats inimaginables d'informació personal que va segmentant. I, com que és una empresa privada, pot canviar les seves condicions i la seva política utilitzant sense prejudicis les nostres dades.

De fet, hi ha una certa preocupació pel que pot fer Google amb les nostres dades. Fins on pot arribar aquesta violació de privacitat?

Google vol saber més i ho emmascara dient que aportant més informació seran molt més efectius. Cal revisar les condicions de privacitat de l'empresa perquè poden xocar amb la legislació europea. Ara Google només fa una cosa més bé que vendre publicitat i és vendre la companyia com un lloc idíl·lic, com un Disneyland per a adults.

Una de les tesis que més han sorprès del teu llibre és l'afirmació que Google devia als espanyols més de 300 milions d'euros. Google s'ha aprofitat d'un paradís fiscal europeu?

Sí, com també ho fa Facebook. S'instal·len amb una fiscalitat creativa, però finalment no tributen al nostre país i s'emporten milers d'euros fora de les nostres fronteres. Google factura a l'Estat espanyol entre 450 i 550 milions d'euros, i ells només tributen als Estats Units. Ens podem permetre que més de la meitat del mercat publicitari d'internet acabi a les illes Bermudes? Crec que no.

Google ha censurat el teu llibre a la xarxa?

No, Google no té tics autoritaris. No han censurat cap dels continguts del meu llibre.

Per què no hi ha seu de Google a Barcelona?

Realment a Espanya només hi ha una delegació comercial a Madrid, perquè només aposten per potenciar la publicitat d'una manera més directa i després expatrien una quantitat molt elevada de guanys.

I creus que Facebook finalment s'acabarà menjant Google?

Facebook és el Google del 2005. La gran diferència és que Google té molts monopolis i Facebook, per ara, és una xarxa social. I esborrar-se de Google és molt difícil; en canvi, donar-se de baixa de Facebook no tant.

Google ens ha proporcionat el correu electrònic, la geolocalització, la cerca d'informació..., però tots aquests serveis els ofereix gratuïtament. Com s'enriqueix l'empresa?

Res és gratuït al món i els productes de Google tampoc. El que fem és un intercanvi d'informació personal per la utilització d'un producte, que no sempre val la pena. Cal ser conscients dels perills que hi ha amb aquest intercanvi constant que fem amb aquesta empresa.

Dius, però, que és una empresa apassionant, que si no existís s'hauria d'inventar; creus que n'hi haurà un substitut pròximament?

Jo crec que no, ni a mitjà ni a llarg termini. Google és el major monopoli d'informació personal del món, té més de mil milions de perfils i d'informació confidencial que l'aprofita comercialment i publicitàriament. Però també és cert que Google ofereix serveis que, ara mateix, si no existissin, no s'entendria l'internet que ara tots coneixem.

A la vida real...

Alejandro Suárez és periodista de formació i empresari d'internet des de fa més de quinze anys. Vicepresident de l'Associació d'Inversors i Emprenedors d'Internet, conseller delegat d'Oci Networks i Lazer Rede de blocs al Brasil, president de la Inversora Foley i soci i conseller d'empreses com ara Gestiona Ràdio, Yes.fm i Smarty Content.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.