Successos

Una falsa companyia de llum estafa empresaris gironins

Amenacen de tallar l'electricitat al negoci si no paguen rebuts de fins a 6.000 euros aprofitant els dies festius

La policia alerta que ja s'han detectat més de 300 denúncies a tot Catalunya

Un grup d'estafadors s'està fent passar per una companyia elèctrica i amenaça empresaris gironins de tallar-los l'electricitat si no paguen un presumpte deute que tenen d'un rebut impagat. El grup actua sobretot coincidint amb els dies festius i reclama ingressos que assoleixen quantitats de fins a 6.000 euros. La Policía Nacional, que és la responsable d'investigar concretament aquest cas, ja ha detectat més de 300 denúncies a tot Catalunya. Així mateix, alerta que els estafadors estan actuant últimament sobretot a les comarques gironines. És precisament a la demarcació de Girona on sobretot empresaris del ram de la restauració i l'hoteleria han posat el seu cas en coneixement de la policia.

La manera de treballar d'aquests estafadors és la següent: el grup comunica al client l'existència d'un deute que pot anar dels 3.000 als 6.000 euros, i exigeix un pagament immediat per evitar un tall de l'electricitat imminent. Les víctimes són grans clients o empreses que no es poden permetre un tall inesperat en el subministrament de la llum. L'empresari rep una trucada, normalment es tracta d'una dona i es presenta com a Ester Sánchez, i alerta el client que hi ha un impagament en el seu rebut de la llum i que les instal·lacions perdran el subministrament elèctric en les pròximes dues o tres hores. A continuació, el suposat operador de l'elèctrica passa el client amb el departament de talls.

Actuen amb agressivitat

Aleshores un operari molt agressiu convenç el client que pagui el deute si no vol quedar sense llum en les pròximes hores. Llavors es torna a posar al telèfon la dona –Ester Sánchez– per facilitar-li el número de compte corrent i un número de fax al qual ha d'enviar el comprovant de la transferència. Posteriorment, el client que ha enredat fa el pagament per evitar el tall de llum, però quan intenta enviar el comprovant de la transferència el número de fax no funciona. De manera immediata, els estafadors retiren els diners del compte corrent. Tot el procés s'executa en tan sols tres o quatre hores.

Aquest modus operandi l'ha viscut en persona un empresari de l'hoteleria gironí que per sort no va caure en el parany i que es vol mantenir en l'anonimat. Li van arribar a reclamar 5.000 euros d'un presumpte deute que tenia d'una factura que no havia pagat. Li van trucar a principis d'aquesta setmana, aprofitant el pont de l'1 de Maig i que tenia el negoci ple. “Tenia l'hotel ple de reserves i no em podia quedar sense llum”, lamentava l'empresari. L'home va ser prou hàbil per, mentre estava atenent la trucada dels estafadors, fer per una altra banda una consulta al seu administrador i a l'empresa subministradora d'electricitat. Va ser aleshores quan va comprovar que no tenia cap factura pendent i que es tractava d'una estafa. “Em van posar fins i tot la música d'atenció al client que normalment em posen a Endesa. Actuen de manera molt professional”, assegura l'empresari. De fet, segons indica la policia, es tracta d'un grup criminal especialitzat en Endesa i que en coneix perfectament la terminologia. El nucli de l'organització està format per perfils molt especialitzats: extreballadors d'una empresa de recobraments, informàtics i operadors d'atenció al client. La majoria dels casos s'han registrat a Catalunya, però també n'hi ha hagut a les Balears i a Andalusia.

Un detingut

De moment, la policia ha pogut detenir una persona per aquests fets. En aquest sentit, recomana a les víctimes que abans de fer res es posin en contacte amb el gestor comercial, que els podrà informar si hi ha programat algun tall i si existeix algun pagament pendent. I, si no és possible parlar amb l'administrador, convé posar-se en contacte amb la companyia elèctrica. Així mateix, abans de fer efectiu qualsevol pagament, la policia recomana sol·licitar l'enviament d'una còpia de la factura o del cobrament d'impagament. Els estafadors no tenen aquesta informació i, per tant, normalment pengen quan alguna de les víctimes ho sol·licita. En tot cas, la policia recomana actuar ràpidament si es detecta l'estafa, perquè és possible recuperar els diners abans que els estafadors els retirin del banc.

LA XIFRA

5.000
euros
reclamaven els estafadors a un empresari gironí del ram de l'hoteleria dies abans del pont de l'1 de Maig.

LA FRASE

Fins i tot em van posar la música d'atenció al client que posen habitualment a Endesa. Actuen amb professionalitat
empresari víctima
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia