Societat

#novullpagar creix amb la creació d'una web

La pàgina www.novullpagar.com prepara adhesius i samarretes per ampliar la protesta contra els peatges que ha nascut a les xarxes socials

La concessionària Abertis tramita 40 denuncies a conductors que no han pagat el peatge com a protesta

Els conductors volen denunciar el que qualifiquen de preu abusiu dels peatges i que se senten discriminats

Mentre la concessionària d'autopistes Abertis vol restar importància a la campanya per no pagar a les autopistes, el moviment va prenent cos i estenent-se com una taca d'oli. Així, la campanya #novullpagar creix a internet amb la creació d'una web per encoratjar la gent a sumar-se i participar en la protesta contra la discriminació a Catalunya respecte a l'Estat en les vies de peatge.

Els creadors de la pàgina www.novullpagar.com preparen adhesius i samarretes per ampliar la protesta contra els peatges, que ha nascut a la xarxa arran de la campanya impulsada a partir de la negativa a pagar d'un veí d'Anglès que va penjar el vídeo de la seva acció a Youtube.

La concessionària d'autopistes Abertis, per la seva part, ha tramitat 40 denúncies contra conductors que no han pagat el peatge l'última setmana, i assegura que l'èxit aconseguit per la campanya ha estat molt reduït i només es produeixen “casos aïllats”. I és que, segons el punt de vista dels portaveus de la companyia, aquesta quarantena de denúncies són poques si es compara amb els milers d'usuaris que utilitzen diàriament les autopistes.

Però el cert, és que a internet continuen apareixent enregistraments de conductors que fan aquest acte de protesta en diverses autopistes. En un cas, es veu com en un peatge totalment automàtic el conductor crida “no vull pagar” fins que li obren la barrera. En altres casos que els usuaris han anat explicant via xarxes socials, els operaris dels peatges els han retingut a les barreres o han demanat la presència dels Mossos d'Esquadra. Per exemple, un conductor explica que va estar retingut al peatge de Figueres Sud durant una hora i quart. En tots els casos, al final els conductors han pogut passar a canvi de donar les dades del vehicle a la concessionària perquè pugui cursar la denúncia.

Els conductors que s'han adherit a la campanya, i que circula a internet amb el hastag #novullpagar, volen denunciar el que qualifiquen de preu abusiu dels peatges, donat que les concessionàries ja han amortitzat les inversions, i que se senten discriminats.

Cal recordar que la campanya, a la qual dóna suport Solidaritat per la Independència (SI) va augmentar el seu ressò mediàtic amb la denúncia del diputat Uriel Beltran contra Abertis per retenció il·legal després que ell mateix es negués a pagar un peatge dijous a Vilassar de Mar.

De fet, segons les dades facilitades per Bertran, el 67% de les autopistes a Catalunya són de peatge, mentre que a Espanya el percentatge és del 20%, a Madrid del 3,4% i a Extremadura, no n'hi ha. A més, diu que entre Catalunya i el País Valencià es recapta el 48% de tots els ingressos per peatges.

El que no queda tan clar és el càstig per no pagar. El Col·legi d'Advocats explica que la concessionària pot reclamar el pagament del deute per la via administrativa però no penal perquè no hi ha delicte –una altra cosa seria trencar la barrera.

Solidaritat s'ha compromès a oferir un assessorament jurídic si alguna persona ho necessita.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.