Societat

Trens antics per al nou TAV

Els trens de Renfe que van a França són remodelacions dels del 1992

Es va descartar flota nova per les directrius d'austeritat

Els deu trens que operen des d'aquesta setmana a les línies d'alta velocitat entre Barcelona i Tolosa, Lió i Marsella són combois estrenats el 1992 en la línia Madrid-Sevilla i que s'han remodelat íntegrament. Acostumats als trens nous de trinca que fins ara cobrien el trajecte entre Barcelona i Figueres, alguns usuaris s'han queixat. Tot i considerar-lo un servei de qualitat, la passatgera figuerenca Júlia Fradera troba a faltar el Wi-Fi o la premsa gratuïta, i hi afegeix que es nota que “els trens són més vells que els que operaven abans del servei directe cap a França”.

La remodelació i modernització de flotes ferroviàries és una operació habitual de totes les operadores quan els trens fa vint o vint-i-cinc anys que funcionen. Segons fonts d'Alstom, el fabricant multinacional que ha dut a terme l'operació, “la remodelació estètica i modernització dels trens quan arriben a la meitat de la seva vida útil és una estratègia per optimitzar recursos i millorar la fiabilitat”.

La mateixa Alstom ha reformat durant l'última dècada 90 trens dels Ferrocarrils Holandesos, 378 combois del metro de Caracas, 57 trens de rodalies de Portugal i 119 de les de París. Només els darrers dos anys, ha modernitzat 56 trens d'alta velocitat de la flota britànica de la companyia privada Virgin i gairebé 200 trens urbans de la badia de Boston. En el cas que ens ocupa, la reforma tecnològica era obligada. Els sistemes de senyalització i de seguretat de la xarxa ferroviària francesa no són els de l'estàndard europeu ERTMS amb què funcionen els trens d'alta velocitat de Renfe ni tampoc l'electrificació de les línies. “Evidentment, si has de reformar trens, no agafes la flota nova que has comprat el 2008 sinó que reutilitzes sèries antigues”, argumenten des de l'operadora ferroviària.

29,7 milions

Dins del pla d'austeritat aprovat per Renfe el 2011 com a conseqüència de les exigències estatals de contenció de despeses en el sector públic, la companyia va descartar l'opció inicial de comprar deu trens i va optar per remodelar els de la sèrie 100. L'encàrrec a Alstom costava 29,7 milions i permetia a la companyia estalviar-ne 240. La reforma suposava augmentar les places de passatgers d'aquests combois fins a 347 i habilitar-los perquè poguessin operar en una tensió de catenària d'1,5 kV de corrent contínua i en els sistemes de senyalització específics de la xarxa francesa –opera amb dos estàndards diferents de l'ERTMS per l'alta velocitat i per la línia convencional (el tram entre Perpinyà i Montpeller serà encara convencional molts anys).

Es tracta de trens amb vuit vagons –dos de classe preferent i cinc de classe turista, a més del vagó bar–. Dues de les 347 places s'han habilitat per a persones amb mobilitat reduïda. A més d'entapissar-los de nou i instal·lar llums LED i endolls a tots els seients, també s'han modernitzat els lavabos amb sistemes d'estalvi d'aigua. “Per nosaltres no són trens antics”, conclou Renfe. L'operació l'han realitzada tècnics d'Alstom Espanya als tallers de Renfe a La Sagra (Toledo) amb la participació de les factories de Santa Perpètua i Belfort (França) de la multinacional. Tota la flota de l'AVE sèrie 100 ja va ser remodelada integralment el 2009 i avui presta servei a les línies Madrid-Sevilla, Madrid-Màlaga i Madrid-Alacant. Al corredor de Barcelona, hi operen els trens de les noves sèries 102 i 103.

La vaga afecta els trens a França

La nova jornada de vaga convocada pels sindicats minoritaris CGT i Sindicat Ferroviari a Renfe, avui, també afectarà els nous serveis internacionals cap a França. Els dos trens diaris per sentit entre Barcelona i París operaran amb normalitat tenint en compte que el servei el presta la francesa SNCF i Renfe garantirà un tren per sentit a la línia de Marsella però s'anul·len per avui les relacions amb Tolosa i Lió. Els trens de rodalies i regionals operaran amb serveis mínims del 66% entre les sis de la matinada i dos quarts de deu del matí i entre les cinc de la tarda i dos quarts de nou del vespre. Durant la resta de la jornada, els serveis mínims seran del 33%, tal com han establert el Ministeri de Foment i el departament d'Empresa i Ocupació de la Generalitat. Pel que fa a la llarga distància convencional i d'alta velocitat, s'ha decretat que s'asseguri el 72% dels serveis mentre que a l'Avant es mantindrà el 63% de les operacions. Els viatgers amb bitllets adquirits amb antelació i dels serveis que se suprimiran poden sol·licitar canviar-los o reemborsar-los sense cap cost addicional a estacions i agències de viatge.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.