Societat

Vila i Renfe s'alien en la pressió per millorar rodalies

Han enviat un text a Foment en què inclouen les actuacions més urgents, calculades en 306 milions

El conseller alerta que, si l'Estat no assumeix les reformes, s'entrarà en una dinàmica de tensió

306,6 milions d'euros. Aquesta és la quantitat que el govern català exigeix a l'Estat que inverteixi a rodalies per millorar la seguretat de la xarxa i evitar incidents com el del descarrilament de diumenge a l'estació de Sant Andreu Arenal a Barcelona. La conselleria de Territori i Sostenibilitat, en coordinació amb Renfe, ja ha enviat al Ministeri de Foment un document en què es detallen aquestes actuacions urgents, segons va revelar ahir el conseller Santi Vila. “La situació és inadmissible. La xarxa està excessivament estressada”, va ressaltar un Vila, que es va mostrar molt més dur amb Madrid del que és habitual –alguns sectors li retreuen que sigui massa pactista amb la ministra Ana Pastor.

En aquest sentit, va advertir a La Moncloa que han d'assumir la partida “tant sí com no”, perquè, si no, s'entrarà en una dinàmica de “tensió” i de “conflictes” i va assenyalar que, si no s'actua, “tots en serem coresponsables”. Segons la seva opinió, la falta d'inversió “incrementa” les incidències tècniques i els errors humans, i aquest nou pla de xoc que s'ha elaborat permetria minimitzar-los. El document es va enviar al ministeri abans de l'accident de diumenge, tot i que aquest últim episodi “precipitarà” les negociacions.

Algunes de les millores que s'exigeixen ja figuraven en el pla de rodalies en què l'Estat es comprometia a invertir uns 4.000 milions que mai no han arribat i que Vila va qualificar de “tripijocs”. Entre les obres que s'haurien de fer hi ha la substitució dels circuits de la via de la línia Arenys, Mataró i l'Hospitalet –el 2011 va haver-hi una trentena d'avaries–; la millora d'enclavaments i altres reformes entre Montcada Bifurcació i Sants –permetria donar més seguretat al túnel de la plaça Catalunya, per on entren les línies de Vic, Sabadell o el Maresme– i també modernitzar l'accessibilitat i la informació en setze estacions, entre les quals destaquen la de Barcelona-Sant Andreu Arenal o la de Granollers Centre. També s'hi inclouen nous projectes, com ara el de l'estació de Bellvitge –2 milions– o l'ampliació d'andanes a Arc de Triomf –900.000 euros.

Tot i aquestes prioritats, el Departament de Territori i Sostenibilitat matisa que no es renuncia a cap de les propostes inicials del pla de rodalies –el túnel de Montcada o el desdoblament de la línia de Vic– ni tampoc a la llançadora de l'aeroport.

LA FRASE

Hem identificat els problemes més importants. La resposta de l'Estat ha de ser afirmativa
Santi Vila
CONSELLER DE TERRITORI

Avui, vaga de 24 hores en tots els serveis de Renfe

La jornada d'avui serà una de les més complicades de la tardor de vagues convocades a la companyia Renfe. La CGT i el Sindicat Ferroviari han convocat una vaga de 24 hores en tots els serveis. En les hores punta (de 6.00 a 9.00 del matí i de 17.00 a 20.00 de la tarda) hi haurà un 66% dels combois, mentre que la resta del dia només n'hi haurà un terç. Hi ha fins a cinc jornades de vaga de 24 hores fins a Nadal.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia