Economia

Indústria obre la caixa dels trons en dir que el 2013 hi pot haver un nou Prever

Soria reconeix l'èxit dels anteriors programes però supedita la reedició a l'objectiu de dèficit

Temor que l'anunci faci ajornar les decisions de compra

Si no parlem d'un producte de primera necessitat, no hi ha res que desincentivi més les vendes que saber que si ens esperem uns mesos, pot sortir més barat. Sense ser-ne conscient, el ministre d'Indústria, José Manuel Soria, va obrir ahir la caixa dels trons en apuntar que l'any que ve es podria impulsar un nou pla d'ajudes a la compra de cotxes.

La reedició d'un programa d'incentius similar als famosos Renove o Prever o al 2000E, més actual, és una mesura que fa mesos que demana el sector del motor per superar la profunda caiguda de les vendes. Soria va reconèixer ahir que ell no creia en aquesta mesura però –va explicar– s'ha adonat que els plans anteriors han tingut èxit. Fins aquí, el sector té motius per estar satisfet. Sembla que finalment se l'escolta. Però anunciar-ho en ple agost, quan encara falten mesos per posar en marxa el nou programa –si tira endavant–, pot fer que es congelin possibles decisions de compra. El resultat, uns quants mesos més de sequera. El sector ja veu amb terror la pujada de l'IVA que entra en vigor dissabte, que segons els seus càlculs encarirà cada cotxe, de mitjana, 700 euros.

Pugna amb Montoro

Hi ha un altre problema. Soria va assegurar ahir que el seu departament farà els possibles per ajudar el sector de l'automòbil perquè en depenen “més de 270.000 persones”. El ministre calcula que el govern estatal hi podria destinar una partida inicial de 200 milions, cosa que pot topar –altre cop– amb els plans d'austeritat del Ministeri d'Hisenda, comandat per Cristóbal Montoro. De tota manera, Soria ja es va curar en salut i ahir destacava que aquest pressupost “es podria multiplicar per dos o per tres” gràcies al retorn que l'augment de vendes proporcionaria. El sector ha recordat més d'un cop que quan augmenten les vendes també pugen els impostos que recapta l'Estat –per l'impost de matriculació, circulació, IVA...–, així que un 90% de la inversió s'amortitza, xifra avalada per l'anterior titular d'Indústria, Miguel Sebastián.

L'últim pla d'ajudes vigent a l'Estat espanyol va ser el 2000E, un descompte de 2.000 euros que aportaven els fabricants (1.000), les comunitats autònomes (500) i l'Estat (els 500 restants).

LA XIFRA

700
euros
de mitjana s'encarirà un cotxe, segons els càlculs realitzats de la patronal de venedors, Ganvam.

LA FRASE

La dotació d'un nou pla d'ajudes a la compra es podria doblar gràcies als impostos
José Manuel Soria
ministre d'indústria

LA DATA

01.06.10
va acabar
l'últim programa d'incentius implantat a l'Estat espanyol, l'anomenat pla 2000E.

Seat vol vendre 20.000 cotxes anuals a Rússia

Seat és present a Rússia des de fa cinc anys però amb escàs èxit. La companyia ha decidit redefinir l'estratègia en aquest mercat i reforçar la xarxa comercial per vendre-hi fins a 20.000 cotxes anuals. Per començar, ha participat per primer cop en el Saló de l'Automòbil de Moscou.

Durant la presentació de la marca en la mostra, el director general de Volkswagen a Rússia, Marcus Osegowitsch, va assegurar que un cop s'hagi aconseguit aquest objectiu, Seat estudiarà la possibilitat de fabricar cotxes a Rússia. La firma ja havia avançat que a partir del 2014 també es plantejarà produir a la Xina, l'altra gran aposta de Seat per fugir de l'ensorrament del mercat domèstic.

Segons el vicepresident comercial de Seat, Paul Sevin, la previsió és arribar a les 20.000 matriculacions a Rússia d'aquí a tres anys. La firma acaba de doblar la xarxa de concessionaris en aquest país, fins a 22.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.